Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • Felmondás
  • A munkáltatói utasítás

A munkáltatói utasítás

2010. október 25.

Egy munkaviszonyban elfogadott, hogy a dolgozó eleget tesz főnöke kéréseinek, utasításainak, és ha ezt súlyosan megszegi, akkor számolnia kell a következményekkel is. 

Az egyes munkák elvégzése, és a feladatok megvalósítása a munkaviszony lényege, de az élet produkál olyan helyzeteket, amikor valamilyen körülmény miatt nem vagyunk tisztában azzal, hogy kaptunk-e utasítást vagy sem.

Az engedelmességi kötelezettség csak akkor áll be, ha meg is kaptuk a parancsot, a munkatársak közötti "folyosó-híradó" például nem ilyennek minősül. Bizonyos esetekben jó tudni, hogy mikor válik közöltté egy utasítás, és mikor nem.

Először is nem mindegy, hogy milyen közlési módot választ a főnök. Főszabály, hogy a munkáltató bármilyen formában közölheti parancsait, ez alól az a törvény szerinti kivétel van, hogy azokat az intézkedéseket, amelyeket megtámadhat a dolgozó, mindenképpen írásba kell foglalni. 
A munkaszerződés és a kollektív szerződés is előírhatja, hogy bizonyos utasítás csak írásban érvényes. Az olyan parancsok, amiket az alaki megkötés megsértésével tettek, érvénytelennek minősülnek, azokat nem köteles végrehajtani a munkavállaló, a munkáltató pedig nem hivatkozhat rá. Például kollektív szerződés előírhatja, hogy a rendkívüli munkavégzést (a munkabeosztástól eltérő foglalkoztatást, tehát a túlórát) csak írásban lehet elrendelni, ha a munkavállaló mégis csak szóban rendeli el, akkor nem vagyunk kötelesek a munkát elvégezni, és ebből semmilyen joghátrány nem származhat. Fontos, hogy a dolgozónak joga van bármilyen utasítást írásban is kikérni a munkáltatótól. Erre akkor lehet szükség, ha például rendszeresen nem számolják el a túlórákat, ilyenkor ez lehet az egyetlen bizonyíték. Az együttműködési kötelezettségből viszont az is következik, hogy ebben az esetben a dolgozó nem várhat addig, amíg az írásos utasítás megszületik, az azonnal elvégzendő tevékenységet meg kell kezdenie. További követelmény, hogy az utasítást úgy kell megtenni, hogy lehetősége legyen a dolgozónak az utasítás tudomásul vételére. Ha szóban, írásban vagy esetleg e-mailben kerül sor a közlésre, akkor a tudomásulvétel mindenképpen megvalósul, feltéve, ha munkáltató a szóbeli utasításnál tanúkkal bizonyítja, hogy valóban elhangzott az utasítás, írásbeli és e-mailen küldöttnél pedig a kézbesítést alá tudja támasztani valamilyen bizonyítékkal.

Gyakori probléma, hogy a vezetők sms-ben küldenek ki utasításokat, és aztán ezek teljesítését kérik számon. Ezt önmagában semmi nem tiltja, hiszen nincsen kizárva ez a forma sem. De a szöveges üzenettel az a probléma, hogy arra egyáltalán nincs garancia, hogy a címzett azt meg is kapta, illetve el is olvasta. Csak akkor lehet sms-ben kiadni az utasítást, ha egyúttal van olyan megállapodás a felek között, ami rögzíti, hogy a dolgozónak figyelnie kell a (céges) telefonját, mert így is kaphat információt. Azt sem árt tudni, hogy ilyen megállapodásnál érdemes kikötni, hogy milyen időtartamban kell ezt a kötelezettséget teljesíteni a dolgozónak, munkakörtől függően akár a szabadság alatt is rendelkezésre kell állnia, ha ebben állapodtak meg. Például a munkáltató szabadság alatt is visszarendelheti munkavégzésre a dolgozóját bizonyos esetekben. Ha ezt csak egy szöveges üzenetben teszi meg, akkor nem lehet biztos abban, hogy a dolgozó meg is kapta, tudomásul is vette az üzenet tartalmát. Ha a dolgozó csodák csodájára nem szakítja meg mondjuk a külföldi nyaralását, akkor csak abban az esetben tudja emiatt felelősségre vonni őt a munkáltató, ha van köztük olyan megállapodás, ami alapján a telefont is szemmel kell tartania a munkáltatónak, és ezt ráadásul a rendes szabadsága alatt is folytatnia kell.

Hasonló a helyzet például a Blackberry alapú vállalati rendszerekkel. Ez és a hozzá hasonló megoldások a telefonos e-mailezést, és a munkatársak közötti chat lehetőségét biztosítja (természetesen csak munkahelyi témában). Tegyük fel, hogy a főnök 21 órakor e-mailben utasítja az alkalmazottat, hogy reggel a rendes munkaidő előtt itt és itt jelenjen meg. A kézbesítési visszaigazolás megérkezik, de az olvasási nem, és a dolgozó másnap nem teljesíti az utasítást. Ilyenkor csak abban az esetben van tiszta jogi helyzet, ha a munkaviszonyra vonatkozó szabály, a felek közötti megállapodás azt is rögzíti, hogy a telefont rendszeresen néznie kell a munkavállalónak. Nem elég egy ilyen rendszer technikai megvalósítása, a jogi alapokat is le kell fektetni, aminek pedig nem feltétlenül csak az lehet a célja, hogy majd a munkaügyi perekben milyen jól fel lehet használni. A technika megfelelő használatát is jól elősegíti a pontos szabályozás.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vizi András
  • Kategóriák: Felmondás, Munkajog, Munkaszerződés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. október 25. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Ingatlan károk: mi marad az iszap után? Milyen kárigények érvényesíthetőek?
Következő bejegyzés Biztosítási díj a gépjármű teljesítménye alapján

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

szállás visszatérítés

Esettanulmányok

Ügyfelünk egy kuponnal egy szállodába vásárolt magának wellnesshétvégét, még 2020-ban, amely kupont eredetileg 2021. márciusig lehetett volna felhasználni. A szálloda a járványhelyzetre való tekintettel – teljesen korrekt módon – meghosszabbította annak felhasználhatóságát 2021. júniusig. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép