Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Közvetítői eljárás büntető ügyekben

Közvetítői eljárás büntető ügyekben

2021. október 21.

közlekedési baleset, büntetőeljárás, konfliktus rendezés
Közlekedési baleset részesének lenni nem egy jó élmény. Különösen akkor, ha annak a balesetnek az okozói mi magunk vagyunk. Lehetséges, hogy még büntetőeljárás is indul, mely még inkább megviseli az érintett feleket. A felek közötti konfliktus rendezésére adhat megoldást a közvetítői eljárás is. Most ennek szabályairól lesz szó.

Az általános közvélekedés leegyszerűsítve az, hogy büntetőügyekben nem lehetséges „elkerülni” a büntetőeljárás lefolytatását. Létezik azonban kivétel, mely nagy részben a bíróságok tehermentesítése és a felek bűncselekménnyel kapcsolatos esetleges konfliktusainak megoldása érdekében kerül lefolytatásra. Ez a büntetőügyekben alkalmazható közvetítői eljárás.

Mi a célja a közvetítői eljárásnak?

A közvetítői eljárás alapvető célját maga a törvény is meghatározza. Eszerint, a közvetítői eljárás a bűncselekmény elkövetésével kiváltott konfliktust kezeli az elkövető és a sértett között. Alapvető célja, hogy a hatóságtól, bíróságtól független közvetítő segítségével a felek között olyan megállapodás jöjjön létre, mely a bűncselekmény következményeinek jóvátételét és a terhelt jövőbeni jogkövető magatartását elősegíti.

Mely büntető ügyekben lehetséges a közvetítői eljárás?

Nem minden bűncselekmény elkövetése esetén van arra mód, hogy közvetítői eljárást folytassanak le. Ugyanis kizárólag a Büntető Törvénykönyv alapján, a legfeljebb ötévi szabadságvesztéssel büntetendő élet, testi épség és az egészség elleni, az emberi szabadság elleni, az emberi méltóság és egyes alapvető jogok elleni, a közlekedési, a vagyon elleni, illetve a szellemi tulajdonjog elleni bűncselekmények miatt indult büntetőeljárásokban van mód a közvetítői eljárásra. Konkrétan ilyen eset lehet a közlekedési baleset okozása, vagy a rágalmazás is.

A fentieken túl, ahhoz, hogy közvetítői eljárást lehessen alkalmazni, mindkét félnek kell a hozzájárulása. Előzetesen azonban a gyanúsított a bűncselekmény elkövetését be kell, hogy ismerje, majd az ügyészség felé mindkét félnek nyilatkoznia kell arról, hogy hozzájárulnak a közvetítői eljáráshoz. Ha mindez megtörténik és nem áll fenn a törvény által meghatározott kizáró ok, akkor az ügyészség 6 hónapra felfüggeszti az büntetőeljárást. A közvetítői eljárást pedig már a mediátor fogja lefolytatni, a felek bevonásával.

Hogy néz ki maga az eljárás a mediátor előtt?

A mediátor egy kötetlenebb egyeztetésre idézi a feleket, ahol a jogi képviselet nem kötelező. Persze az eljárási szabályokat a törvény szigorúan meghatározza, de itt mégis egy kevésbé jogi eljárásról beszélünk. A közvetítő „beszélteti” a feleket, már-már egy jól eső beszélgetésnek tűnhet az egyeztetés a kívülálló személyek számára. Ugyanakkor ez a beszélgetés valójában arra hivatott, hogy mindkét fél rendezze a másikkal szembeni konfliktust és mindkettőjük számára egy elfogadható megállapodás szülessen. A megállapodás lényege a jóvátétel felajánlása és elfogadása. Ez a jóvátétele lehet egy gesztus, például maga a bocsánat kérése és annak elfogadása, de lehet valamilyen pénzösszeg megfizetése is. A jóvátétel megfizetése egyértelműen a büntetést hivatott helyettesíteni, az egy esetleges sérelemdíjkövetelés összegébe nem számít bele.

Ha a felek megegyeznek, akkor a közvetítő a megállapodásukat írásba foglalja, majd az aláírást követően továbbítja az ügyészség számára. Ha azt az ügyészség is jóváhagyja és a jóvátételt is teljesíti a terhelt, akkor a közvetítői eljárás sikeres volt és az ügyészség is megszünteti a büntetőeljárást. Ellenkező esetben a büntetőeljárást az ügyészség tovább folytatja és immáron az eredeti szabályok szerint fogják lefolytatni azt.

Összefoglalva tehát: büntetőügyekben a közvetítő, azaz mediátor bevonása és a felek közötti megegyezés nagyon hasznos lehetőség, mivel egyrészről mentesíti a bíróságokat is, de legfőképp elősegítheti azt, hogy a felek mégiscsak megbékéljenek egymással.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: büntetőeljárás, konfliktus rendezés, közlekedési baleset
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. október 21. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Lovas a városban
Következő bejegyzés Jegyző és Közjegyző

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk éppen vidékre tartott szüleihez, amikor egy beláthatatlan útkanyarban kátyúba hajtott. A kátyú a gépjármű kerekében kárt okozott.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép