Az esküvőszervezés során az ifjú pár rengeteg szolgáltatóval fogja szembe találni magát, sok jó és kevésbé jó ajánlat közül választhatunk. Fontos, hogy ezek a szolgáltatók vállalkozások és ezért mi fogyasztóként veszünk részt ezen jogügyletekben. Márpedig a fogyasztói minőségünk egy jogvitában rendkívül fontos.
A szolgáltató hitelessége
Pontosan a fogyasztói pozíció előnyei miatt fontos, hogy meggyőződjünk arról, hogy a szolgáltató, aki pénzt kér tőlünk valóban szolgáltató (gazdasági társaság, vagy egyéni vállalkozó) és valóban követelhetjük majd tőle a szerződésben foglaltak teljesítését. Apropó szerződés! Ne fizessünk ki előleget, vagy foglalót szerződés nélkül. Lehet a legegyszerűbb szerződés is, de ki kell derülnie, hogy mi a szolgáltatás, mi az ellenszolgáltatás, és egy esküvő esetében, mikor kell teljesítenie a vállalkozásnak. Nagyon fontos, hogy bizonyítani tudjuk legalább az alapvető dolgokat (mikor, kinek, mennyit és mire fizettünk ki). A többit a Ptk. úgyis rendezi, a bírói gyakorlat is eléggé gyakran találkozik ilyen jogvitákkal. De ha az alapvető kérdésekben nem tudunk bizonyítani (mert, csak úgy megbeszéltük egy jófejnek tűnő, pörgős emberkével) akkor futhatunk a pénzünk után.
Írásba foglalás fontossága
Az esküvői helyszín, a ruhaszalon, a fodrász, sminkes, fotós, ceremóniamester, az esküvőszervező mind-mind vállalkozás (pl. egy Kft. vagy egyéni vállalkozó) ezért köteles nekünk számlát adni, visszaigazolni mikor mennyit fizettünk ki, milyen jogcímen. Köteles felénk részletesen meghatározni, milyen szolgáltatást vállal a pénzünkért. Ne hagyjuk, hogy „mindent is” megígérjenek. Fogadjuk el, hogy jogvita esetén azt követelhetjük, amiben megállapodtunk. Sajnos azt a szolgáltatást, amelyet írásban nem vállalt a szolgáltató, nagyon nehezen fogjuk tudni kikövetelni (vagy egyáltalán nem).
Alapvetően a vállalkozást terheli a bizonyítás a fogyasztóval szemben, de mindez csak akkor igaz, ha egyáltalán valószínűsíteni tudjuk, hogy szerződéses kapcsolatban álltunk a vállalkozással. Egy rövidke szerződés azért sokkal jobb, mint a semmi, mert ezt a szerződéses kapcsolatot bizonyítja, és a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy pontosan mit vállalt a szerződésben.
Persze nem lehet minden apró részletet szerződésbe foglalni, ezért nagyon fontos, hogy ha szóban állapodunk meg valamiben, legyenek rá tanúk, akik hallották, vagy e-mailben erősítsük meg, hogy miben maradtunk egymással. Az is elképzelhető, hogy egy bíró részletes megállapodás hiányában figyelembe veszi, hogy az adott piaci környezetben, a szokások alapján milyen szolgáltatást várhatott az ifjú pár az adott szolgáltatótól. De jobb nem ebben bízni, hanem a szolgáltatás fontosabb elemeit írásba foglalni.
A szolgáltató kötelessége
Fontos tudnunk, hogy amikor egyértelmű, hogy a szolgáltatást adott napon kell teljesíteni (márpedig egy esküvő rendszerint ilyen) és a szolgáltató előre látja, hogy erre nem képes, akkor kötelessége ezt tudatni velünk, és visszafizetni a szolgáltatási díjat. Szintén köteles visszatéríteni a díjat és megtéríteni a kárunkat a vállalkozás, ha az adott napon nem tudta nyújtani a szolgáltatást neki felróható (vagy az ő érdekkörében felmerülő okból). Magyarán, ha a fodrász, vagy a ceremóniamester nem jött el az esküvő napján, akkor nem hivatkozhat arra, hogy késedelemmel ugyan, de teljesíti a szolgáltatást más időpontban. (Ilyen eset az is, ha az esküvői tortát másnapra, vagy egy héttel korábban szállítják le).
Azt is fontos tisztázni, főleg most a világjárvány alatti tapasztalatok alapján, hogy a szolgáltatók (vagy a szerződést éppen megszegő fogyasztók is) minden esetben szeretnek vis maiorra hivatkozni, akkor is, ha nem indokolt. A világjárvány miatti jogszabályi korlátozások (pl. a rendezvények, lagzik tilalma miatt a helyszín nem tudott teljesíteni) jelenthetnek vis maiort egy esküvő kapcsán. Ez esetben egyik fél sem felelős a teljesítés meghiúsulásáért, és a kapott szolgáltatás (pl. foglaló is) visszajár, de nincs a kétszeres visszafizetés szankciója. Viszont önmagában a világjárvány, vagy a veszélyhelyzet nem ok a szerződésszegésre, és nem lesz automatikusan vis maior helyzet. Ha az adott napot, helyszínt, jogügyletet nem érinti a világjárvány, akkor nem hivatkozhatunk arra, hogy a jogszabályok miatt nem tudunk lagzit tartani. (pl. a megrendelt pogácsa esetében mindegy a cukrászdának, hogy mi esküvőre visszük-e, vagy otthonra. Ő teljesít, nekünk pedig fizetnünk kell akkor is, ha nem lesz lagzi).
Részletek tisztázása
Ha már a foglalónál tartunk, fontos megemlíteni, hogy a ruhaszalonok sok esetben nem tekintették vis maiornak, ha a menyasszony le akarta mondani a lefoglalt ruhát a lagzik tilalma miatt. Azzal érveltek, hogy lehet szertartást tartani, ők pedig biztosítják a ruhát hozzá, nekik teljesen mindegy, hogy az ifjú pár tart-e lagzit vagy sem. Az érvelésben (és a ruhaszalonok szerződésében is) gyakran feltűnik, hogy mivel ez a körülmény – bár nem a menyasszony hibája – mégis csak az ifjú pár érdekkörében merült fel, ezért a foglaló nem jár vissza. Itt tisztázni kell, hogy a törvényszöveg a foglaló esetében hibát ír, és nem érdekkört, tehát a szolgáltatók szigorúbb kritériumokat határoznak meg a szerződésükben, mint amit a törvényszöveg ír. Márpedig fogyasztó és vállalkozás közt tisztességtelen az a szerződési feltétel, amely a fogyasztó hátrányára eltér a törvénytől.
Fontos megemlítenünk, hogy aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Tehát adott esetben nem csak a már megfizetett díjat, hanem a vállalkozás szerződésszegésével ok-okozati összefüggésben bekövetkező, reálisan előre látható kárunkat is követelhetjük. A szerződést megszegő fél akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a szerződésszegést ellenőrzési körén kívül eső, a szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülmény okozta, és nem volt elvárható, hogy a körülményt elkerülje vagy a kárt elhárítsa. (pl. ha a szolgáltató a helyszínre tartva idegenhibás közúti balesetet szenved.)
A fentiek nem csak a világjárvány alatt meghiúsult lagzik, szolgáltatások kapcsán nyújthatnak sorvezetőt az ifjú párnak, hanem általánosságban is szem előtt tarthatjuk ezen elveket. Hogy ki és milyen esetben köteles visszafizetni a díjat, az nagyon sok mindentől függ, ezért jó előrelátóan cselekedni.