Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Útdíjfizetés Szlovákiában

Útdíjfizetés Szlovákiában

2010. április 07.

Megjelent a Kamionhírek.hu weboldalán

 

2010. január 1-től van érvényben Szlovákiában az új elektronikus útdíjfizetési rendszer, melynek következtében meghatározott útszakaszok (kijelölt autópálya-szakaszok, gyorsforgalmi utak és a kiválasztott I. osztályú utak) díjkötelessé váltak, azokra útdíjat kell fizetni.

Az útdíjfizetési kötelezettség kiterjed minden 3,5 tonna feletti össztömegű gépjárműre vagy 3,5 tonna össztömeget meghaladó, áruszállításra használatos járműszerelvényre, illetve a gépjárművezetőt is beleértendően a több, mint kilenc személy szállítására alkalmas gépjárművekre.

A gépjármű üzemeltetője köteles a kijelölt útszakaszokért az útdíjat megfizetni. Maga az útdíj egy átalánydíj, amely a díjköteles útszakaszon megtett egy kilométeres útszakaszra vonatkozik, és függ az adott gépjármű kategóriájától, tengelyszámától és emissziós osztályától is. Az útdíj kiszámítására a gépjárműbe beszerelt fedélzeti egység (ún. OBU készülék) és az ebből nyert elektronikus adatok szolgálnak. A szlovák törvény alapján a gépjármű üzemben tartójának és a gépjármű vezetőjének kötelezettsége, hogy az útdíjköteles útszakasz előtt az egységet beszerezze, azt rögzítse és üzembe helyezze.

A hivatkozott fedélzeti egységhez Magyarországon nem lehet hozzájutni. Magát az egységet elméletileg a határátkelőhelyeken, illetve meghatározott értékesítési pontokon (rendszerint benzinkutak) lehet beszerezni. Az értékesítési pontokon emellett lehetőség van regisztrációra, a fedélzeti egység stabil beszerelésére, a hibás vagy sérült készülékek cseréjére, a készülékek visszavételére, az előzetesen befizetett, de fel nem használt útdíjmaradvány visszafizetésére, esetleges problémák bejelentésére stb. is.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a szlovák hatóságok közvetlenül a határ átlépését követően ellenőrzés alá vonják a külföldi gépjárműveket, és ellenőrzik a fedélzeti egység meglétét, illetve annak üzembe helyezését. A később részletezésre kerülő bírságok elkerülése érdekében javasoljuk, hogy a fedélzeti egység elsősorban a határátkelőhelyen kerüljön beszerzésre. A későbbi (határtól távolabb eső) értékesítési pontokon csak abban a másodlagos esetben kerüljön sor a készülék beszerzésére, ha ahhoz a határátkelőhelyen önhibán kívül nem sikerült hozzájutni (pl.: elfogyott). Ilyen esetekben célszerű lehet erről bármilyen írásbeli igazolást kérni.

A határátkelőhelyeken és az értékesítési pontokon kétféle berendezéshez lehet hozzájutni: egyrészt tartósan (stabilan) beépíthető készülékhez, másrészt a gépjármű szivargyújtóján keresztül működtethető egységhez. A különbséget nemcsak a két készülék közötti beszerelési mód jelenti, hanem az útdíjfizetés módja is.

I. A szivargyújtóról működtethető fedélzeti egység esetén előzetesen kell megfizetni az útdíjat, azaz a készüléket előre fel kell tölteni a megfelelő pénzösszeggel. Ezt a fedélzeti egységet az első szélvédő belső felére kell felszerelni a kormányoszlop és a gépjármű középvonala közé. A fedélzeti egységet nem takarhatja más tárgy, sem a nyugalmi helyzetben álló ablaktörlők. Maga a készülék nem zavarhatja a vezetőt a kilátásban. Ennél a készüléknél a felelősséget a gépjármű üzemeltetője és/vagy a gépjármű vezetője viseli a készülék helyes felszereléséért, elhelyezéséért és helyes beállításáért.

II. A stabilan beszerelhető fedélzeti egység esetén a gépjármű üzemeltetője használhatja a díjköteles útszakaszokat az útdíj megfizetése előtt is. Ebben az esetben utólag, az elszámolási hónap végén fizethető meg az útdíj. E készülékek beszerelését erre hivatott szakszervizek végzik, akik egyúttal garantálják a készülék szakszerű beszerelését is.

A szlovák törvény meglehetősen nagy összegű bírságokat helyezett kilátásba a szabálysértést elkövetőkkel szemben. Szabálysértést követ el az, aki a díjköteles útszakaszokat útdíjfizetés nélkül használja; ellenőrzéskor, a felszólítást követően elutasítja az útdíj megtérítését; nem szereltet be fedélzeti egységet; a fedélzeti egységbe nem vagy hiányosan, vagy hamisan táplálja be az adatokat; a fedélzeti készülékkel jogosulatlanul manipulál. A kiszabható büntetés ilyen esetekben 2655,- Euróra rúg, csekken befizetett bírság esetén pedig 1655,- Euróra. A büntetés mellett a hatóság pótdíj kiszabására is jogosult a kijelölt útszakaszon – útdíj megfizetése nélkül – megtett valós távolság alapján. Amennyiben a megtett valós távolság nem állapítható meg, akkor az útdíj kiszámítása 650 km útszakasz-hosszúságból és az illetékes díjszabásból történik.

A törvény alapján a gépjárművek vezetői kötelesek ellenőrizni az egység helyes beállítását és működőképességét mind elindulás előtt, mind menet közben, mind az út végén. Előfordulhat olyan szituáció is, hogy a gépjármű vezetője azt észleli, hogy a készülék nem megfelelően működik. Ebben az esetben kötelessége, hogy megszakítsa az útszakaszon való továbbhaladását és a legközelebbi kapcsolattartó ponton jelezze a rendszer üzemeltetőjének a készülék hibáját. E kötelezettség elmulasztása szintén alapot teremt a hatóságoknak a bírságolásra.

A még részletesebb információgyűjtés és a későbbi problémák elkerülése érdekében javaslom a rendszer üzemeltetőjének ügyfélszolgálati telefonvonalát (+421 2 35 111 111), ahol magyar nyelvű operátor is segít a felkészülésben és az eligazodásban.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Horváth Viktória
  • Kategóriák: Közlekedés, Külföldi utazás, Utazás, Útdíj
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. április 07. ( 12 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Traffic Point
Következő bejegyzés A kötelező eredetvizsgálat díjának visszaigényléséről

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk felmondta internet előfizetését, mert nem volt elégedett a szolgáltatóval. Szerződést kötött egy másik céggel, mert feltételezte, hogy ügyfélbarátabb módon szolgáltatnak, ráadásul hasonló előfizetési díjért gyorsabb internetet is biztosított a cég. Megkötötték a szerződést, a szolgáltató vállalta, hogy a szerződéskötés időpontjáról számítva 30 napon belül beköti a netet, telepíti a szükséges infrastruktúrát. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép