Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • Üzemi tanács – mire jó?

Üzemi tanács – mire jó?

2022. március 05.

üzemi tanács, érdekképviselet, munka, munkajog, munkavállaló
Az üzemi tanács a szakszervezetekhez hasonlóan, mint munkavállalói érdekképviseleti szerv működik az egyes munkáltatóknál. Az Munka Törvénykönyve alapján annál a munkáltatónál, ahol az önálló telephelyen, a munkavállalóknak a választási bizottság megalakítását megelőző félévre számított átlagos létszáma a tizenöt főt meghaladja, üzemi megbízottat, ha az ötven főt meghaladja, üzemi tanácsot választanak.

Már a jogszabály szövegéből is kitűnik, hogy az üzemi tanács megválasztása nem olyan, mint mondjuk egy munkavédelmi képviselő, melyet kötelezően meg kell választani meghatározott munkavállalói szám esetében, hanem csak egy lehetőség a munkavállalók részére. A jogszabály tehát sem a munkáltatóra, sem a munkavállalókra nem telepít kötelezettséget – hiszen arra, hogy érdekképviseletet létrehozzanak, senki nem kötelezhető – annak tekintetében, hogy az üzemi tanács létrejöjjön.

A munkavállalók, ha a létszám megengedi, létrehozhatnak üzemi tanácsot, a munkáltató pedig ennek tekintetében arra köteles, hogy az üzemi tanács létrejöttét ne akadályozza, valamint az azzal felmerülő költségeket viselje.

Üzemi tanács – tagok száma

Az üzemi tanács tagjainak száma, az adott telephelyen foglalkoztatott munkavállalók létszámához igazodik, abban az esetben pedig, ha a munkavállalók létszáma a megválasztást követően változik (a tagok száma a létszámnövekedés miatt hat hónapig nincs összhangban a jogszabályi előírással), akkor új tanácstagot kötelesek választani. Lényeges kiemelni, hogy a jogszabály szövege csak létszámnövekedés következtében beállott változásokról beszél, tehát létszámcsökkenés esetén nem kell csökkenteni az üzemi tanács taglétszámát. A taglétszám meghatározása abból a szempontból is lényeges, hogy amennyiben nem korlátoznák a létszámot, az a munkáltatóra róna aránytalan költséget, valamint a munkaidő-kedvezmény miatt is lényeges, hogy a munkavállalóknak csak egy meghatározott száma lehessen tag.

Az üzemi tanács feladata a munkaviszonyra vonatkozó szabályok megtartásának figyelemmel kísérése és ezzel összefüggésben a munkavállalói érdekek képviselése. Ennek körében négy olyan meghatározó szegmens van, amelyet külön a jogszabályunk is kiemel: a tájékoztatáshoz való jog, az együttdöntési jog, a véleményezéshez való jog, valamint az üzemi megállapodás kötésének lehetősége.

Tájékoztatáshoz való jog

Az üzemi tanács tájékoztatáshoz való joga körében, az ok megjelölésével bármikor jogosult tájékoztatást kérni a munkáltatótól, ezenfelül külön kérés nélkül a munkáltató félévente köteles tájékoztatni az üzemi tanácsot a munkáltató gazdasági helyzetét érintő kérdésekről, a munkabérek változásáról, a bérkifizetéssel összefüggő likviditásról, a foglalkoztatás jellemzőiről, a munkaidő felhasználásáról, a munkafeltételek jellemzőiről, valamint a munkáltatónál foglalkoztatott munkavállalók számáról és munkakörük megnevezéséről.

Lényeges pont, hogy a munkáltató személyében bekövetkező változás esetén a munkáltatónak (az átadó és az átvevő munkáltatónak egyaránt) legkésőbb a változást megelőzően tizenöt nappal tájékoztatnia kell az üzemi tanácsot a változás időpontjáról, okáról és a munkavállalókat érintő jogi, gazdasági és szociális következményeiről.

A jogszabály azért is határozza meg a tájékoztatás minimum tartalmát, hogy a munkáltató a tájékoztatási kötelezettségét ne tudhassa le egy formális tájékoztatással, hanem olyan információkat bocsásson az üzemi tanács rendelkezésére, amellyel a döntésekben érdemben részt tud venni.

Üzemi tanács – véleményezéshez való jog

A munkáltató döntése előtt legalább tizenöt nappal kikéri az üzemi tanács véleményét a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések és szabályzatok tervezetéről.

A munkáltató köteles az üzemi tanács véleményét kérni a munkavállalók nagyobb csoportját érintő intézkedései előtt a személyügyi, képzési, szabadságolási tervekről, a teljesítménykövetelményekkel, munkaszervezési módszerekkel, belső szabályzatokkal kapcsolatban.

A Munka Törvénykönyve hosszasan felsorolja mely esetekben szükséges az üzemi tanács előzetes véleményét kikérnie a munkáltatónak, joghatást azonban nem fűz hozzá. Ennek értelmében a munkáltató nem köteles az üzemi tanács véleménye szerint dönteni, azonban a véleményt kikérni köteles.

A munkáltató döntését tehát pusztán azért megtámadni nem lehet, mert az nem az üzemi tanács véleménye alapján került meghozatalra, míg eredményesen lehet megtámadni abban az esetben a munkáltatói döntést, ha azt, az üzemi tanács véleményének kikérése nélkül hozta meg a munkáltató. Utóbb a munkavállaló nem hivatkozhat az üzemi tanács véleményezési joga figyelmen kívül hagyására, ha az üzemi tanács az érvénytelenség megállapítása iránt nem fordult bírósághoz.

Együttdöntési jog

A jogszabály alapján a munkáltató és az üzemi tanács közösen dönt a jóléti célú pénzeszközök felhasználásáról. A jóléti jelleget a pénzeszköz célja alapján lehet megállapítani, melyet minden esetben egyedileg kell megvizsgálni. Így például jóléti célú pénzeszköznek minősülhet a munkáltatói segélyezési alap, vagy a munkahelyi rendezvények támogatásával összefüggő elkülönült pénzalap is. Az üzemi tanács együttdöntési joga akkor is fennáll, ha a pénzeszköz jóléti jellegét a munkáltató egyoldalú döntése szüntette meg.

Bár külön a jogszabály nem emeli ki, de következik a munkáltatói költségviselésből, hogy az üzemi tanács működésével összefüggő költségek megállapításában is együttdöntési kötelezettsége van a munkáltatónak és az üzemi tanácsnak, hiszen annak mértékét a jogszabály nem határozza meg.

Üzemi megállapodás

Az üzemi megállapodás lehetősége szintén a kollektív viszonyok elterjedését elősegítő lehetőség, melyet még az 1992-es Mt. nem tartalmazott, csak az 1995. évi módosítással került bele a jogszabályba. A munkáltató és az üzemi tanács egymással üzemi megállapodást köthet, mely tartalmilag szinte megegyezik a kollektív szerződésben szabályozható elemekkel. A lényeges eltérés, amelyre üzemi megállapodás nem térhet ki, miszerint míg a kollektív szerződés eltérhet a munkabér tekintetében a jogszabályban meghatározottaktól, addig az üzemi megállapodás keretin belül erre nincsen lehetőség. Az üzemi megállapodás az üzemi tanács megbízatásának tartamára köthető és annak megszűnésével az üzemi megállapodás is hatályát veszti.

A kollektív szerződés tekintetében az üzemi megállapodás szubszidiárius jellegű, tehát csak abban az esetben lehet kötni, ha a munkáltatónál nincs hatályban kollektív szerződés, illetve az üzemi megállapodás hatályát veszti, ha kollektív szerződés megkötésére jogosult szakszervezet, jogosultságának tényét a munkáltató számára bejelenti.

Bár Magyarországon,- ahogyan egyébként a kollektív szerződések száma sem – az üzemi megállapodás alkalmazása sem túl népszerű, függetlenül attól, hogy a Munka Törvénykönyve  munkaviszonyra vonatkozó szabályként tartja számon, tehát normatív jelleggel formálhatja a munkaviszonyokat.

Az üzemi tanácsok részben alkalmasak lennének arra, hogy átvegyék a szakszervezetek feladatait, csak kicsiben. Míg Magyarországon a szakszervezetekhez való csatlakozási kedv mindinkább alábbhagy, addig a munkavállalói érdekképviseletet talán az üzemi tanácsok vehetnék át a legeredményesebben, hiszen a szakszervezetekhez képest inkább az együttműködés elősegítésének biztosítékai és kevésbé jellemző rájuk a konfrontatív szerep. Az üzemi tanács klasszikusan a munkáltató és a munkavállalók együttműködésére, a munkáltató döntéseiben való részvételre – participációs jogok gyakorlására – hivatott szerv, így megalakulásuk elősegítése a munkáltatónak is érdeke.

Bár a kollektív munkajog elősegítése törvényhozói cél volt, lehet hosszútávon hazánkban inkább az üzemi tanácsok széleskörű elterjedése fogja megalapozni ezt a célt, mintsem a szakszervezetek előretörése.

A munkavállalókat ért aránytalan sérelmekről itt írtunk.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Munkajog
  • Címkék: érdekképviselet, munka, munkajog, munkavállaló, üzemi tanács
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. március 05. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról
Következő bejegyzés A gépjárműadó aktualitásai

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy női kéz tollal a kezében egy papírt tart, egy laptop előtt.

Esettanulmányok

Ügyfelünk laptopja több alkalommal is meghibásodott ugyanabból az okból.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép