Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Változás a németországi kárrendezés szabályaiban

Változás a németországi kárrendezés szabályaiban

2020. augusztus 06.

Német autópálya felülről
Sándor egy borús téli napon zavartalanul haladt magyar rendszámos vontatójával és a hozzá kapcsolt, szintén magyar rendszámos pótkocsijával egy németországi autópályán, amikor egyszer csak egy hatalmas csattanásra lett figyelmes és érezte, hogy a járműszerelvénybe hátulról belehajtottak. Sándor természetesen azonnal megállt és a kamionból kiszállva szembesült azzal, hogy a pótkocsi hátsó részébe egy romániai rendszámmal rendelkező kamion csapódott bele. A balesetet okozó kamion egyébként egy cseh rendszámos pótkocsit vontatott maga után.

A baleset okozta első sokk és a kamion Magyarországra történő hazajuttatása után Sándor természetesen elkezdte a biztosítási ügyintézést. Az ügy több külföldi elemmel is telített, így sajnos az ügyintézés sem haladt éppen zökkenőmentesen. Ezt megnehezítette az is, hogy a helytállási kötelezettséggel tartozó romániai biztosító csőd közeli állapotba került az elmúlt időszakban.

Ráadául egy ponton felvetődött kérdésként, hogy pontosan az érintett és szóba jöhető négy ország (Németország, Magyarország, Románia és Csehország) közül melyik ország joga szerint kell megítélni a balesetet. Vagyis melyik ország jogát kell alkalmazni a kártérítési igény elbírálása során.

A kérdés megválaszolása az Európai Unió által alkotott, úgynevezett Róma II. rendelet alapján lehetséges.

Ez főszabályként kimondja, hogy az ehhez hasonló esetekben azon ország jogát kell alkalmazni, amelyben a kár bekövetkezik.

Sándor esetében ez azt jelenti, hogy kárát a romániai székhelyű biztosítótársaságnak kell megtéríteni, a német jog szabályai alapján. Szerencsére Sándor az ügyintézés során magyar nyelven tud eljárni, a romániai biztosító magyarországi kárrendezési megbízottján keresztül.

A Németországban bekövetkezett, kamionokat érintő közlekedési balesetekkel összefüggésben jó tudni, hogy 2020.07.17. napjától Németországban új törvényi szabályozás vonatkozik a járműszerelvények által okozott károk esetén alkalmazott felelősségmegosztásra.

Az új szabályozás alapvetően arra ad választ, hogy amennyiben a balesetet egy vontatóból és egy vontatmányból (pótkocsiból, félpótkocsiból) álló járműszerelvény okozta, akkor a vontató vagy a vontatmány üzembentartója, illetve kötelező felelősségbiztosítója köteles megtéríteni az okozott károkat. Sándor esetében ugyan egyértelmű, hogy a vontató hajtott bele a pótkocsiba. De más esetekben akár az is előfordulhat, hogy a pótkocsi okoz kárt, például kanyarodás közben egy parkoló autóban.

Az új szabályozás értelmében a német jogban főszabály lett a vontató jármű üzembentartójának, illetve annak biztosítójának helytállási kötelezettsége a harmadik személyeknek okozott károk vonatkozásában. Amennyiben azonban a vontatmány üzemeltetése nagyobb veszéllyel járt, mint a vontatóé, vizsgálni kell, hogy a kár bekövetkezésében melyiknek volt nagyobb szerepe. Önmagában a vontatmány vontatása a törvény szerint nem jelent fokozott veszélyt. Az új szabályozás megszünteti az eddigi, bírósági döntésen alapuló németországi kárrendezési gyakorlatot. Eszerint a felelősség 50-50%-ban terhelte a vontató és vontatmány üzembentartóját, illetve annak biztosítóját.

Fontos tudni tehát, hogy amennyiben Németországban járunk, akár kamionnal, akár személygépjárművel és egy járműszerelvény kárt okoz gépjárművünkben, úgy elsődlegesen mindig célszerű a vontató jármű adatait felírni, rögzíteni a baleseti bejelentő lapon és a vontató gépjármű biztosítójához bejelenteni kártérítés iránti igényünket.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: baleset, német jog, Németország, vontatmány, vontató
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. augusztus 06. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Három hiba, amit ne kövessen el munkavállalóként!
Következő bejegyzés Károk a nyaralás alatt

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kéz bordó mobiltelefont nyomkod.

Esettanulmányok

Ügyfelünk lakossági előfizetést kötött az egyik hazai mobil szolgáltató népszerű tarifacsomagjára, amely a reklámok fő üzenete szerint a korlátlan telefonálás lehetőségét sugallja. Sajnos a korlátlanság a valóságban nem valósult meg, sőt, ennek ellenkezőjét tartalmazzák a - kevésbé reklámozott - általános szerződési feltételek. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép