Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Fogyasztóvédelem
  • Tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról

Tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról

2022. március 03.

Az úgynevezett tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállást a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet szabályozza. Bár ezen jogszabályunk 2003 óta hatályban van, módosításai miatt időközönként érdemes elmerülni annak részleteiben is. A legutóbbi nagy változásra a tavalyi év során került sor, a változások pedig még inkább védik a fogyasztók érdekeit.

Mire terjed ki a rendelet?

A rendelet nem minden, adásvétel keretében értékesített dologra terjed ki. Maga a kormányrendelet ennél szűkebben húzza meg alkalmazhatóságának határait. A kötelező jótállás csak azokra az esetekre alkalmazható, amikor az alábbi feltételek együttesen teljesülnek:

  • az adásvételi szerződés egy vállalkozás és egy fogyasztó között jött létre,
  • az adásvétel tárgya olyan új fogyasztási cikk,
  • amely feltüntetésre került a rendelet mellékletében.

A kormányrendelet melléklete tehát tételesen felsorolásra került az, hogy a rendelet milyen termékekre terjed ki. Ide tartoznak például a 10 000 forintot elérő eladási árú háztartási készülékek, villamos energiával működtetett konyhai kisgépek, gázkészülékek, motoros kézi szerszámok, egészségmegőrző termékek és eszközök, vagy éppen a gyermekhinták.

A rendelet értelmében minden, mellékletben felsorolt termék esetén feltétel, hogy annak eladási ára legalább a 10 000 forintot érje el, ez alatti áron vett termékek esetében tehát nem alkalmazható a rendelet.

Mit is jelent pontosan a jótállás?

Azt általában mindenki tudja, hogy a jótállás előnyös a fogyasztók számára, abban viszont már sok a félreértés, hogy miért is jó az a fogyasztóknak. Érdemes tudni, hogy a jótállás időtartama alatt, amennyiben a termék meghibásodik, a vállalkozásnak kell azt bizonyítania, hogy nem rejtett hibáról van szó, hanem a hiba például nem rendeltetésszerű használat következménye.

A jótállás alapján a fogyasztó elsődlegesen a hiba kijavítását vagy a termék kicserélését kérheti, attól függően, hogy melyik igénye felel meg jobban az arányosság követelményének. Fontos azonban, hogy az említett kormányrendelet hatálya alá tartozó termékek esetében ha a termék első javítása során kiderül, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Amennyiben erre nincs lehetőség, akkor a vállalkozás köteles a vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Fontos szabály továbbá, hogy amennyiben a kormányrendelet szerinti terméket annak hibája miatt három alkalommal megjavítják és negyedik alkalommal is elromlik, akkor a vállalkozás köteles a terméket 8 napon belül kicserélni, vagy a vételárat visszatéríteni.

Harmadik lényeges szabályként pedig érdemes megemlíteni, hogy a kormányrendelet azt is meghatározza, hogy mennyi időn belül kell a meghibásodott termék kijavításának megtörténnie. Kimondja ugyanis, hogy ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, akkor a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Amennyiben a cserére nincs lehetőség, úgy ebben az esetben is a vételárat kell visszatérítenie a vállalkozásnak.

A jótállás időtartama

A tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállása tehát jelentősen megkönnyíti a fogyasztók helyzetét, mivel a bizonyítási terhet leveszi vállukról, az a vállalkozásokat terheli. Ezen túlmenően pedig korlátok közé szorítja mind a javítások számát, mind pedig azok időtartamát. Ez a kedvező helyzet azonban nem tarthat örökké, a jótállás csak meghatározott időtartamig terheli a vállalkozásokat.

A jótállás időtartama eltérő aszerint, hogy az adott terméket milyen áron értékesítette a vállalkozás. Eszerint

  • 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
  • 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
  • 250 000 forint eladási ár felett három év a jótállás időtartama.

Érdemes tehát résen lenni a különböző akciók során is, egyes áruházak ugyanis előszeretettel árulják az akciós termékeket kilenc, kilencven vagy kilencvenkilenc forintra végződő áron. Ez pedig azzal a kellemetlen következménnyel is járhat, hogy az általunk vásárolt termékre nem fog vonatkozni a kormányrendelet, vagy éppen rövidebb időtartamú lesz, mint a pár forinttal drágább termékek.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Fogyasztóvédelem
  • Címkék: fogyasztó, jótállás, kicserélés, kijavítás, tartós fogyasztási cikk, vállalkozás
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. március 03. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Tolatásos baleset
Következő bejegyzés Üzemi tanács - mire jó?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy női kéz fémpénzt ejt egy másik női kézbe.

Esettanulmányok

Sok munkáltató alkalmazza azt a gyakorlatot, hogy munkavállalóit alacsonyabb munkabérrel jelenti be, mint amennyit valójában kézhez kapnak. Ez persze a munkáltatónak kedvezőbb az adózási kérdések szempontjából, a munkavállalók után azonban kevesebb társadalombiztosítási járulék kerül befizetésre; emellett jogvita esetén nehezen bizonyítható a bejelentett és a tényleges munkabér összege.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép