Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Bookni vagy nem bookni… A Booking helyzetének következményei

Bookni vagy nem bookni… A Booking helyzetének következményei

2023. augusztus 23.

booking, szálláshely, utazás, utazási iroda, közvetítő, nyaralás, szállás, GVH, versenyhivatal, versenyfelügyeleti eljárás, gyorsított eljárás
Nemrég bejárta az egész világot a hír, hogy a holland tulajdonosi körrel rendelkező, sokak által ismert és használt platform, booking.com körül valami probléma merült fel. Mint kiderült a népszerű oldal sajnos nem utalta át a befizetett összegek egy részét a szálláshelyeknek. Ez azért problémás, mert a fogyasztó kifizeti a szállás árát, de a szálláshely nem kapja meg azt így két dolog történhet. Vagy a szálloda nem biztosítja a foglalást a vendégnek, vagy a szálloda szolgáltat, de nem kap érte pénzt. Egyik sem jó. A szálláshelyeket összeterelő oldal egy hónapon belül ígérte a tartozások rendezését, de ez tudomásunk szerint még nem történt meg.

Mi is pontosan ez a szolgáltatás?

Gyakorlatilag egy platform, ahol a szállásokat egy helyen megtaláljuk, válogathatunk kedvünkre a számtalan ajánlat közül, nem kell külön szállodák weboldalait böngésznünk. A probléma ott kezdődik, hogy az oldal nem egy utazási iroda, és nem is vállal felelősséget sem a szállásért, sem a szálláshely által kínált szolgáltatásokért, sem az utazásért. Tehát nem utazási irodáról, utazásszervezőről de még csak nem is közvetítőről van szó. Ezt azért fontos kiemelni, mert az utazási irodákra külön szabályozás vonatkozik, és ha ők esetleg anyagi nehézségekkel küzdenek, a kötelező tartalék, illetve a biztosítás megoldja, hogy az utasokat elszállásolják, hazahozzák stb. A booking viszont inkább csak egy hirdetői szerepet játszik. Tehát ez egy felület, ahol a szállások szabadon hirdethetnek. A booking szerepe az lenne, hogy a szállások a nagyobb elérés érdekében, kedvezőbb árakat tudnak kínálni, mint ha csak saját weboldalukra, hirdetéseikre számíthatnának, az utas könnyen megtalálja őket, és a bookingon keresztül fizetnek nekik. Nyilván a booking sem dolgozik ingyen, de ez a fogyasztót nem érinti. Elvileg.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleménye szerint korábban már 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal eltiltotta a holland vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától.

Ezúttal más volt a helyzet, több panasz alapján a GVH vizsgálatot rendelt el. A versenyhatóság tájékoztatása szerint az idén eddig közel harminc panaszt kapott az oldallal kapcsolatban, és ezeknek a fele vonatkozott a szállásdíjak ki nem fizetésére. Bár a GVH gyorsított eljárásban vizsgálja az esetet, de arra felhívta mindenki figyelmét, hogy az érintett feleknek kell a jogvitákat rendeznie.

Mi ez a gyorsított ágazati vizsgálat és versenytilalmi eljárás?

A GVH a tilalmazott piaci magatartások, pl. az üzleti döntések tisztességtelen befolyásolása, a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés és a versenykorlátozó megállapodások, valamint az egyéb törvények alapján a hatáskörébe tartozó jogsértés feltételezett megvalósulása esetén hivatalból rendel el vizsgálatot. A vizsgálat elrendelésére okot adó magatartást a GVH maga észleli, hiszen rendszeresen vizsgálódik, de panasz benyújtásával bárki felhívhatja arra a figyelmét. Panasz benyújtása nem eredményezi automatikusan versenyfelügyeleti eljárás megindítását.

A GVH abban az esetben rendeli el a vizsgálatot, ha az észlelt tevékenység, magatartás vagy állapot a jogszabályok rendelkezéseit sértheti, az eljárás lefolytatása a GVH hatáskörébe tartozik és a közérdek védelme szükségessé teszi a hivatal fellépését.

A GVH a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, illetve a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt induló ügyekben három hónap alatt hoz döntést. A gyorsított ágazati vizsgálat során a GVH 30 nap alatt jár el. Ez az időtartam – indokolt esetben – legfeljebb két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A Gazdasági Versenyhivatal, ha valamely ágazat sajátosságai, egyedi jellemzőinek összessége vagy szerkezeti struktúrája alapján megalapozottan feltehető, hogy az ágazathoz tartozó valamely piacon a verseny torzul vagy korlátozódik, és ezen piaci problémák feltárása és kezelése érdekében sürgős beavatkozás indokolt, a piaci folyamatok feltárása és értékelése céljából végzéssel gyorsított ágazati vizsgálatot indít. Az eljárás végén a GVH megállapítja, hogy versenyfelügyeleti eljárás keretében orvosolható-e a probléma vagy sem.

Az ügyek érdemében hozott határozatában az eljáró versenytanács megállapíthatja a jogsértés megtörténtét, elrendelheti a törvénybe ütköző állapot megszüntetését, megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását, kötelezettség teljesítését írhatja elő annak a vállalkozásnak, amelynek jogsértő magatartását megállapította, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat vagy az üzleti döntések tisztességtelen befolyásolása miatt indult ügyekben a megtévesztésre alkalmas tájékoztatással kapcsolatban elrendelheti helyreigazító nyilatkozat közzétételét, vagy bírság kiszabásáról is rendelkezhet. Bizonyos feltételek fennállása esetén bírság kiszabása helyett figyelmeztetést alkalmazhat.

Ha a GVH kötelezettséget ír elő, annak megvalósulását később ellenőrzi. Amennyiben a vizsgált társaság  maga vállalja, hogy él a kötelezettségvállalás intézményével, akkor komolyabb szankció nélkül is elérhető a kívánt hatás. Ugyanis, ha az eljárás során az eljárás alá vont vállalkozás maga vállalja, hogy összhangba hozza magatartását a jogszabályokkal, és a közérdek hatékony védelme ily módon biztosítható, akkor az eljáró versenytanács határozattal az eljárás egyidejű lezárásával a vállalás teljesítését kötelezővé teszi anélkül, hogy kimondaná a jogsértés megtörténtét; ez a megoldás a vállalkozásra nézve is előnyös.

Remélhetőleg a GVH eljárásának hatására a cég rendezni fogja a helyzetet, mert a szállodáknak és az utazóknak is rendkívül kellemetlen a szituáció. Ráadásul még akkor is nehéz egy holland céggel szemben fogyasztóként fellépni, ha az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok erre lehetőséget biztosítanak.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Utazás
  • Címkék: booking, GVH, gyorsított eljárás, közvetítő, nyaralás, szállás, szálláshely, utazás, utazási iroda, versenyfelügyeleti eljárás, versenyhivatal
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. augusztus 23. ( 1 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Rosszalkodott a gyermek – kirúghatják-e?
Következő bejegyzés Jegyajándék jogi helyzete

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk a biztosított gépjárművét vállalkozásában használta, amikor a járművet egy gondatlan autós összetörte. Nagyon fontos volt, hogy a javítást mielőbb elvégezhessék, mivel a vállalkozás működése gyakorlatilag leállt a jármű nélkül. Ügyfelünk a javítást a casco biztosítása terhére végeztette el.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép