Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Ha a kialakult járványügyi helyzet miatt a szerződés teljesítése problémás…

Ha a kialakult járványügyi helyzet miatt a szerződés teljesítése problémás…

2020. április 03.

A koronavírus megjelenése és terjedése minden szférát komoly kihívás elé állít: nem csak a dolgozók helyzete kiszámíthatatlan, de a cégek, vállalkozók mindennapjai is. Nem is csoda, hiszen az elmúlt harminc évben nem volt példa a jelenlegiekhez hasonló intézkedések bevezetésére, melyekre egyéni szinten vajmi csekély kihatásunk lehet.

Kezdjük az alapokkal: mi is a szerződésszegés, és milyen következményei vannak?

Az élet természetesen nem áll meg (legalábbis nem teljesen): számos szerződés teljesítése hamarosan esedékes lesz, korábbi vállalásoknak szükséges eleget tenni, hiszen az idő telik. A hatályos polgári jog értelmében bármilyen szerződésszerű teljesítésének elmaradása az adott szerződés megszegését jelenti. Ennek általános következménye lehet a másik fél saját szolgáltatásának visszatartása (például nem fizeti meg a vállalkozói díjat), de akár a szerződés egyoldalú megszüntetése és a szerződésszegésből eredő járulékos károk érvényesítése is.

Hogy kerül a rendszerbe a késedelem és a járványügyi helyzet?

A késedelem nem más, mint az esedékes teljesítés elmaradása, a szerződésben foglalt határidő megsértése – ilyenként pedig a szerződésszegés nevesített esete a polgári jogban. Sajnos könnyen lehet, hogy a jelenlegi intézkedések a munkatempó lassulását és így későbbi teljesítést is eredményeznek majd.

A késedelemért való felelősség alól természetesen van kimentési lehetőség: ehhez a késedelmes félnek azt kell bizonyítania, hogy a késedelem ellenőrzési körén kívül eső, a szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülményre vezethető vissza; ÉS nem volt elvárható, hogy a körülményt elkerülje vagy a kárt elhárítsa.


Ebben a három sorban minden egyes szónak jelentősége van – vegyük sorra őket!

Ellenőrzési körön kívül eső körülmény

Az események olyan fordulata, melyet az adott cég vagy vállalkozó befolyásolni nem tud. Ha például egy komplett vállalat működését leállítják a járványügyi helyzetre tekintettel, sőt, esetleg valamennyi munkavállalót rövid időn belül karantén alá helyezne a hatóság, ez értékelhető ellenőrzési körön kívüli körülménynek. Az ugyanakkor, hogy néhány munkavállaló táppénzes állományba kerül, még nem ad feltétlenül alapot a kimentésre, hiszen helyettesítésükről annak kell gondoskodnia, aki elvállalta a munka határidőben történő elvégzését.

A szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülmény

A három hónappal ezelőtt létrejött szerződések esetén nyilvánvalóan nem lehetett még józan előrelátással kalkulálni az esetleges veszélyhelyzettel. Ugyanakkor az elmúlt három-négy hétben kötött szerződések tárgyalásainál már felmerülhetett aggályként, hogy a járványügyi helyzet kihat-e a termelésre, beszállításra. Természetesen mindig esetről esetre mérlegelendő, hogy a körülmény előrelátható volt-e vagy sem, hiszen a megállapodás természetétől, ágazati sajátosságoktól is függhet az adott szituáció felmérhetősége.

Az elvárhatóság

A legnehezebb kérdéskör, amit a jelenlegi helyzet tovább bonyolít. Mennyiben várható, hogy egy vállalkozás azzal kalkuláljon, hogy néhány nap vagy hét múlva nem tud ténylegesen munkát végezni? Ha számba is veszi ezt a lehetőséget, van-e egyáltalán bármilyen lehetősége arra, hogy elkerülje ezt a helyzetet? Ha fokozottan figyel a vállalkozó a saját egészségére, vagy a cég a munkavállalók, alvállalkozók biztonságára, akkor már elvárhatóan járt el? Mihez kezdjünk akkor, ha a saját vállalkozásunk működik, de más cégtől megrendelt anyagaink a korlátozások miatt nem érkeznek meg a munkálatok elvégzéséhez? Számos olyan kérdés, melyekre azért nincs biztos, kétséget kizáró válasz, mert a gyakorlat még nem adhatott rá konkrét eset hiányában.

Megjegyzendő, hogy a jelenlegi jogszabályok szerint írásban kötbér is kiköthető a szerződésben. Ez azt jelenti, hogy a kötelezett pénz fizetését vállalja, ha olyan okból, amelyért felelős, megszegi a szerződést, mely alól akkor mentesül, ha a fenti szabályok szerint kimenti magát. Jelenleg sajnos ez is rendkívül ingoványos terepe az üzleti életnek.

Kiküszöbölhető a bizonytalanság?

Véleményünk szerint nagyon sok múlik a szerződő felek kapcsolatán, kommunikációján és kompromisszumkészségén. Íme, néhány tanács, amit érdemes megfontolni a jelenlegi helyzetben.

  • Amennyiben azzal szembesülünk, hogy munkaerő- vagy anyaghiány lassíthatja a munkálatok elvégzését, értesítsük haladéktalanul az akadályokról a megrendelőt!
  • Vessük fel a másik félnek a már megkötött szerződések határidejének módosítását!

Az új szerződésekben célszerű kitérni arra, hogy a felek a jelenlegi járványügyi helyzet hatósági intézkedéseiből (különös tekintettel: üzemzárás, karantén) eredő késedelmet miként értékelik.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Heinrich Renáta
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: járványügyi helyzet, koronavírus, szerződés, szerződés teljesítése
  • Cikktípus: Szakmai cikk
dr. Heinrich Renáta fényképe

Szerző: dr. Heinrich Renáta

jogi előadóDiplomáját 2016-ban szerezte meg az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, majd rövid ügyvédjelölti pályafutás után októberben a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt-nél helyezkedett el. Szívügye elsősorban a munka- és szociális jog, emellett érdeklődik a peren kívüli alternatív vitarendezés és a kommunikáció iránt is. Célja, hogy a jogi tudást közérthetően és életszerűen oszthassa meg másokkal, és minden relációban a gyengébb felet segíthesse.

dr. Heinrich Renáta összes bejegyzése

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. április 03. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Füstbe ment munkaviszony a koronavírus miatt
Következő bejegyzés Koronavírus - Elérhetőségeink

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy őz megy az autóúton.

Esettanulmányok

Ügyfelünk autóúton közlekedve, gépjárművel vétlenül elütött egy elé vágó őzbakot. Figyelmeztető tábla nem volt elhelyezve az érintett útszakaszon. Később a kiérkező rendőrök tájékoztatást nyújtottak arról, hogy melyik vadásztársaság jogosult a területen vadászatra.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép