Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Adatkezelés
  • Vendéglátósok figyelem! Jön a nagy adatszolgáltatás!

Vendéglátósok figyelem! Jön a nagy adatszolgáltatás!

2023. május 17.

adatszolgáltatás, vendéglátás adatszolgáltatás, NTAK, adatközlés
„Beírtak engem mindenféle Könyvbe és minden módon számon tartanak.” Nem is lehetnének ennél aktuálisabbak Kosztolányi Dezső szavai. Sajnos rossz világ jön a vendéglátósokra, mivel az eddigi adminisztratív terheik 2023. július 1. napjától jelentősen megemelkednek. A szálláshelyeknek már korábban kötelező volt regisztrálniuk a NTAK rendszerében (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ), a vendéglátósoknak pedig július 1. napjáig kell biztosítaniuk az adatszolgáltatáshoz szükséges rendszer kiépítését.

A piacon jelenleg több szolgáltató is kínál szoftver hozzáférést a vállalkozások számára, mellyel a júliustól kezdődő kötelezettségeiknek eleget tehetnek, így a vendéglátósoknak csak ki kell választaniuk a számukra legkedvezőbbet – mely vélhetően költséggel fog járni, ha eleget akarnak tenni az előírásoknak.  (A cikk megírásáig egy olyan szoftvert találtunk egyébként, amely ingyenes és alkalmas a NTAK-nak való adatközlésre.)

Milyen adatot kell szolgáltatni?

Az összeset.

Na jó, ez nem teljesen így van. Azoknak a helyeknek a forgalma, ahol bármilyen dolog értékesítése zajlik, már eddig is számon volt tartva, a NAV gondoskodik arról, hogy egyetlen forint adózatlan bevétele se lehessen senkinek. Ennek nyilvántartása és ellenőrzése az online pénztárgépek bevezetésével jelentősen leegyszerűsödött.

Mostantól azonban nemcsak azt figyelik árgus szemekkel, hogy mennyi a vállalkozások befolyt jövedelme, hanem azt is, hogy miből mennyit adnak el. Tehát amikor bemegyek majd egy kávézóba és kérek egy kávét és süteményt, rosszabb napomon egy pohár bort és egy szendvicset, akkor a kedves pultoslány az alábbi adatokat fogja megküldeni a központba:

-Tárgynap

-Rendelés kezdete és vége

-NTAK fő- és alkategória (Ez konkrétan a fenti példából úgy néz ki, hogy Helyben készített alkoholmentes ital/ kávé; Étel/sütemény; Alkoholos ital/ Bor, Étel/szendvics)

-Fizetési információk (Készpénz vagy kártyás)

-Rendelt tételek:

Megnevezés

Bruttó ár

Tételszám

Mennyiség

Mennyiségi egység

ÁFA kategória

Ha az általam megvásárolt termékeken szervizdíj található azt külön tételként kell megjelölni, sőt (!) az általam adott borravalóra is külön adatszolgáltatási kötelezettség keletkezik, ugyanis mindkét alkategóriát megjelöli a jogszabály, ugyanúgy, mint az elviteles doboz csomagolásának árát is.

Tehát ülök délelőtt 10 órakor a Katica Kávéházban, nehéz napom lévén, iszom a második pohár boromat, egy néni meg az Adatszolgáltatási Központban szomorúan csóválja a fejét, hogy még dél sincs, ez a lány pedig már a második pohár cserszegi fűszeresnél tart. Mert ugye ahogy megvettem a borom és a szendvicsem, már érkezik is róla az információ a Központba.

Nyilván nem lesznek az általam felvázolt fejcsóválós nénik, mert az adott vásárláshoz nem fogják tudni hozzárendelni a vásárló személyt, tehát arra tekintettel nem kell adatot szolgáltatniuk a vállalkozásoknak, hogy az adott terméket ki vette meg, csak magát a tényt, hogy miből mennyit adtak el.

Ez ott lesz elég kellemetlen, amikor az éjszakai szórakozóhelyeken, ahol az ember eddig is húsz percet állt sorba annak ellenére, hogy a bartender kezének gyorsasága a Shinkansennel vetekedett, most még meg kell várni, hogy leadminisztálják, hogy mit vásárolt az előtte álló nagyjából tizenöt ember.

Ha esetleg üzemzavar lépne fel az adatszolgáltatás során, akkor az adatszolgáltatást az üzemzavar megszűnését követő napon kell teljesíteni.

A tételes adatszolgáltatáson kívül, a napi zárás után a szoftver automatikusan beküldi a rendszerbe a nap végén lezárandó tárgynapot, a tárgynap besorolását, a nyitás és zárás dátumát és időpontját, valamint a borravaló összegét.

A NTAK oldalán egyébként rendelkezésre áll egy kategorizálási segédlet, mivel a jogszabály minden terméket nem sorol alkategóriákba, így a segédlet adhat útmutatást a vendéglátósoknak, hogy az egyes alkategórián kívüli termékeket miként tartsák nyilván.

Kiknek kell adatot szolgáltatniuk?

A 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján az NTAK-regisztrációra köteles vendéglátó üzletek típusai (nem adatszolgáltatók feltétlenül):

-étterem

-büfé

-cukrászda

-kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely

-italüzlet, bár

-zenés-táncos szórakozóhely

-munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely

-gyorsétterem

-rendezvényi étkeztetés

-alkalmi vendéglátóhely

-mozgó vendéglátóhely

A fent felsoroltak azonban csak arra kötelesek, hogy online pénztárgépet üzemeltessenek, az adatszolgáltatási kötelezettség azonban ennél szűkebb körre fog csak vonatkozni, nevezetesen a étterem, büfé, cukrászda, kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, italüzlet, bár, zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem, vendéglátás és az alkalmi vendéglátóhely lesznek azok, akiknek változik az adatszolgáltatási kötelezettségük.

NTAK-adatszolgáltatást nem kell teljesítenie a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyeknek, a rendezvényi étkeztetés, valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzleteknek.

Regisztráció

Első lépésként az vendéglátós helyeket regisztrálnia szükséges a tulajdonosnak vagy bérlőnek a NTAK rendszerébe. Először a központi regisztrációt kell elvégezni, ezt követi az ágazati regisztráció (ki kell választani, hogy szállásként, vendéglátósként vagy „attrakcióként” kíván regisztrálni).

A regisztrációt követően a vendéglátó üzlet üzemeltetője a regisztrált vendéglátó üzlet nyilvántartása érdekében létrehozott egyedi nyilvántartási számot kap. Ez az NTAK regisztrációs szám. A regisztráció menetéről a NTAK oldalán részletesen olvashatnak.

A regisztrációt követően a vendéglátóknak minden nap be kell majd jelentkezniük NTAK weboldalon. Mivel ez egy többlépcsős bejelentkezés folyamat, valamint az egész adatközlés online zajlik, ezért az egyes vendéglátós helyeknek célszerű stabil internethozzáféréssel rendelkezniük.

Ellenőrzés

Azt, hogy a vállalkozások az adatszolgáltatási kötelezettségüknek eleget tesznek-e, a vendéglátóipari egység helye szerint illetékes jegyző jogosult ellenőrizni. A jegyzőknek kötelességük lesz az adatközlésre kötelezett helyeket évente egyszer ellenőrizni és tájékoztatni a NTAK-ot, amennyiben a hely az adatközlési kötelezettség nem, vagy hiányosan tesz eleget.

A jegyző az észlelt hiányosságok megszüntetéséig, de legfeljebb kilencven napra a vállalkozás tevékenységét megtilthatja, vagy az üzletet ideiglenesen bezárathatja. Ha a jegyző határozatában foglaltakat a vendéglátóhely nem teljesíti, a jegyző a működési engedélyt visszavonja, illetve tevékenység folytatását megtiltja és a kereskedőt, illetve az üzletet a nyilvántartásból törli és az üzletet bezáratja.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Adatkezelés
  • Címkék: adatközlés, adatszolgáltatás, NTAK, vendéglátás adatszolgáltatás
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. május 17. ( 18 napja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A jogos védelemről
Következő bejegyzés Internetes vásárlás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk közlekedési balesetből eredő kárát kívánta érvényesíteni a másik fél biztosítójával szemben. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép