Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Népszavazás 2022!

Népszavazás 2022!

2022. április 02.

szavazás, törvény, népszavazás
2022. április 3-án országunkban ismét porondra lép a nép közvetlen hatalomgyakorlásának legerősebb eszköze, a népszavazás. Bár a nép a hatalmát leggyakrabban képviselői útján gyakorolja – ezért tartunk négy évente országgyűlési választást, valamint öt évente helyi önkormányzati választásokat- azonban kivételes esetekben közvetlenül is dönthet meghatározott kérdésekben. Magyarországon két fajta népszavazást lehet tartani -területi kiterjedés szerint – országos és helyi népszavazást. Jelen cikkünk az országon népszavazás legfontosabb szabályait boncolgatja.

Előnyök, hátrányok

A közvetlen demokrácia előnye, hogy növeli a döntés súlyát, hiszen az állampolgárok közvetlenül kötelezik az országgyűlést a törvényhozásra és általánosságban elmondható, hogy a pártpolitikai érdekek is háttérbe szorulnak, hiszen a szavazók a saját véleményük szerint ítélhetik meg, hogy az adott kérdésben hogyan döntenének.

A népszavazásnak sajnos vannak hátrányai is, mivel nem a kompromisszum elvén születik döntés, a kisebbség akarata nem játszik szerepet a végső döntés kialakításában. A közvetlen demokrácia pedig sok esetben a diktatúrák eszköze volt a hatalom megerősítésére, mivel a kérdések irányított megfogalmazásával befolyásolni lehet annak eredményét.

Országos népszavazást a köztársasági elnök, a Kormány és legalább 100.000 választópolgár indítványozhat. Ebben az esetben az országos népszavazás megtartásáról az Országgyűlés dönt. Abban az esetben, ha a népszavazást 200.000 választópolgár kezdeményezi, az Országgyűlésnek nincsen mérlegelési lehetősége, köteles megtartani a népszavazást az indítványozott kérdésekben.

Magyarországon csak ügydöntő népszavazás tartható, ez azt jelenti, hogy az Országgyűlés köteles a népszavazás eredményére tekintettel 180 napon belül törvényt alkotni.

Mire irányulhat a népszavazás?

A magyar szabályozás szerint népszavazást bármilyen kérdésben lehet tartani, amiről az Országgyűlés törvényt alkothat, csak nagyon szűk körében szabályozza azokat a tárgyakat, amelyre nem irányulhat népszavazás. Ennek körében nem lehet országos népszavazást tartani az Alaptörvény módosítására irányuló kérdésről; a központi költségvetésről, a központi költségvetés végrehajtásáról, központi adónemről, illetékről, járulékról, vámról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvény tartalmáról; az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint az európai parlamenti képviselők választásáról szóló törvények tartalmáról; nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségről; az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási kérdésről; az Országgyűlés feloszlásáról; képviselő-testület feloszlatásáról; hadiállapot kinyilvánításáról, rendkívüli állapot és szükségállapot kihirdetéséről, valamint megelőző védelmi helyzet kihirdetéséről és meghosszabbításáról; katonai műveletekben való részvétellel kapcsolatos kérdésről; közkegyelem gyakorlásáról. A kérdés közvetetten sem eredményezheti azt, hogy az Országgyűlésnek valamely, tilalom alá eső kérdésben kelljen a népszavazásnak megfelelő törvényt alkotnia.

Fontos a kérdések feltételekor az egyértelműség, tehát az, hogy a feltett kérdésre, a választópolgár „igen”-nel vagy „nem”-mel tudjon felelni. Ezen túlmenően fontos, hogy csak olyan kérdést lehet feltenni, amelyből az Országgyűlés törvényalkotási kötelezettsége egyértelműen megállapítható.

Népszavazás: eljárás kérdései

Szervező csak választópolgár (akár több is), párt, illetve társadalmi szervezet lehet. A kérdést először a Nemzeti Választási Iroda vizsgálja meg, mely három napon belül elutasítja a kérelmet, ha a népszavazás az alkotmányos céljával egyértelműen ellentétes, illetve a szervezők az alapvető formai követelményeket nem teljesítették (például: nem eldöntendő kérdést tettek fel).

A benyújtott kérelemről a Nemezti Választási Bizottság 30 napon belül dönt. A hitelesítést akkor tagadhatják meg, ha a mintapéldány nem felel meg a formai és tartalmi követelményeknek, illetve ha olyan kérdésben kívánnak népszavazást tartani, amelyet az Alaptörvény kizár.

Az aláírásgyűjtő íveket a Nemzeti Választási Iroda átadja a szervezőknek, innentől számított 120 nap áll rendelkezésre az aláírások összegyűjtésére. Ezt követően a Nemzeti Választási Bizottság az aláírt íveket 60 napon belül ellenőrzi és közli annak eredményét az Országgyűléssel. Az Országgyűlés az eredmény közlésétől számított 30 napon dönt a népszavazás tartásáról – amennyiben ebben döntési joga van.

A népszavazás időpontját a köztársasági elnök tűzi ki. 2021 novemberéig országos népszavazást nem lehetett tűzni az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament tagjai, valamint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásának napjára, továbbá az azt megelőző és követő 41 napon belüli időpontra. Ezt a rendelkezést az országgyűlés megváltoztatta, így 2022. április 3. napján az országgyűlési képviselők választásán egyben népszavazás is lesz. Ennek előnye, hogy talán kicsit költséghatékonyabban lehet megszervezni a népszavazást, míg hátránya, hogy egy népszavazás során rendkívül reprezentatív, hogy hányan vesznek részt rajta. Amennyiben a népszavazás a választásokkal egy napon kerül megtartásra, lehet, hogy sok olyan választópolgár is szavazatot ad le a népszavazásra, aki egyébként, ha nem az országgyűlési választásokkal lenne egy napon, akkor pusztán a népszavazás miatt nem menne el szavazni.

A népszavazás akkor érvényes ha az összes választópolgár több, mint fele érvényes szavazatot ad le. Nyilvánvalóan, mivel csak „igen”-nel és „nem”-mel lehet szavazni, ezért minden érvényes népszavazás egyben eredményes is (kivéve ha holtverseny alakul ki, bár ennek az esélye elenyésző).

Az érvényes és eredményes népszavazás joghatása, hogy az Országgyűlésnek törvényalkotási kötelezettsége keletkezik. A népszavazás eredménye az Országgyűlésre nézve három évig kötelező, tehát ezidő alatt, nem hozhatnak a népszavazással ellentétes rendelkezést.

A népi kezdeményezés

A népszavazáshoz hasonló, népi kezdeményezés intézménye sokáig állt a választópolgárok rendelkezésére, a közvetlen hatalomgyakorlás egyik eszközeként. Az aláírásgyűjtő íveket itt szintén az Országos Választási Bizottság hitelesítette, az aláírások összegyűjtésére azonban csak 41 nap állt rendelkezésre.

A népi kezdeményezéshez 50.000 választópolgár aláírására volt szükség, mely esetben az Országgyűlésnek nem konkrét jogszabályt kellett megalkotnia, csak arra vonatkozó kötelezettséget keletkeztetett a népi kezdeményezés eredménye, hogy a megszavazott kérdést az Országgyűlés a napirendjére tűzze.

A népi kezdeményezés intézményét az Országgyűlés 2014-ben eltörölte, így azóta a nép csak a népszavazás útján gyakorolhatja közvetlenül a hatalmát.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: népszavazás, szavazás, törvény
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. április 02. ( 12 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A munkakör megosztása és a több munkáltató által létesített munkaviszony
Következő bejegyzés Végrehajtás - újabb tévhitek

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy görög tengerparti domb fehér falú, kék tetejű házakkal.

Esettanulmányok

Ügyfelünk utazási irodán keresztül 4 fő részére foglalt görögországi nyaralást. Az utazási szerződésben részletesen meghatározták, hogy a szálloda a tengerpart közelében helyezkedik el, az ellátás pedig all inclusive.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép