Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Védettségi igazolvány – védettség vagy kiváltság?

Védettségi igazolvány – védettség vagy kiváltság?

2021. április 26.

védettségi igazolvány
A mai napon megjelenő rendeletmódosítások alapján biztossá vált, hogy bizonyos szolgáltatások igénybevételéhez védettségi igazolványra lesz szükség. Ezesetben felmerül a kérdés, mit szabad és mit nem, ha az embernek van ilyen igazolványa? És mi lesz azokkal, akiknek nincs? Jogszerű-e a különbségtétel oltottak, és nem oltottak között? És mi van akkor, ha egyáltalán nincs védettségi igazolvány? Mi lesz a már védettséget szerzettek alapvető jogaival? Mi történik akkor, ha két alapvető emberi jog ütközik: a személyes szabadságunkat megtestesítő önrendelkezéshez való jogunk, és mások élethez, egészséghez való joga?

Azok szemében, akiknek nincs birtokukban védettségi igazolvány (pl. mert még szerencsére nem estek át megbetegedésen, és egyébként nem szeretnének oltást felvenni) inkább kiváltságnak tűnik ez az okirat. Egy olyan helyzetben, amikor az állampolgárok alapvető szabadságjogait, egészségük védelme érdekében korlátozza az állam, úgy tűnhet, hogy egy csoportnak egy „menlevéllel” több jogot biztosít a jogalkotó. Ugyanakkor, ha a korlátozás okait, és főleg, ha a korlátozások alól mentesítő körülményeket nézzük, már egyáltalán nem tűnik igazságtalannak a különbségtétel.

Úgy tűnik, hogy a közeljövőben csak védettségi igazolvány felmutatás ellenében látogathatóak a szállodák, színházak, mozik, tánc és zeneművészeti előadások, sportrendezvények, könyvtárak, múzeumok, közfürdők és hasonló létesítmények. A védettséget igazoló dokumentum bemutatását az üzemeltető kérheti, és amennyiben azt a vendég nem mutatja fel, a szolgáltatás nyújtását az üzemeltető megtagadhatja. Az igazolványon szereplő adatokat semmilyen módon nem tárolhatják, csak a felmutatást lehet kérni a vendégtől. A védettség igazolása kiskorú személy esetén mellőzhető, ha a kiskorúság nyilvánvaló, vagy más igazolvánnyal bizonyítható.

Az éttermek egy érdekes kategóriába tartoznak, mert a teraszok megnyitását követően az éttermek teraszai bárki előtt nyitva állnak, így csak a beltérben nem étkezhetnek azok, akinek nincs védettséget igazoló okiratuk. Az eddigi intézkedésekkel ellentétes volna, ha a beltérbe egyáltalán nem léphetnének be védettségi igazolvány nélkül, mert eddig sem volt tilos ott tartózkodni az elvitelre szánt étel átvétele erejéig. Továbbá nem kérdés az sem, hogy a teraszon étkező vendégek használhatják az étterem mellékhelységeit.

Az eddigi korlátozó intézkedések során nem differenciált valamilyen logika mentén a jogalkotó?

Induljunk ki abból, hogy az utóbbi egy évben, egészségünk és mások egészsége (vagy akár élete) védelmében a jogalkotó korlátozta a szabadságjogainkat. A jogalkotó meg is indokolta, hogy ezt miért teszi, és ezt a társadalom döntő többsége alapvetően el is fogadta. Ha jobban belegondolunk, már ezen korlátozások során is különbséget tettek a fertőzési potenciál alapján. Hiszen fel sem merült az, hogy aki a budapesti tömegközlekedésben részt vesz, vagy aki vonattal Sopronból Debrecenbe utazik, arra is karanténkötelezettséget kelljen kiróni. Ugyanakkor a határt átlépő személyekre karanténkötelezettség várt. Tehát a társadalom nagy részre elfogadta azt, hogy a határátlépés tényénél fogva, a többi ember egészségének védelmében szabadságunkat korlátozhatja az állam.

Pontosan milyen feltételek mentén lehet korlátozni a személyes szabadságunkat?

Azt a világjárványtól függetlenül leszögezhetjük, hogy emberélet, egészség, testi épség védelmében más alkotmányos alapjogok korlátozhatóak.

Sőt a társadalom el is várja az államtól, hogy korlátozza azok szabadságjogait, akik veszélyt jelentenek a társadalom többi tagjára. Az alapvető jogok korlátozása csak a szükséges mértékben, és a védett értékkel arányosan megengedett. Az Alaptörvény úgy fogalmaz, hogy „alapvető jog más alapvető jog érvényesülése vagy valamely alkotmányos érték védelme érdekében, a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmának tiszteletben tartásával korlátozható.” Az állam pedig semmilyen indokkal nem függesztheti fel pl. az élethez, egészséghez, az emberi méltósághoz való jogainkat. Tehát nem hozhat olyan korlátozó intézkedéseket, amely során az alapvető ellátásból, infrastruktúrából kizár bizonyos állampolgárokat. Elérhető maradt mindvégig a halaszthatatlan egészségügyi ellátás, élelmiszerhez vagy közművekhez való hozzáférés, higiéniai és egyéb szükséges felszerelések beszerzése.

 

A világjárvány alatt ugyanakkor egyértelműen kiderült, hogy az államnak, közegészségügyi, járványvédelmi és életvédelmi funkciójából eredően kötelessége, hogy a társadalom tajgait megvédje. Ennek során pedig joga van bizonyos állampolgárokat elkülöníteni a társadalomtól, az ellátásuk biztosítása mellett. Sőt joga van akár a társadalom minden tagjának a szabadságjogait a veszély megszüntetéshez szükséges mértékben, és a veszélyhelyzettel arányosan korlátozni.

Miben más akkor az védettségi igazolvány?

Alapvetően semmiben, hiszen az egyes állampolgárok között járványvédelmi alapon tenne különbséget. A különbségtétel alapja tehát továbbra is a fertőzési potenciál, és a fertőzésnek való kitettség mértéke. Fontos leszögezni, hogy amennyiben a védettséggel olyan előnyök járnának, amelyek már kirekesztenek a társadalomból másokat, akkor az a különbségtétel már nem volna megengedett, nem volna célszerű és arányos. Tehát amennyiben a szabadságjogok korlátozásában alkalmazott különbségek alapja már nem a védettség, hanem pusztán egy okirat megléte, akkor az már alkotmányos alapokon nem igazolható. Ha tehát az okirat kiadása nem a tényleges védettséghez kötődik – vagy ami talán gyakorlatiasabb kérdés, ha igazolható védettség esetén nem kap valaki ilyen okiratot, és anélkül nem élhet a szabadságjogaival – akkor az állampolgárok közötti különbségtétel alkotmányos alapokon nem magyarázható.

Ne feledjük a védettséget szerzők alapvető szabadságjogait sem!

Leszögeztük fentebb, hogy az alapvető jogainkat csak az arányosság elve szerint lehet korlátozni. Ha a már beoltott, vagy a fertőzésen már átesett személyek alapvető szabadságjogait ugyanolyan mértékben korlátoznák, mint a még potenciálisan fertőző (vagy a fertőzés veszélyeinek kitett) személyekét, azzal a védettek alapvető jogaik sérülnének. Ha ebből a megközelítésből nézzük a kérdést, a különbség a védettek, és a járvánnyal szemben nem védettek közt áll fenn. Tehát a nem védettek érdekében fenntartja a jogalkotó az őket korlátozó intézkedéseket.  De azok alapvető jogait nem korlátozza tovább, akik a járvánnyal szemben védettnek számítanak.

Konklúzió:

A korlátozó intézkedések, és ezen belül a védettségi igazolvány alkotmányosságát a magyar Alkotmánybíróság hivatott vizsgálni, és vélhetően fog is foglalkozni a kérdéssel. Az Európai Bíróság szintén vizsgálni fogja, hogy az egyes tagállamok milyen indokok mentén, milyen alapon tesznek különbséget állampolgárok között.

Az intézkedések meghozatala során az egymással szembe kerülő alapvető jogok közül mindig az élethez, egészséghez való jog kerül ki győztesen. Ugyanakkor az, hogy a szembekerülő alapjogok milyen mértékben, és mennyi ideig kerültek korlátozásra, és ez megfelelő volt-e, csak a vírus és az oltások hosszútávú hatásinak ismeretében lesz kielemezhető.

Tehát ameddig a jogalkotó nem önkényesen korlátozza alapvető jogainkat, nem biztosít indokolatlan kiváltságokat az állampolgárok egy meghatározott csoportja számára, és amíg biztosítja az alapvető szükségleteink eléréséhez való jogot minden állampolgár számára, addig járványvédelmi, egészségvédelmi, életvédelmi feladata ellátása érdekében korlátozhatja az állampolgárok szabadságjogait, a szükséges és arányos mértékben. És a jogalkotó ezen korlátozások bevezetése és fenntartása során, fertőzési potenciál, és a fertőzés veszélyeinek való kitettség mértéke szerint különbséget tehet állampolgárok között.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: alapvető jogok, COVID, korlátozások, oltás, szabadságjogok, védettség, védettségi igazolvány
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. április 26. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Anyasági támogatás
Következő bejegyzés Kötetlen munkarend és home office

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy pár fehér talpú szürke vászoncipő.

Esettanulmányok

Ügyfelünk a gyermekének cipőt vásárolt, majd 4 hónap használat után a bélés belülről kiszakadt. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép