Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • A menetíró készülék

A menetíró készülék

2008. december 19.

Megjelent a Kamionhírek.hu weboldalán

 

Hazánkban a fuvarozási tevékenységet végzőknek az Európai Unió más országaihoz hasonlóan kötelező menetíró készülékkel nyilvántartani a gépjárművezetők munkaidejét. 

A szabályok nagyon szigorúak, és megsértésük esetén nagy összegű bírságot szab ki a hatóság. Jelen cikkünkben a menetíró készülékhez kapcsolódó szabályokról adunk tájékoztatást.

A gyakorlatban kétféle menetíró készülék létezik: az analóg, ami papírkorongra rögzít, és a digitális, ami memóriájába tárolja az adatokat. Magyarországon csak olyan készüléket lehet használni, ami megfelel az EU-s szabályoknak, és a Nemzeti Közlekedési hatóság Közép-magyarországi Regionális Hivatala típusjóváírásban ezt elismerte. Csak tachográf-műhely képesített szerelője végezheti beszerelését és adatainak letöltését is.

A gépjárművezetőket ki kell képezni a tachográf rendeltetésszerű, biztonságos használatára, erről ajánlott igazolást is átvetetni a munkavállalóval. Az út megkezdése előtt megfelelő mennyiségű korongot, vagy digitális műszer esetén a kártyát át kell adni, erről is célszerű írásos jegyzőkönyvet felvenni.

A gépjárművet üzembentartó személy vagy jogi személy köteles gondoskodni arról, hogy az ellenőrző szervek felhívására legalább 365 napra visszamenően rendelkezésre álljanak a járművét vezető gépjárművezetők tevékenységét dokumentáló adatrögzítő lapok, vagy digitális tachográf esetében a digitális tachográf által rögzített adatok elektronikus formában. Amennyiben digitális készülék van használatban, legalább negyedévente a tárolt adatokat le kell tölteni és CD-ROM-on vagy DVD-ROM-on meg kell őrizni. Ha a tachográf meghibásodik, az üzemben tartó, távollétében pedig a gépjárművezető felel azért, hogy a fuvar befejezését követően legfeljebb egy héttel a tachográf javítása az erre jogosult szakműhelyben megtörténjen. A járművel a javítás megtörténtéig új fuvarfeladatot nem szabad megkezdeni, ha a fuvar több mint egy hétig tartana, akkor a fuvart meg kell szakítani és a gépjárművezető köteles személyesen gondoskodni a kijavításról.

A digitális készülékhez való kártya mindig személyre szóló, a kártyatulajdonos a kártyát kibocsátó hatóságnál köteles jelezni, hogy a kártya elveszett, ellopták vagy megsemmisült, esetleg megrongálódás vagy elhasználódás miatt működésképtelenné vált. A mechanikus tachográf korongjain a gépjárművezető aláírásával igazolja, hogy a korong az ő vezetési idejét tanúsítja. Digitális műszer esetén a személyre szóló kártya behelyezésével a készülék automatikusan a kártya nevére rögzít. Típusa szerint lehet gépjárművezetői, műhely ellenőri és üzembentartói kártya. A gépjárművezetői kártya az általános, vezetői tevékenységhez kapcsolódik, tulajdonosát feljogosítja a jármű használatára. Üzembentartói kártyát a vállalkozás szakmai vezetője, vagy bérelt jármű esetén a bérlő, egyéb jogcímen, a forgalmi engedélybe feltüntetett üzembentartó igényelhet. Ellenőri kártyát a hatósági ellenőrzést végző személy, műhelykártyát a tachográf-műhely szakképesített dolgozója igényelhet.

A menetíró készülékekből kinyert adatokat pontosan és egyértelműen kell tárolni a korongot értelemszerűen kell kitölteni, arra vigyázva, hogy a kézzel írt adatok jól olvashatók legyenek és ne lógjanak át a rajzfelületre. Vigyázni kell arra, hogy 365 napig a korongot meg kell őrizni, ezzel együtt a szabadság igénybevételéről szóló igazolást is kérheti a hatóság. Digitális tachográfnál a CD-re vagy DVD-re mentett adatokkal nincsenek ilyen problémák, bár a szabadságolásokat természetesen ekkor is igazolni kell. Ha menet közben romlik el a tachográf és ebben a szerencsétlen helyzetben kerül sor az ellenőrzésre, sajnos sor kerülhet a bírságolásra is. Sok kellemetlenségtől kíméli meg magát az a fuvarozó, aki GPS nyomkövetőt is felszerel a járműre, ezt akár bizonyítékként is fel lehet használni.

Tájékoztatásképpen közöljük a menetíró készülék miatt kiszabható bírságok összegét:
 

Bírságolással érintett tevékenységek, okmányok Bírság összege
A menetíró készülékhez tartozó okmányok hiánya, érvénytelensége 200 000 Ft
A tachográf indulást megelőző üzembe helyezésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályok megsértése 400 000 Ft
Az adatrögzítő lapok használatára vonatkozó szabályok megsértése 100 000 Ft
A digitális tachográfhoz tartozó járművezetői és üzemben tartói kártya használatára vonatkozó szabályok megsértése 100 000 Ft

 
A kiszabható bírságok összege rögzített, tehát ha a hatóság szabálytalanságot észlelt, akkor a bírság összegét már nem csökkentheti. Valós szabálytalanság esetén érdemes méltányossági kérelemben kérni a csökkentést, vagy akár a részletfizetés engedélyezését.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vizi András
  • Kategóriák: Közlekedés, Közlekedési szabálysértés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2008. december 19. ( 14 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Nemcsak nyaralni, telelni is jó
Következő bejegyzés Év végi hírcsokor

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk gépjárművezető oktatóként dolgozik és autóját - mely munkaeszköze is - összetörte egy német rendszámú autós Magyarországon.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép