Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Polgári törvénykönyv
  • Önről is készült már fantomkép!

Önről is készült már fantomkép!

2018. november 01.

Egy nő nagyítóval néz vizsgálja a bináris kódrendszert.
A címben szereplő kijelentéssel a bűnügyi nyomozók által használt fantomkép, illetve a számunkra szolgáltatást nyújtó cégek, vállalkozások tevékenysége közötti párhuzamra utalunk. Közösségi oldalakon mi magunk alkotjuk meg a profilunkat, de – különösen online – tevékenységünk során számos olyan adatot szórunk el magunkról, ami nagyon hasznos a nekünk eladni/szolgáltatni törekvő cégek számára.

Ezeket az adatokat ugyanis összegyűjtik, és általában gépi úton elemzik, feldolgozzák, megrajzolva ezzel rólunk egy fantomképet, ami azt tartalmazza, hogy miket szeretünk, mik iránt érdeklődünk, milyen csoportba vagyunk besorolhatóak. Ettől egy lépés az, hogy ez alapján döntik el azt, milyen reklámokkal céloznak meg bennünket, de az is eldőlhet, megkapunk-e egy állást, kapunk-e hitelt. Utóbbi két példa már élesen rávilágít arra, hogy húsbavágó döntések születhetnek a fejünk felett az összegyűjtött személyes adatok alapján. Bármennyire is távolinak tűnik, érint(het) bennünket, ezért fontos, hogy tisztában legyünk a virtuális asszisztensek, robotok vagy akár hús-vér emberek által alkalmazott módszerekkel és a hozzá kapcsolódó jogainkkal.

Utóbbiakat az Európai Unió adatvédelmi rendeletében találhatjuk meg, és a fenti folyamatokat leíró profilalkotás és automatizált döntéshozatal fogalmakat is ez a rendelet vezette be.

Ezek a gyakorlatban azt jelentik, hogy azokat az adatokat, amelyek kezeléséhez megadjuk a hozzájárulást, vagy jogszabály azt lehetővé teszi, a személyes jellemzőink értékelése céljából feldolgozzák. Ennek eredményeként besorolnak bennünket bizonyos kategóriába. A következő lépés pedig az, hogy kizárólag technológiai eszközök révén, emberi beavatkozás nélkül hoznak valamilyen velünk kapcsolatos döntést. Ez lehet a már fentebb említett hirdetés, de ugyanilyen döntés lehet egy bank részéről az is, hogy ad-e hitelt. A vállalkozások tehát célzottan, személyre szabottan tudnak az általuk megrajzolt fantomkép, vagy más példával élve, a kialakított „skatulya” alapján velünk kapcsolatos döntéseket meghozni.

Kérdés, hogy az adatok hogyan kerülnek hozzájuk? Példa lehet, amikor egy telefonos alkalmazás kéri a hozzájárulást az adataink kezeléséhez, de egy áruházi promóció, nyereményjáték is kiváló terep az adatgyűjtésre.

Fontos, hogy a fent említett automatizált döntéshozatal akkor lehetséges, ha az automatizált döntés

– az érintett és az adatkezelő közötti szerződés megkötése vagy teljesítése érdekében szükséges;

– meghozatalát az adatkezelőre alkalmazandó olyan uniós vagy tagállami jog teszi lehetővé (pl. adócsalás megakadályozása esetén), amely az érintett jogainak és szabadságainak, valamint jogos érdekeinek védelmét szolgáló megfelelő intézkedéseket is megállapít; vagy

– az érintett kifejezett hozzájárulásán alapul.

Rengeteg esetben tehát mi magunk járulunk hozzá az adatok kezeléséhez, és még gyerekcipőben jár, hogy tisztában legyünk vele, ez mivel jár.

Első lépésként tudjunk róla, hogy vannak jogaink, így:

– tájékoztatni kell az érintett személyt az alkalmazott logikáról és arról, hogy az adatkezelés milyen jelentőséggel, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel bír

– a kizárólag automatizált adatkezelésre alapuló döntéshozatal kapcsán előírt szigorú szabályokat nem lehet megkerülni azzal, hogy természetes személy eljárását formailag beilleszti a cég a folyamatba. Minden esetben tartalmilag kell azt megvizsgálni, hogy a természetes személynek volt-e végső ráhatása a döntésre.

– az érintettnek joga van emberi beavatkozást kérni, álláspontját kifejezni és a döntéssel szemben kifogást benyújtani

– különleges adatokat csak az érintett kifejezett hozzájárulásával, illetve jelentős közérdekből uniós vagy nemzeti jog alapján lehet profilalkotás során felhasználni.

Legyünk azzal tisztában, hogy akár élelmiszer vásárlására vonatkozó adatok gyűjtésével is következtetéseket lehet levonni az egészségi állapotunkra. Így minden hozzájárulás megadásakor legalább mérlegeljük, hogy a várt előnyök és személyes adataink átadása arányban vannak-e egymással. Sem az adatok gyűjtésével és kezelésével, sem hozzájárulásunk megadásával nincs probléma, amennyiben egyik oldalról jogszerűen és etikusan, a másik oldalon pedig tájékozottan és tudatosan történik.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Gombolai Éva
  • Kategóriák: Egyéb, Polgári törvénykönyv
  • Címkék: adatvédelem, digitális profil, fantomkép, gdpr, internet, profilalkotás, személyes adat
  • Cikktípus: Szakmai cikk
dr. Gombolai Éva fényképe

Szerző: dr. Gombolai Éva

jogtanácsos

Jogi tanulmányait az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetve az Europa Universität Viadrinán (Frankfurt) végezte. Minisztériumi gyakorlatot követően ügyvédi irodában helyezkedett el, majd a D.A.S. Jogvédelmi Biztosítónál folytatta jogi pályafutását, ahol jelenleg is dolgozik peres- és médiaszakértőként. Munkajogi szakjogász tanulmányai mellett szenvedélye a nyelvtanulás, a cross core és a jóga.

dr. Gombolai Éva összes bejegyzése

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2018. november 01. ( 4 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A cafeteria rendszer változásai 2019-ben
Következő bejegyzés Védőital és légkondi – Mihez van jogunk a szolgálati gépjárműben?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk bérelt egy eszközt, amelyben sérülést okozott. A cég közölte, hogy nem vonja le a kaucióból a kárt, hanem Ügyfelünk térítse meg az egészet, és majd utólag (egyszer majd) visszautalják, a letétben ott hagyott kauciót. Hivatkoztak is az ÁSZF rendelkezéseire, amely tiltja a kaució felhasználását az okozott károk megtérítésére.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép