Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Jogszabályok hierarchiája

Jogszabályok hierarchiája

2023. augusztus 08.

jogrendszer, jogszabály, törvény, rendelet, jogalkotó, országgyűlés, kormány, hierarchia
Életünket, sorsunkat a születésünktől (fogantatásunktól) egészen a halálunkig – sőt közvetlenül azt követően is – jogszabályok határozzák meg. A jogszabályok alapvető feladata, hogy egyfajta normatívát adjanak nekünk a működésünk során. Vagyis alapvető feladatuk, hogy az emberi kapcsolatokat, a társadalmunk működését, egymáshoz való viszonyainkat meghatározzák. De nem elég szabályokat hozni, hanem fontos, hogy ennek során leképezzék a társadalmi értékeket, igazságosságot és méltányosságot. Vagyis, ha jogfilozófiai értelemben vizsgáljuk őket, fontos, hogy a normák olyan módon, képezzék le a társadalmi és személyes kapcsolatainkat, ami az alapvető igazságosságot érvényre juttatja.

Jó, tehát nagyjából ez lenne a lényege. Vagyis lehetőleg úgy szabályozzák az életünket, hogy érdekeinket érvényesíteni tudjuk, de rávegyenek minket, hogy mások jogait tartsuk tiszteletben. Ezt úgy teszik, hogy jogokat és kötelességeket határoznak meg szabályok formájában. Sok esetben nem csak jogok és kötelezettségek meghatározásáról van szó, hanem a jogszabály definiál bizonyos tényeket, dolgokat, kifejezéseket. Vagyis meghatározza, hogy mit értünk egyes kifejezések alatt. Erre azért van szükség, hogy könnyebben alkalmazni lehessen a szabályokat. Gondoljunk csak bele, furcsa lenne, hogy tudjuk mihez van joga egy Kft.-nek, de nem tudjuk mit jelent pontosan a korlátolt felelősségű társaság. Ezért a jogszabály meghatározza azt.

A jogszabályokat egy társadalom által felhatalmazott jogalkotó (pl. országgyűlés, király, szenátus, nemesség, démosz stb.) hozza. Ez a jogalkotó történelmi koronként és külön társadalmakban is eltér, változik. Nálunk jelenleg a legfőbb jogalkotó szerv az Országgyűlés (közismert nevén parlament) de mint látni fogjuk nem csak az hozhat jogszabályokat, hanem más egyéb jogalkotással felruházott szervek is (pl. kormány, önkormányzatok, önálló szabályozó szervek stb.)

Ugyanakkor technikailag hogyan néz ki mindez?

Jogszabály az, amit az Alaptörvény meghatároz. Vagyis csak az tekinthető jogszabálynak, amit az Alaptörvényben meghatározott jogalkotó, és kifejezetten a meghatározott módon alkot meg. És még az elnevezések is kötöttek. Van ugyanis törvény és rendelet, amik nem egymás szinonimái. Mondjuk úgy, a törvény az erősebb. Törvényt csak az Országgyűlés hozhat, rendeletet pedig az erre felhatalmazott szervek.

A fentieken túl vannak még Európai Uniós szabályok, amelyek egy része közvetlenül kötelező az EU-s országokra nézve, illetve vannak nemzetközi szerződések, amelyek szintén a jogrendszerünk részeivé válnak. Ezek ugyanolyan kötelező erővel szabályozhatják az életünket, mint a magyar jogszabályok. Azért írom, hogy szabályozhatják, mert vannak bizonyos Uniós jogszabályok, amik nem automatikusan kötelező érvényűek, hanem a nemzeti jogalkotó (pl. a magyar parlament) fogja átültetni azt. Ilyen például az irányelv. Ugyanakkor van olyan Uniós szabály, ami közvetlenül kötelező érvényű az államokra, pl. rendelet. Ez nem összetévesztendő a magyar jogszabályi hierarchiában használt rendelettel, amely alacsonyabb rangú, mint a törvény.

Vitás a jogászok között, hogy a nemeztközi jog a nemzeti jog felett áll-e, vagy pedig a nemeztközi jog azért lehet a nemezti jog része, mert az szuverenitását részben feladva részévé engedi válni. Ebbe a kérdésbe ne menjünk bele részletesen, mert jogász hallgatók nemzedékeit untatták már hosszasan ezzel a témával. Egzakt válasz persze sosincs rá.

Nade nézzük, hogy hogyan épül fel a magyar jogszabályi hierarchia.

A magyar jogrendszer csúcsán az Alaptörvény áll. Csak az Országgyűlés jogosult megalkotni és módosítani az Alaptörvényt, kétharmados többséggel. Az Alaptörvény igazából része is a jogszabályok összességének, meg nem is. Nincs száma, és nem is helyezhető el a többi jogszabály mellett, egyértelműen felette áll a többi jogszabálynak. Az Alaptörvény meghatározza az ország jellemzőit, az alapjogokat, az állami szervek felépítését, azok jogait, egymáshoz fűződő viszonyát, valamint szabályozza  a különleges jogrendet.

Minden jogszabálynak levezethetőnek kell lennie az Alaptörvényből. Meghatározza azt is, hogy kik alkothatnak és milyen jogszabályokat. Jogszabály a törvény, a kormányrendelet, a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendelet, a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete, az önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete és az önkormányzati rendelet.

A törvény a legerősebb jogszabály. Mindent visz, vagyis nem lehet vele ellentétes tartalom semelyik típusú rendeletben. Egy törvény csak más törvénnyel, és az Alaptörvénnyel nem lehet ellentétes. Kivételt képez a különleges jogrend idején hozott néhány rendelet, ami az utóbbi években a mindennapok részévé vált. Ebbe részletesen azért nem érdemes belemenni, mert normál működés során a korányrendelt sem lehet ellentétes törvénnyel, és nem is módosíthatja azt. Erre a hierarchiára a jogbiztonság érdekében van szükség, ezért tartalmazza az Alaptörvény is.

Ugyanis törvényt a jogrendszer normál működése során csak az Országgyűlés alkothat, vagy módosíthat. Az Országgyűlésnek van közvetlen felhatalmazása a választóktól, így ez a legerősebb jogalkotó szerv, amely sima többséggel hoz törvényeket.

Vannak úgynevezett sarkalatos törvények, melyek megalkotása és módosítása csak kétharmados többséggel lehetséges. Ezek ugyanakkor nem állnak a többi törvény fölött, ugyanúgy nem lehetnek ellentétesek más törvénnyel, pusztán megváltoztatásuk kíván nagyobb többséget, mint egy átlagos törvénynek.

A törvényt a hierarchiában követi a kormányrendelet, amely (kivéve a már említett különleges jogrendet) törvénnyel nem lehet ellentétes. Szintén nem lehet ellentétes más kormányrendelettel és az MNB elnökének rendeletével. Ezt követi a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendeletek, az önálló szabályozó szerv (pl. adatvédelmi hatóság, médiahatóság) rendelete, a rangsor legalján pedig az önkormányzati rendelet található. Összességében elmondható, hogy jogszabály a vele egy sorban, vagy felette álló jogszabállyal nem lehet ellentétes.

Annak, hogy a fenti jogszabályi hierarchia meghatározásra került, a jogbiztonság szempontjából nagy jelentősége van, hiszen elválasztja egymástól a hatalmi ágakat, gyakorlatilag meghatározza, melyik szerv mibe szólhat bele, és mibe nem. Mint látható, a kormányrendelet pl. nem lehet ellentétes az MNB elnökének rendeletével, mert az elnök a saját hatáskörében autonóm. Ugyanígy fontos, hogy adott esetben az Országgyűlési képviselők törvényekkel rá tudják szorítani a kormányt, hogy milyen módon kormányozzon, ugyanis a kormány sem hozhat a törvénnyel ellentétes rendeletet. A jelenlegi különleges jogrend alatt ezek a hierarchiai szabályok bizonyos mértékig átjárhatóak. Ez gyorsítja a jogalkotást, segíti a gyors döntést, ugyanakkor tartós alkalmazása kiszámíthatatlanabbá, nehezen követhetővé teheti a jogrendszert.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: hierarchia, jogalkotó, jogrendszer, jogszabály, Kormány, Országgyűlés, rendelet, törvény
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. augusztus 08. ( 2 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Megszűnt kötelező-felelősségbiztosítás díjnemfizetés miatt – mi a teendő?
Következő bejegyzés Műszaki hibás gépjármű bírságolása

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk ellen a német rendőrség indított eljárást közúti baleset gondatlan okozása miatt, mivel amikor egy kapualjból szeretett volna kihajtani, a gépjárművének ütközött egy biciklis. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép