A jogszabály úgy fogalmaz, hogy az üzemben tartó személyt a gépjármű forgalmi engedélye tartalmazza, ennek hiányában az a gépjármű tulajdonosa lesz. A tulajdonos dönthet úgy, hogy az üzembentartói minőséget átengedi másik személynek, ezt a tényt rögzíteni kell, de a tulajdonos lesz jogosult arra is, hogy ezt az engedélyt visszavonja.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy akár a tulajdonos, akár az üzemben tartó személyének változását 15 napon belül kell bejelenteni az illetékes közlekedési igazgatósági hatóságnál. Ez a hatóság a mostani szabályok alapján a területileg illetékes kormányhivatal. A használat átengedése lehet ingyenes, de történhet ellenérték fejében is.
Miért kötnek üzembentartói szerződéseket?
A kérdés igen sokrétű, a tipikus jogászi válasz itt is lehetne: „az attól függ”. Az ügylet hasznossága abban rejlik, hogy mindkét fél védve van kellemetlen szituációk esetén. Például lopás vagy jogtalan eltulajdonítás bűncselekmények gyanújakor igen jól jön, ha a gépjármű nyilvántartásban pontosan rögzítve van a gépjármű mögöttes tulajdonosi-használati közege.
Az üzembentartó szemszögéből nézve például nem mindegy, hogy neki tulajdonjoga van egy gépjárművön, vagy csak használati joga (üzembentartói joga). Ha végrehajtási jog alá kerülne a vagyona, a gépjármű nem fog ebbe a körbe tartozni, mivel a tulajdonosi és az üzembentartói minőség elválnak.
Sajnos időről időre találkozunk olyan esetekkel, hogy a tulajdonostól eltérő üzembentartó értékesíti a gépjárművet. Az más kérdés, hogy ha a felek rendesen jártak el, akkor a forgalmi engedélyben pontosan látszik a két szereplő eltérése, ezt a vevőnek is észlelnie kell. De tegyük fel, hogy mégis létrejön az ügylet a tulajdonos tudta és beleegyezése nélkül. Ilyenkor az adásvételi szerződés hatálytalan lesz a tulajdonossal szemben.
Előfordul, hogy a forgalmi engedély eltűnik vagy ellopják, ilyenkor sem árt, ha be tudunk mutatni egy üzembentartói megállapodást és ezzel is alátámasztani a nyilvántartásban szereplő adatokat.
Az üzembentartó kötelezettségei
Akár szeretnénk akár nem, minden gépjármű után adót kell fizetnünk, amelynek adóalanya az üzemben tartó lesz (ha nincs külön megnevezve üzemben tartó, akkor a tulajdonos).
Ugyanez vonatkozik a kötelező gépjármű felelősség biztosításra is, a szerződést az üzemben tartónak (ennek hiányában a tulajdonosnak) kell megkötnie.
Sőt, amennyiben üzembentartók vagyunk, pótdíj fizetése vagy útdíj fizetés elmulasztása esetén is főszabály szerint nekünk kell viselnünk az ezzel járó jogkövetkezményeket.
A bonus-malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a törvény alapján szintén az üzemben tartó személyéhez fűződnek, függetlenül attól, hogy az üzemben tartó gépjárművét ki vezette.
Üzembentartó jogai
Előnyként könyvelhetjük el, hogy üzembentartóként a forgalomban való mindennapi részvétellel kapcsolatos jogokat tudjuk gyakorolni.
Ha úgy döntünk, hogy a gépjárművet ideiglenesen szeretnénk kivonni a forgalomból, jogunk lesz erre, és kérhetjük az ismételt forgalomba helyezést is (utóbbit a tulajdonos is jogosult megtenni).
Azonban a forgalomból történő végleges kivonásra kizárólag a tulajdonos jogosult.
Felelősség a másik mulasztásáért
Ha a tulajdonos és az üzemben tartó személye különbözik, ez nem jelenti azt, hogy az egyik mulasztása vagy balszerencséje a másikra hatással lenne. Nincsen szó helytállási kötelezettségről abból kiindulva, hogy a két fél függésben lenne egymással. A különböző jogszabályok a gépjármű felelősség biztosításról, a gépjárműadóról, a károkozásnál felmerülő felelősség esetéről, vagy éppen a szabálysértések jogkövetkezményeiről, egyértelműen rendezik ezt a kérdést azzal, hogy pontosan részletezik a felek jogait és kötelezettségeit.
Összefoglalásként, a tulajdonostól eltérő üzembentartói minőség létrehozása csakis a tulajdonos hozzájárulásával létesíthető. A jogszabály akként fogalmaz, hogy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalnunk a megállapodást, az a legtöbbször szerződés formájában történik meg. A teljes bizonyító erőt két tanú aláírása igazolja.
Amennyiben a bejegyzettől eltérő harmadik személy lesz az új üzembentartó, az szintén csak a tulajdonos hozzájárulásával lehetséges, azt igazolniuk is kell a feleknek. Ezzel elkerülhetőek a nem kívánt jogügyletek és a kellemetlen jogkövetkezmények is, mind a tulajdonos mind az üzembentartó érdekét szolgálva.