Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Munkavállalói bosszú – a kétélű fegyver?

Munkavállalói bosszú – a kétélű fegyver?

2023. február 14.

NAV eljárás, munkakörülmények, egészségkárosító körülmények, fekete foglalkoztatás
„Az igazság békét hoz, a bosszú csak önös megelégedés.” hangzik el a sokat emlegetett mondat a Batman című filmben. Páran azonban pont, hogy nem a béke érdekében, hanem kizárólag az önös megelégedést hajszolva keresik, hogyan lehetne bosszút állni a munkáltatón egy-egy nem túl baráti módon lezárt munkaviszony után. Számtalan olyan megkeresés érkezik hozzánk, melyben a munkavállaló a kenyértörést követően különböző ötletekkel áll ellő, miként lehetne a volt munkáltatóját a létező összes hatósági eljárás alá vonni, mert „így utólag visszatekintve, van egy csomó szabálytalanság”.

NAV és az adócsalás problémája

A legtöbbet felvetett gondolat a fekete és a szürke foglalkoztatáson belül érkezik.

Ennek kapcsán a munkavállaló vagy egyáltalán nincsen bejelentve, vagy ha be is van jelentve, a munkabére egy részét a borítékos módszerrel oldják meg. Sajnos a mai napig az álláshirdetések jó részénél kvázi előnyként tüntetik fel a munkáltatók, ha bejelentett foglalkoztatást kínálnak. Azt, hogy a munkavállalót a jogszabályok szerint bejelentik, olyan előnyként kínálják fel a munkáltatók, mintha legalábbis heti egy „home office” napot adnának a munkavállalónak.

A munkavállaló bejelentésének olyan evidenciának kellene lennie, mint hogy a munkáltató az elvégzett munkáért munkabért fizet. Mókás álláshirdetés lenne, ahol a cég azzal akarná magához csábítani a munkaerőt, hogy a munkájáért fizetést ad. Sajnos azonban a bejelentett munka, mind a mai napig relevanciával rendelkezik az álláshirdetések során, amiből arra lehet következtetni, hogy sajnos a gyakorlatban nem is annyira egyértelmű, hogy a munkavállalót bejelentik.

Az esetek jelentős többségében ezzel a munkavállaló nagyon is tisztában van. Nehéz lenne azt kimagyarázni, hogy nem tudtuk, hogy a hónap végén készpénzben átadott összeg adózatlan és valójában semmilyen hivatalos platformon nem megjelenő jövedelem.

Annál is inkább mivel az adóbevallás, még ha azt nem is feltétlenül a munkavállaló készíti, a munkavállaló ellenőrzését követően kerül benyújtásra a NAV-hoz. Ha pedig ebben a munkavállaló nem észleli, hogy a munkabére egy szemmel látható része adózatlan, akkor ez a munkavállaló terhére is esik.

És itt kanyarodjunk vissza az alapproblémához.

A költségvetési csalást ugyanis nemcsak a munkáltató követi el a borítékozással, hanem a munkavállaló is, aki a borítékot átveszi.

Innentől, ha a bosszúvágy hajtottan, a munkaviszony megszűnése után, nagy mellénnyel kopogtatunk a NAV ajtaján, akkor nem feltétlenül csak a munkáltató üti meg a bokáját, hanem mi is, akik szerves részei voltunk a költségvetési csalásnak.

Ezért van az, hogy ha a munkavállaló a munkaviszony megszűnésekor, az utolsó hónapban mégsem kap borítékot, akkor nem célszerű a bírósághoz fordulni az összeg követeléséért, mivel a bíróságnak ugyanúgy bejelentési kötelezettsége van, ha a fekete foglalkoztatást észlel.

Célszerű hát átgondolni, hogy mibe szeretnénk bevonni hatóságokat, mert könnyen a munkáltató mellett találhatjuk magunkat az eljárás során.

Ezt nyilvánvalóan úgy a legcélszerűbb elkerülni, ha nem veszünk részt sem fekete, sem szürke foglalkoztatásban és kizárólag olyan munkáltatónak végzünk munkát, aki a jövedelmünket rendesen leadózza.

Munkavédelem és egészségkárosító hatások

A bosszúállás másik közkedvelt útja, amikor a foglalkoztatás körülményei nem megfelelőek a munkáltatónál.

Ennek számos változatával találkoztam már munkám során, a következő példák visszatérő jelleggel jelennek meg, így elsőkörben ezekre helyezném a hangsúlyt.

Nem megfelelő, elavult eszközök használata a munkahelyen

A munkáltató az eszközök tekintetében nem köteles korszerűsítésre. Tehát ha a munkahelyen régi számítógépeken kell dolgozni, ritkán karbantartott irodaeszközökkel, az még nem ad alapot semmilyen igényérvényesítésre.

A munkavállaló a munkáltatói utasítást akkor köteles megtagadni, ha az utasítás teljesítése, ha annak végrehajtása más személy életét, testi épségét, egészségét, vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné.

A munkavállaló választása szerint megtagadhatja az utasítás teljesítését, ha az utasítás végrehajtása munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik, vagy a munkavállaló életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetni.

Tehát míg mások veszélyeztetése tekintetében a munkavállaló kötelessége az utasítás megtagadása, addig saját maga tekintetében döntési jogköre van.

Ha tehát látom, hogy szikrázik az irodai számítógép, amikor bedugom, akkor rajtam áll, hogy a munkát folytatom-e.

A munkáltató feladata a biztonságos és egészséget nem károsító munkahelyi körülmények kialakítása.

Ettől függetlenül, ha mi észleljük a problémát, akkor azt jeleznünk szükséges, hogy a munkáltató is tudjon róla. Ezt lehetőleg írásban tegyük meg, hogy utóbb igazolható legyen.

Ha a munkakörnyezet nem biztonságos és ezt jelezzük a munkáltató felé, majd erre tekintettel a munkavégzést beszüntetjük, akkor a munkáltató nem szüntetheti meg a munkaviszonyt az utasítás megtagadására tekintettel. Ez nem azt jelenti, hogy ha az irodai számítógép szikrázik, akkor hazamehetünk, amíg a munkáltató újat nem vesz, hanem rendelkezésre kell állni a munkahelyen, csak a veszélyes eszközt nem vagyunk kötelesek használni.

Egészségkárosító hatások

Ha már alapvetően rendelkezünk valamilyen egészségügyi problémával, amely a munkavégzésünket megnehezíti, akkor ezt mindenképpen jeleznünk szükséges a munkáltatónak. A munkáltatónak kötelessége olyan munkát adni és olyan környezetet teremteni, amely az egészségi állapotunknak megfelelő.

Ha viszont a munkáltató nem tud róla, hogy speciális igényeink vannak, akkor tenni sem tud az ügy érdekében.

Ezeket a gondokat utóbb nehéz kezelni és nehéz rájuk megoldást találni, ha már megszűnt a munkaviszony, bár sokan vannak, akik a munkaviszony megszűnését követően rohanják le egyszemélyes gerillahadseregként a volt munkáltatójukat, a munkakörülményeinek megreformálása érdekében. Általában ez nem szokott segíteni helyzet megoldásán, a munkavállaló megromlott egészségi állapotán pedig pláne nem.

Mit tehetünk akkor?

Az a fontos, hogy ne akkor akarjuk a munkakörülményeket jobbá tenni, amikor már nem dolgozunk az adott helyen. Sokan félnek bármit is jelezni a munkáltató felé, mert attól tartanak, hogy ezzel a saját munkaviszonyukat, előremenetelüket kockáztatják.

Munkajogászként azt kellene mondanom, hogy ez nem így van, mivel emiatt a munkáltató senkit nem helyezhetne hátrányba. Gyakorló jogászként viszont azt mondom, hogy óvatosan bánjunk a munkáltató kritizálásával.

Az igényeket érdemes objektívan megfogalmazni, nem indulatból. Célszerű a munkáltató elé tárni, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha nem változtat a munkahelyi környezeten és célszerű arra helyezni a hangsúlyt, hogy az észrevételek nem támadó jellegűek, pusztán a konstruktív együttműködést hivatottak elősegíteni.

Jó módszer lehet, ha a kéréseket és észrevételeket a munkavállalók kollektívan közlik, megkerülve ezzel, az esetleges egy főre zúduló retorziót.

Akkor akarjunk változtatni a helyzeten, amikor még az adott helyen dolgozunk, mert hosszútávon magunknak teszünk jót.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: adatszolgáltatás, e-mail, kéretlen üzenet, megkeresés, reklám, spam, telefonhívás
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. február 14. ( 1 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Önhibás károkozás miatti biztosítós kárrendezés
Következő bejegyzés Az orvosi ellátás visszautasításának joga

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk nagykorú gyermeke számára időpontot kért egy magán-egészségügyi intézménytől bölcsességfog eltávolítása céljából. Az egészségügyi intézménnyel és a műtétet végző kezelőorvossal a beavatkozást megelőzően több alkalommal is email útján, valamint telefonon keresztül egyeztetett, röntgenfelvétel is készült az eltávolítandó fogról. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép