A Karácsony és Szilveszter elmúltával azonban ezeknek a vásároknak is vége szakad és a színes forgatag helyét átveszi a már megszokott utcakép. Ilyenkor merülhet fel az a gondolat, hogy a hibás vagy visszacserélendő portékákkal hová fordulhat, kit kereshet a vásárló?
A jó hír az, hogy a fogyasztói szabályok nem tartalmaznak eltérést aközött, hogy vásárban, vagy boltban vásároljuk meg a terméket. Tehát ez azt is jelenti, hogy legyen szó bármelyik helyszínről, a vásárlás alkalmával az eladónak blokkot, pénztári bizonylatot szükséges átadnia. Ezt javasolt mindig elkérni és megnézni azt, hogy a számla, vagy a blokk az általunk megvásárolt termékre vonatkozik-e, rajta van-e a kereskedő megnevezése, címe, cégszerű pecsétje, illetve helyes-e a kiállítás időpontja? Ezek azok az adatok, melyek lehetővé teszik azt, hogy az ünnepek elmúltával a kereskedő továbbra is beazonosítható legyen, és igazolni tudjuk, hogy a terméket tőle vásároltuk.
Ha a termék hibás és nem tartós fogyasztási cikkről van szó, akkor a vásárlástól számított 3 napon belül vihetjük vissza a portékát, mely során cserét kérhetünk, ha a hiba a termék rendeltetésszerű használatát akadályozza. Ha ez az idő eltelt és nem tartós fogyasztási cikket vásároltunk, akkor a vásárlástól számított 6 hónapon belül élhetünk szavatossági igényünkkel.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben bizonyítható, hogy a termék eleve gyári hibás volt és a vásároló nem tudott erről, akkor élhet a termék kijavítása, vagy kicserélése iránti igénnyel. Amennyiben ennek nem tesz eleget a kereskedő, akkor a vásárló áttérhet az árleszállításra, vagy súlyos, jelentős hiba esetén akár a szerződéstől is elállhat. Ez utóbbi esetben a termék visszajár a kereskedőnek, míg a vásárló a vételárat kapja vissza. A blokkot természetesen ne felejtsük el megtartani, hisz' bármilyen reklamáció csak ennek birtokában tehető.
Minden esetben – tudatos fogyasztóként – kérjük el a számlát, a blokkot és ellenőrizzük azok tartalmát még akkor is, ha a forralt borból egy picit többet kortyoltunk.