Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Ingatlan
  • Ingatlan károk: mi marad az iszap után? Milyen kárigények érvényesíthetőek?

Ingatlan károk: mi marad az iszap után? Milyen kárigények érvényesíthetőek?

2010. október 23.

Az október elején bekövetkezett ajkai timföldgyár zagy-tározójának átszakadása nagymértékű károkat okozott. Az elszabadult vörösiszap elöntötte Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyet, és nemcsak az ingatlanokban és a környezetben okozott komoly károkat, hanem emberáldozatokat is követelt.

A károsultak részéről számos kérdés merült fel a bekövetkezett károkkal és igényérvényesítéssel kapcsolatban, ezeket igyekszünk most megválaszolni és egy iránymutatást nyújtani a részükre.

A környezeti károkért való felelősség, úgynevezett objektív felelősség. Ez felölve “a szennyező fizet elvét” is, azt jelenti, hogy az a környezetet használó személy, vagy gazdasági társaság, aki, vagy amelyik a környezetet veszélyeztető tevékenyéget végez, és ezzel kárt okoz, felelősséggel tartozik helytállni. Csak és kizárólag akkor mentesülhet a felelőssége alól, ha bizonyítani tudja, hogy valamely elháríthatatlan és tevékenyégi körén kívül eső külső ok okozta a kárt (ilyen lehet egy előre nem észlelhető környezeti katasztrófa is, azaz vis maior).

A jelenlegi felelősségi alakzat azért fontos, mert ennek szabályai alapján, akivel szemben ezek a károk főszabály szerint érvényesíthetővé válnak, az a tevékenységet folytató gazdasági társaság. 
Mi van azonban akkor, ha az érintett károsult rendelkezik a tönkretett ingatlanára hatályos lakásbiztosítási szerződéssel? Sajnos az általános lakásbiztosítási szerződés általában nem terjed ki az úgynevezett ipari károkra, viszont kiterjed az elemi károkra (tűz, földrengés, víz, vihar, stb). Ez azt is jelenti, hogy amennyiben a szakértők azt állapítják meg, hogy valóban a gazdasági társaság érdekkörében felmerülő ok eredményezte a gátszakadást, akkor mindenképpen a cégnek kell helytállnia a károkért. Viszont, ha ez a káresemény – a szakértők véleménye alapján – vis maior, azaz előre nem látható természeti katasztrófa következménye, ebben az esetben a lakásbiztosítóknak kell teljesíteniük. Természetesen ez a képlet leegyszerűsített, ennél sokkal bonyolultabb kérdés a felelősség alakulása, vagy esetleges megosztása is. 

Mit kell tenniük a károsultaknak? 

A folyamatos kárelhárítás mellett a károsultaknak célszerű a bekövetkezett kárukat elkezdeni összegszerűsíteni. Ennek során javasolt a károsodott ingatlant, kertet, ingóságokat felméretni (akár a biztosítóval, akár helyi szakemberrel) annak meghatározására, például, hogy az javítható-e, vagy sem? Amennyiben javítható, akkor célszerű egy úgynevezett javítási költségvetést készíttetni egy helyi vállalkozóval arról, hogy a javítási költség előreláthatóan mekkora összeget fog kitenni. Ez a javítási árkalkuláció iránymutatást fog jelenteni a károsult számára ahhoz, hogy nagyjából felmérje és megpróbálja összegszerűsíteni a kárigényét, valamint ahhoz is, hogy tisztában legyen azzal, hogy a részére esetlegesen felajánlott kifizetési összeg elegendő lesz-e? Itt felhívjuk a figyelmet arra, hogy ha összegszerűségi vita alakulna ki az ellenérdekű felek között, akkor az végső soron szakértő bevonásával dönthető el, egy esetleges bírósági eljárásban. 

Ingóságok esetén javasolt pontosan számba venni, hogy milyen ingóságok mentek tönkre. Ezeket listaszerűen meg kell határozni, valamint célszerű a vételárat meghatározni, és a használat időtartamát megjelölni. A nagyobb értékű ingóságoknál javasolt megnézetni szakemberrel azt, hogy az ingóság teljesen tönkrement-e vagy az javítható-e? Különös jelentősége ennek az elsodort és megrongálódott gépjárműveknél lesz. Fontos azonban, hogy a gépjármű károkat elsődlegesen a casco-biztosítások terhére kell bejelenteni, ugyanis a lakásbiztosítás nem fog rá kifizetést nyújtani. Amennyiben nincsen casco-biztosítási szerződése a károsultnak, úgy a károkozóval, egyéb a kárért bizonyíthatóan felelős féllel szemben élhet kárigénnyel. 

Célszerű továbbá a károkat dokumentálni, például tanúnyilatkozatokat felvenni, fénykép és videofelvételt készíteni a tönkrement ingóságokról, vagy arról, hogy az iszap milyen sérüléseket ejtett az ingatlanban, a kertben, növényzetben, haszonállatokban. Ezeknek a felvételeknek a későbbiekben – egy jogvita kapcsán- jelentőségük lehet. Abban az esetben, ha a károk csak később “jönnek elő”, azaz válnak láthatóvá például egy ingatlan esetében, akkor mindenképpen pót-kárfelvételt kell csináltatni. Ne feledjük! A kárfelvétel során ellenőrizzük le, hogy a jegyzőkönyvben valamennyi kárunk rögzítésre került-e? Amennyiben az első kárfelvétel során a teljes kár nem határozható meg, akkor javasolt jogfenntartással élni a további károk kapcsán. 

Az igényérvényesítés során célszerű minden bejelentésről, minden nyilatkozatról dokumentációt készíteni, annak érdekében, hogy az később, egy esetleges jogvita esetén bizonyítékként felhasználható legyen. Így különösen nagy jelentősége van annak, hogy az igényeket, nyilatkozataikat írásban, lehetőleg ajánlott, tértivevényes postai levél formájában tegyék meg. Alkalmas lehet erre még a feladási és átvételi igazolással ellátott e-mail, vagy fax. 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Ingatlan, Lakóközösség
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. október 23. ( 12 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A pályaalkalmassági vizsga - PÁV
Következő bejegyzés A munkáltatói utasítás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk azzal a bejelentéssel élt Társaságunk felé, hogy csaknem 8 hónapja halasztgatja a casco biztosítója a romániai káreseményéből eredő kára kifizetését.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép