Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Poggyászkárokkal kapcsolatos tudnivalók és gyakorlati lépések

Poggyászkárokkal kapcsolatos tudnivalók és gyakorlati lépések

2023. április 07.

poggyászkár, kárigény érvényesítése, utaskár
Nemsokára kezdődik az utazási szezon, legalábbis, ami a tavaszi, nyári utazási időszakot illeti. Aki utazik, különösen repülővel, vagy vonattal, esetleg busszal, az tudhatja, hogy az utazás során könnyen késhet, vagy megsérülhet a poggyásza, csomagja. Ebben a cikkben most ennek jogi vetületeit tekintjük át és adunk tippeket arra vonatkozóan, hogy milyen jogi lépéseket tehetnek az érintettek az esetleges káruk megtérülése érdekében.

Kiindulási alapok áttekintése

A nagyobb, nemzetközi busz-, hajótársaságok és a légitársaságok tevékenyégi köréhez sajnos hozzátartozó kockázat, hogy az utas feladott poggyásza olykor késve érkezik meg az érintett részére, vagy megsérül, esetleg szőrén, szálán eltűnik. A személyszállítással foglalkozó társaságok fel vannak készülve ezekre a helyzetekre. Így megfelelő kompenzációt és segítségnyújtást kötelesek biztosítani az érintettek számára. Ennek tisztázása és szabályozása miatt, külön szerződési rendelkezéseket állapítanak meg ezek a társaságok, melyek a jegyvásárlással és az általános szerződési feltételek elfogadásával válik alkalmazandóvá a felek közötti jogvitára.

Miről szólnak az általános szerződési feltételek?

Ahogy azt fentebb is megjelöltük, a jegy megvásárlása során – főleg, ha az elektronikus úton történik – a vevő kifejezetten nyilatkozik arról, hogy a személyszállító szolgáltató és az ő közötte létrejött szerződésre vonatkozóan elismeri és alkalmazza az általános szerződési feltételekben foglaltakat.

Ezek a társaságok általános szerződési feltételeikben határozzák meg a jogviszony részletszabályait, kezdve a feleket megillető jogoktól, az eljárási szabályokon át, a kötelezettségekig. A szerződési feltételek a feladott csomagok kapcsán jellemzően meghatározza azokat a kötelezettségeket, melyek az utast terhelik a poggyászának feladása során. Így sokszor biztonsági okból kizárt bizonyos dolgok szállítása, valamint általában elvárt, hogy megfelelő módon kerüljön zárásra az érintett poggyász, bőrönd. Általánosságban elmondható, hogy ezek a társaságok elutasítják a kárigényt minden olyan esetben, melynek bekövetkezte egyértelműen az utasnak róható fel. Ilyen utóbbi eset lehet az, amennyiben a poggyász olyan rossz minőségű, hogy az nehezen zárható, vagy szakadt, stb.

Tipikus az is, hogy a kártérítés módját, összegét a szerződési feltételek szintén rögzítik. Fontos, hogy amennyiben valaki azt észleli, hogy a csomagja eltűnt, megsérült, akkor általában haladéktalanul jelezni kell az érintett légitársaság, vagy busz-, vagy hajótársaság ügyfélszolgálatánál. Ezt jegyzőkönyveztetni szükséges. Ugyanakkor ebben az esetben lényeges szerepe van annak, hogy a szerződési feltételeknek megfelelően járjon el az utas. A személyszállító szolgáltatók külön, honlapjukon is – zanzásított módon – feltüntetik azt, hogy miként kell a fenti esetben eljárniuk az utasoknak, feltüntetve azt is, hogy milyen csatornákon (telefon, e-mail ) tudnak bejelentést tenni.

Milyen megelőző lépéseket lehet tenni egy esetleges poggyászkár kiküszöbölésére?

Manapság, ha külföldre utazunk, akkor erősen javasolt utasbiztosítási szerződést is kötni. Ezek a termékek, szinte egytől egyik tartalmaznak olyan szolgáltatást, mely a poggyászok eltűnésére, késedelmes megérkezésére, vagy károsodására nyújtanak fedezetet. Az érintett biztosítási szerződés megkötése előtt itt is javasolt pontosan tájékozódni, hogy a biztosító milyen feltételekkel és milyen összeghatárig térít a biztosított számára. Jellemző ugyanakkor az, hogy a biztosító társaságok csak akkor térítik meg a teljes kárt, ha az máshonnét nem térül meg. Sok esetben a biztosító szolgáltatásának előfeltétele, hogy az érintett személyszállító társaságnál az igényt a biztosított igazolható módon bejelentse, és onnan megtérülés ne legyen a számára. Ha a személyszállító társaság mégis helytáll az utas felé, akkor a biztosító legfeljebb az ezen felüli károkat fogja megfizetni a biztosítottnak.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Utazás
  • Címkék: kárigény érvényesítése, poggyászkár, utaskár
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. április 07. ( 2 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A tanulmányi szerződésre vonatkozó jellemzők
Következő bejegyzés Munkáltatói jogutódlás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Két kék ruhás férfi egy kisteherautóban bútorokat pakol.

Esettanulmányok

Ügyfelünk antik bútort kívánt eladni interneten keresztül. Talált is vevőt, így Ügyfelünk a bútor szállításával megbízott egy fuvarozó céget.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép