Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Az ifjú pár, mint fogyasztó

Az ifjú pár, mint fogyasztó

2021. augusztus 09.

esküvő, lagzi, Covid, korlátozások, menyasszony, menyasszonyi ruha, rendezvények
Javában tart az esküvőszezon, és sokan nyaralás, vagy kikapcsolódás alatt kérik meg szerelmük kezét. Aki éppen szervezi, vagy csak tervezi, hogy majd szervezi az esküvőjét, annak nem árt elgondolkodnia az esküvőszervezés jogi buktatóin. Mi van, ha a fele vendégsereg nem jön el? Ha bezárják a helyet az esküvő előtt? Na és ha kihízom a ruhámat/öltönyömet? Ezek mind-mind jogvitát generálhatnak, amelyek megoldásához nem árt tisztában lennünk pár aprósággal. E sorok írója az esküvője előtt két héttel értesült róla, hogy feloldották a korlátozásokat, és mégis lehet lakodalmat tartani. Egy világjárvány alatti esküvőszervezés, még a legjobb szerződésekkel bebiztosítva, joghoz konyító vőlegénnyel is nagyon próbára teszi az ifjú pár szervező képességeit. Lássuk mire érdemes figyelni (nem csak világjárvány alatt).

Az esküvőszervezés során az ifjú pár rengeteg szolgáltatóval fogja szembe találni magát, sok jó és kevésbé jó ajánlat közül választhatunk. Fontos, hogy ezek a szolgáltatók vállalkozások és ezért mi fogyasztóként veszünk részt ezen jogügyletekben. Márpedig a fogyasztói minőségünk egy jogvitában rendkívül fontos.

A szolgáltató hitelessége

Pontosan a fogyasztói pozíció előnyei miatt fontos, hogy meggyőződjünk arról, hogy a szolgáltató, aki pénzt kér tőlünk valóban szolgáltató (gazdasági társaság, vagy egyéni vállalkozó) és valóban követelhetjük majd tőle a szerződésben foglaltak teljesítését. Apropó szerződés! Ne fizessünk ki előleget, vagy foglalót szerződés nélkül. Lehet a legegyszerűbb szerződés is, de ki kell derülnie, hogy mi a szolgáltatás, mi az ellenszolgáltatás, és egy esküvő esetében, mikor kell teljesítenie a vállalkozásnak. Nagyon fontos, hogy bizonyítani tudjuk legalább az alapvető dolgokat (mikor, kinek, mennyit és mire fizettünk ki). A többit a Ptk. úgyis rendezi, a bírói gyakorlat is eléggé gyakran találkozik ilyen jogvitákkal. De ha az alapvető kérdésekben nem tudunk bizonyítani (mert, csak úgy megbeszéltük egy jófejnek tűnő, pörgős emberkével) akkor futhatunk a pénzünk után.

Írásba foglalás fontossága

Az esküvői helyszín, a ruhaszalon, a fodrász, sminkes, fotós, ceremóniamester, az esküvőszervező mind-mind vállalkozás (pl. egy Kft. vagy egyéni vállalkozó) ezért köteles nekünk számlát adni, visszaigazolni mikor mennyit fizettünk ki, milyen jogcímen. Köteles felénk részletesen meghatározni, milyen szolgáltatást vállal a pénzünkért. Ne hagyjuk, hogy „mindent is” megígérjenek. Fogadjuk el, hogy jogvita esetén azt követelhetjük, amiben megállapodtunk. Sajnos azt a szolgáltatást, amelyet írásban nem vállalt a szolgáltató, nagyon nehezen fogjuk tudni kikövetelni (vagy egyáltalán nem).

Alapvetően a vállalkozást terheli a bizonyítás a fogyasztóval szemben, de mindez csak akkor igaz, ha egyáltalán valószínűsíteni tudjuk, hogy szerződéses kapcsolatban álltunk a vállalkozással. Egy rövidke szerződés azért sokkal jobb, mint a semmi, mert ezt a szerződéses kapcsolatot bizonyítja, és a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy pontosan mit vállalt a szerződésben.

Persze nem lehet minden apró részletet szerződésbe foglalni, ezért nagyon fontos, hogy ha szóban állapodunk meg valamiben, legyenek rá tanúk, akik hallották, vagy e-mailben erősítsük meg, hogy miben maradtunk egymással. Az is elképzelhető, hogy egy bíró részletes megállapodás hiányában figyelembe veszi, hogy az adott piaci környezetben, a szokások alapján milyen szolgáltatást várhatott az ifjú pár az adott szolgáltatótól. De jobb nem ebben bízni, hanem a szolgáltatás fontosabb elemeit írásba foglalni.

A szolgáltató kötelessége

Fontos tudnunk, hogy amikor egyértelmű, hogy a szolgáltatást adott napon kell teljesíteni (márpedig egy esküvő rendszerint ilyen) és a szolgáltató előre látja, hogy erre nem képes, akkor kötelessége ezt tudatni velünk, és visszafizetni a szolgáltatási díjat. Szintén köteles visszatéríteni a díjat és megtéríteni a kárunkat a vállalkozás, ha az adott napon nem tudta nyújtani a szolgáltatást neki felróható (vagy az ő érdekkörében felmerülő okból). Magyarán, ha a fodrász, vagy a ceremóniamester nem jött el az esküvő napján, akkor nem hivatkozhat arra, hogy késedelemmel ugyan, de teljesíti a szolgáltatást más időpontban. (Ilyen eset az is, ha az esküvői tortát másnapra, vagy egy héttel korábban szállítják le).

Azt is fontos tisztázni, főleg most a világjárvány alatti tapasztalatok alapján, hogy a szolgáltatók (vagy a szerződést éppen megszegő fogyasztók is) minden esetben szeretnek vis maiorra hivatkozni, akkor is, ha nem indokolt. A világjárvány miatti jogszabályi korlátozások (pl. a rendezvények, lagzik tilalma miatt a helyszín nem tudott teljesíteni) jelenthetnek vis maiort egy esküvő kapcsán. Ez esetben egyik fél sem felelős a teljesítés meghiúsulásáért, és a kapott szolgáltatás (pl. foglaló is) visszajár, de nincs a kétszeres visszafizetés szankciója. Viszont önmagában a világjárvány, vagy a veszélyhelyzet nem ok a szerződésszegésre, és nem lesz automatikusan vis maior helyzet. Ha az adott napot, helyszínt, jogügyletet nem érinti a világjárvány, akkor nem hivatkozhatunk arra, hogy a jogszabályok miatt nem tudunk lagzit tartani. (pl. a megrendelt pogácsa esetében mindegy a cukrászdának, hogy mi esküvőre visszük-e, vagy otthonra. Ő teljesít, nekünk pedig fizetnünk kell akkor is, ha nem lesz lagzi).

Részletek tisztázása

Ha már a foglalónál tartunk, fontos megemlíteni, hogy a ruhaszalonok sok esetben nem tekintették vis maiornak, ha a menyasszony le akarta mondani a lefoglalt ruhát a lagzik tilalma miatt. Azzal érveltek, hogy lehet szertartást tartani, ők pedig biztosítják a ruhát hozzá, nekik teljesen mindegy, hogy az ifjú pár tart-e lagzit vagy sem. Az érvelésben (és a ruhaszalonok szerződésében is) gyakran feltűnik, hogy mivel ez a körülmény – bár nem a menyasszony hibája – mégis csak az ifjú pár érdekkörében merült fel, ezért a foglaló nem jár vissza. Itt tisztázni kell, hogy a törvényszöveg a foglaló esetében hibát ír, és nem érdekkört, tehát a szolgáltatók szigorúbb kritériumokat határoznak meg a szerződésükben, mint amit a törvényszöveg ír. Márpedig fogyasztó és vállalkozás közt tisztességtelen az a szerződési feltétel, amely a fogyasztó hátrányára eltér a törvénytől.

Fontos megemlítenünk, hogy aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Tehát adott esetben nem csak a már megfizetett díjat, hanem a vállalkozás szerződésszegésével ok-okozati összefüggésben bekövetkező, reálisan előre látható kárunkat is követelhetjük. A szerződést megszegő fél akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a szerződésszegést ellenőrzési körén kívül eső, a szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülmény okozta, és nem volt elvárható, hogy a körülményt elkerülje vagy a kárt elhárítsa. (pl. ha a szolgáltató a helyszínre tartva idegenhibás közúti balesetet szenved.)

A fentiek nem csak a világjárvány alatt meghiúsult lagzik, szolgáltatások kapcsán nyújthatnak sorvezetőt az ifjú párnak, hanem általánosságban is szem előtt tarthatjuk ezen elveket. Hogy ki és milyen esetben köteles visszafizetni a díjat, az nagyon sok mindentől függ, ezért jó előrelátóan cselekedni.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: COVID, esküvő, korlátozások, lagzi, menyasszony, menyasszonyi ruha, rendezvények
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. augusztus 09. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés MINDEN AZ EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓK KÖTELEZŐ OLTÁSÁRÓL
Következő bejegyzés Előleg, kötbér, foglaló – mi micsoda?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

figyelemfelhívás

Esettanulmányok

Ügyfelünk gépjárművébe oldalról beletolattak, a kárbejelentést Ügyfelünk haladéktalanul megtette a kötelező felelősségbiztosító felé. A kárszemle során a biztosító képviselője meghatározta a kárértéket. Ügyfelünk azt vitatta, ezért saját maga készített kárfelmérést szakértővel. A Biztosító azonban nem volt hajlandó felülírni a kárösszeget. Ügyfelünk jogvédelmi biztosítása alapján Társaságunkhoz fordult segítségért.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép