Kiindulási alapok áttekintése
A nagyobb, nemzetközi busz-, hajótársaságok és a légitársaságok tevékenyégi köréhez sajnos hozzátartozó kockázat, hogy az utas feladott poggyásza olykor késve érkezik meg az érintett részére, vagy megsérül, esetleg szőrén, szálán eltűnik. A személyszállítással foglalkozó társaságok fel vannak készülve ezekre a helyzetekre. Így megfelelő kompenzációt és segítségnyújtást kötelesek biztosítani az érintettek számára. Ennek tisztázása és szabályozása miatt, külön szerződési rendelkezéseket állapítanak meg ezek a társaságok, melyek a jegyvásárlással és az általános szerződési feltételek elfogadásával válik alkalmazandóvá a felek közötti jogvitára.
Miről szólnak az általános szerződési feltételek?
Ahogy azt fentebb is megjelöltük, a jegy megvásárlása során – főleg, ha az elektronikus úton történik – a vevő kifejezetten nyilatkozik arról, hogy a személyszállító szolgáltató és az ő közötte létrejött szerződésre vonatkozóan elismeri és alkalmazza az általános szerződési feltételekben foglaltakat.
Ezek a társaságok általános szerződési feltételeikben határozzák meg a jogviszony részletszabályait, kezdve a feleket megillető jogoktól, az eljárási szabályokon át, a kötelezettségekig. A szerződési feltételek a feladott csomagok kapcsán jellemzően meghatározza azokat a kötelezettségeket, melyek az utast terhelik a poggyászának feladása során. Így sokszor biztonsági okból kizárt bizonyos dolgok szállítása, valamint általában elvárt, hogy megfelelő módon kerüljön zárásra az érintett poggyász, bőrönd. Általánosságban elmondható, hogy ezek a társaságok elutasítják a kárigényt minden olyan esetben, melynek bekövetkezte egyértelműen az utasnak róható fel. Ilyen utóbbi eset lehet az, amennyiben a poggyász olyan rossz minőségű, hogy az nehezen zárható, vagy szakadt, stb.
Tipikus az is, hogy a kártérítés módját, összegét a szerződési feltételek szintén rögzítik. Fontos, hogy amennyiben valaki azt észleli, hogy a csomagja eltűnt, megsérült, akkor általában haladéktalanul jelezni kell az érintett légitársaság, vagy busz-, vagy hajótársaság ügyfélszolgálatánál. Ezt jegyzőkönyveztetni szükséges. Ugyanakkor ebben az esetben lényeges szerepe van annak, hogy a szerződési feltételeknek megfelelően járjon el az utas. A személyszállító szolgáltatók külön, honlapjukon is – zanzásított módon – feltüntetik azt, hogy miként kell a fenti esetben eljárniuk az utasoknak, feltüntetve azt is, hogy milyen csatornákon (telefon, e-mail ) tudnak bejelentést tenni.
Milyen megelőző lépéseket lehet tenni egy esetleges poggyászkár kiküszöbölésére?
Manapság, ha külföldre utazunk, akkor erősen javasolt utasbiztosítási szerződést is kötni. Ezek a termékek, szinte egytől egyik tartalmaznak olyan szolgáltatást, mely a poggyászok eltűnésére, késedelmes megérkezésére, vagy károsodására nyújtanak fedezetet. Az érintett biztosítási szerződés megkötése előtt itt is javasolt pontosan tájékozódni, hogy a biztosító milyen feltételekkel és milyen összeghatárig térít a biztosított számára. Jellemző ugyanakkor az, hogy a biztosító társaságok csak akkor térítik meg a teljes kárt, ha az máshonnét nem térül meg. Sok esetben a biztosító szolgáltatásának előfeltétele, hogy az érintett személyszállító társaságnál az igényt a biztosított igazolható módon bejelentse, és onnan megtérülés ne legyen a számára. Ha a személyszállító társaság mégis helytáll az utas felé, akkor a biztosító legfeljebb az ezen felüli károkat fogja megfizetni a biztosítottnak.