Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Casco
  • Kárrendezés a szerviz bevonásával

Kárrendezés a szerviz bevonásával

2008. december 10.

Megjelent az Autózz velünk! magazinban

 

Ha a személygépkocsit baleset miatt szervizben javítják, kényelmes megoldásnak tűnik a szervizre bízni a kár rendezését. 

Sokszor a javítóműhely és a biztosító a tulajdonos feje felett egyeztet, aki csak később szembesül azzal, hogy nem a teljes javítási díjat fedezi a biztosító és mélyen a saját zsebébe kell nyúlnia.

Eltérő jogi megítélése van annak, ha a kárt casco-ra rendezi a tulaj, vagy a károkozó másik fél kötelező felelősségbiztosítója téríti meg azt. A casco vagyonbiztosítási szerződés, melyben a biztosított vagyontárgy az autó, sérülés esetén a biztosító köteles helyreállítani. Vagyonbiztosításról csak az általánosságban rendelkeznek a jogszabályok, ezért nincsen szabályozva az, hogy a károk megtérítése hogyan és milyen formában történjen. Casco esetén a biztosító jogosult üzletszabályzatában meghatározni a kárrendezési folyamatot és a feltételeket is. Kikötheti, hogy milyen szervizben történjen javítás, de akár folyamatos kontrollt írhat elő, ha a károsult nem a megfelelő szervizben, vagy nem jóváhagyott módon végezteti el a javítást, akkor a biztosító szerződési kikötés esetén akár meg is tagadhatja a kártérítést. A biztosító meg is határozhatja, hogy milyen költségek megfizetésére terjed ki a casco. Mindezek miatt cascós kártérítésnél különösen ajánlott a biztosító üzletszabályzatának ismerete, és szükség esetén a megfelelő szerviz igénybevétele.

Más a helyzet akkor, ha a balesetet más okozta, és az ő kötelező felelősségbiztosítójától követelhető a javítási költségek megtérítése. Ebben az esetben a károsult és másik fél biztosítója között nincsen szerződéses jogviszony, a biztosító a polgári törvénykönyv, az erre épülő bírósági gyakorlat és a 190/2004 (VI.8.) Korm. rendelet által lefektetett szabályok szerint köteles szolgáltatni. Eltérően a casco-tól, a baleset miatt felmerült összes indokolható költséget köteles megtéríteni a biztosító. Számos biztosító követi azt a gyakorlatot, hogy partner-szervizet ajánl a károsultnak. Ez a megoldás nagyon kényelmes lehet, hiszen az ilyen műhelyek egyeztetnek a biztosítóval az ügyfél helyett, akinek jobb esetben csak a kész autóért kell mennie. Rosszabb esetben később derülhet ki, hogy nem a teljes javítási költséget fizeti a biztosító, és a különbözetet az ügyfélnek kell teljesítenie.

Fontos tudni, hogy szerződéses jogviszony ugyan nincsen, de a károkozás miatt a károsult és a biztosító között jogviszony keletkezik, emiatt köteles a biztosító kártérítést nyújtani a károsultnak. A szerviz alapesetben kívülálló ebben a kapcsolatban, csak akkor tehet nyilatkozatot, ha az ügyfél meghatalmazza saját képviseletére. Így a biztosító már közvetlenül a szervizzel is kommunikálhat, javítási árajánlatot kér, ami a kár összegét képezi. A biztosítónak nyilatkoznia kell, hogy elfogadja e az ajánlatot, vagy abból mekkora összeget térít meg, sok esetben az ügyfél nem is tud a fejleményekről. A biztosítótól később akár perben is lehetséges követelni, hogy a teljes összeget térítse meg, viszont a szerviz a közte és a károsult közötti javítási szerződés alapján a károsulttól követelheti a különbözetet.

Azért nagyon veszélyesek ezek a jogviszonyok, mert szerviz belépésével egy olyan fél is része lesz a folyamatnak, akinek nem kötelessége megvárni a biztosító kárrendezését. Az ügyféllel akár szóban is megkötött javítási szerződés miatt közvetlenül az ügyféltől követelheti a javítási díjat. Ez akkor bír jelentőséggel, ha a biztosító később fizet, vagy csak részlegesen.

A szerviz bevonása nagyon kényelmes megoldás, és valóban sok esetben gördülékenyebbé teszi a folyamatot. De a későbbi viták elkerülése érdekében ajánlott egy jól kidolgozott megállapodást kötni. A javítóműhely kötelességévé lehet tenni, hogy írásban tájékoztassa a károsultat a fejleményekről, a biztosítótól kapott iratokat másolatban küldje meg, illetve csak a károsult hozzájárulásával kezdjen bele a tényleges javításba. Minden esetben meg kell arról győződni a javítás előtt, hogy a biztosító elfogadta e a teljes javítási költséget, ha megbontás után újabb károkra derül fény, pótszemlét kell kérni a biztosítótól, mert a nem felmért károkat nem fogja megtéríteni. Leszögezhető, hogy a kulcs egy jól megírt szerződés és a gördülékeny kommunikáció, ezek által el lehet kerülni az esetleges kellemetlenségeket.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vizi András
  • Kategóriák: Casco, Közlekedés, Közlekedési balesetek
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2008. december 10. ( 15 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Online időpontfoglalás a das.hu oldalon!
Következő bejegyzés A haláladó halála - az örökösödési illeték változásáról

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfeleink vásároltak egy telket, amin új házat akartak felépíteni. Ezt a családi otthonteremtési kedvezmény igénybevételével szerették volna megvalósítani, amit hitelintézettől kell igényelni. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép