Munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek
A Munka Törvénykönyve értelmében gazdasági egység (anyagi vagy nem anyagi erőforrások szervezett csoportja) jogügyleten alapuló átvételének időpontjában fennálló munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek az átadóról az átvevő munkáltatóra szállnak át. Ez a következőket jelenti. Attól még, hogy munkáltató változás történik, a fennálló munkaviszonyok és egyéb, munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek nem szűnnek meg. Fennmaradnak és átszállnak az átvevő munkáltatóra.
Annak érdekében, hogy az átszállás zökkenőmentes legyen, az átadó munkáltató az átszállást megelőzően köteles tájékoztatni az átvevő munkáltatót az átszállással érintett munkaviszonyokból. Valamint a versenytilalmi megállapodásokból és a tanulmányi szerződésekből származó jogokról és kötelezettségekről.
A munkavállalók irányába ezek után az átvevő munkáltatónak van tájékoztatási kötelezettsége, az átszállást követő tizenöt napon belül azonosító adatainak közlésével köteles írásban tájékoztatni a munkavállalókat a munkáltató személyében bekövetkezett változásról. Valamint a lényegesebb és törvényben felsorolt munkafeltételek változásáról. Ilyen munkafeltétel például a napi munkaidő mértéke vagy az alapbéren túli munkabér összege és egyéb juttatások összege. továbbá a munkakörbe tartozó feladatok meghatározása, vagy a munkáltatói jogkör gyakorlójának meghatározása.
Az átszállás időpontjáról vagy tervezett időpontjáról, az átszállás okáról, a munkavállalókat érintő jogi, gazdasági és szociális következményekről, valamint a munkavállalókat érintő tervezett intézkedésről főszabály szerint az átadó munkáltató a következőkben tájékoztatja közvetlenül a munkavállalókat: ha olyan kevés munkavállaló dolgozik a munkáltatónál, ami miatt üzemi tanácsot vagy üzemi megbízottat nem tudnak választani. Egyéb esetekben vagy nem terheli a munkáltatót ilyen tájékoztatási kötelezettség, vagy pedig annak az üzemi tanácson vagy üzemi megbízotton keresztül tesz eleget a munkáltató.
Munkaviszony megváltoztatása munkáltató változásnál
Fontos szabály, hogy amennyiben a munkavállaló a megváltozott munkafeltételek miatt nem kívánja fenntartani munkaviszonyát az átvevő munkáltatónál, úgy erre van lehetősége. A munkavállaló a munkaviszonyát a munkáltató személyében bekövetkezett változás időpontját követő harminc napon belül felmondással arra hivatkozással megszüntetheti, hogy a munkáltató személyében bekövetkezett változás miatt a rá irányadó munkafeltételek lényeges és hátrányos megváltozása következtében a munkaviszony fenntartása számára aránytalan sérelemmel járna vagy lehetetlenné válna. Ebben az esetben a munkavállaló felmondását köteles megindokolni, felmondásában szereplő indokainak pedig világosnak, valóságosnak és okszerűnek kell lenniük. A felmondásban szereplőkkel kapcsolatosan vitás esetben a bizonyítási teher a munkavállalót terheli. Amennyiben azonban a munkavállaló munkáltató személyében bekövetkezett változásokra alapított felmondása jogszerű, úgy felmondási idejének felére a munkáltató köteles mentesíteni őt munkavégzési, rendelkezésre állási kötelezettsége alól, valamint számára végkielégítést kell fizetni.
Munkáltató változás – összegzés
A munkáltató személyében bekövetkezett változás esetén munkavállalóként tehát tájékoztatást kell kapnunk a minket érintő változásokról. Amennyiben a ránk irányadó munkafeltételek lényegesen és hátrányosan megváltoznak olyan mértékben, hogy a munkaviszony további fenntartsa számunkra aránytalan sérelemmel járna vagy egyenesen lehetetlenné válna, úgy van lehetőség megszüntetni munkaviszonyunkat úgy, mintha a munkáltató mondott volna fel nekünk.