Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Adatvédelmi tévhitek

Adatvédelmi tévhitek

2021. május 25.

Demonstrálja, hogy a cikk az adatvédelemről szól
Mára már bizonyára mindenki tudja, hogy ha adatvédelem, akkor GDPR. Az általános adatvédelmi rendelet átfogóan szabályozza az adatkezelés alapelveit, és rögzíti az érintetteket megillető jogokat, amelyek az adatkezelés átláthatósága és az adatkezelő elszámoltathatósága érdekében gyakorolhatók. Valóban sok tehát a garancia és szabály, ami azt szolgálja, hogy az érintettek átláthassák a személyes adatokat érintő adatkezeléseket, azonban van néhány tévhit, amelyeket érdemes tisztázni, ha adatvédelemről gondolkozik az ember.

Nem járultam hozzá!

A leggyakoribb tévhit, hogy az adatkezelés csak az érintett hozzájárulásán alapulhat. A GDPR egyik újítása, hogy az adatkezelési jogalapok körét bővítette. Korábban sem volt helytálló, hogy csak hozzájárulás alapján lett volna kezelhető a személyes adat. Ma viszont már kijelenthető, hogy az adatkezelők a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság iránymutatásainak megfelelően minimalizálják azokat az adatkezeléseket, amelyek kizárólag az érintett hozzájárulásán alapulnak. Fontos tudni tehát, hogy az adatok kezelése kizárólag annyiban jogszerű, amennyiben legalább az alábbiak egyike teljesül:

 

  • az érintett hozzájárulását adta személyes adatainak egy vagy több konkrét célból történő kezeléséhez,
  • az adatkezelés olyan szerződés teljesítéséhez szükséges, amelyben az érintett az egyik fél vagy a szerződés megkötését megelőzően az érintett kérésére történő lépések megtételéhez szükséges,
  • az adatkezelés az adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítéséhez szükséges,
  • az adatkezelés az érintett vagy egy másik természetesen személy létfontosságú érdekeinek védelme miatt szükséges,
  • az adatkezelés közérdekű vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtásához szükséges,
  • az adatkezelés az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges.

A fenti felsorolásból tehát egyértelmű, hogy adatkezelés hat eltérő jogalapon történhet, amelynek csak egyike az érintett hozzájárulása. Ennek értelmében nem feltétlenül jogsértő az adatkezelés akkor, ha az érintett ahhoz nem adta a hozzájárulását.

 

Ha kérem a személyes adataim törlését, jogsértő a további adatkezelés!

Már a fentiekből, a jogalapok részletezéséből kitűnhet, hogy az adatkezelés időtartamát, és annak a végét nem kizárólag az érintett akarata határozza meg. Így az adattörlés iránti kérelem nem feltétlenül fogja eredményezni a várt hatást.

 

Amennyiben azonban az adatkezelés jogalapja az érintett hozzájárulása, úgy a magánszemély jogosult arra, hogy hozzájárulását bármikor visszavonja. A hozzájárulás visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti adatkezelés jogszerűségét. Fontos, hogy a GDPR alapján, ha az érintett visszavonja a hozzájárulását, az adatokat csak akkor kell törölnie az adatkezelőnek, ha az adatkezelésnek nincs más jogalapja. Tehát ebben az esetben sem „automatikus”, hogy a személyes adatokat az adatkezelőnek törölnie kell. Természetesen ilyenkor sem lehet önkényes az adatkezelés időtartama, hiszen a GDPR a korlátozott tárolhatóságot alapelvként rögzíti. Ezen túl az adatkezelésnek végig meg kell felelnie a célhoz kötöttség alapelvének is.

 

Lekamerázott a szomszéd, ezt nem teheti a GDPR miatt!

Amikor az adatvédelemre hivatkozással fogalmazunk meg igényeket, elsősorban tisztázni kell, hogy a GDPR követelményeit pontosan kinek kell megtartania, kire terjed ki az általános adatvédelmi rendelet hatálya? Abban az esetben kell alkalmazni a GDPR-t, ha a személyes adatokat részben vagy egészben automatizált módon kezelik, továbbá nem automatizált adatkezelés esetén akkor, ha a személyes adatok valamely nyilvántartási rendszer részét képezik, vagy amelyeket egy nyilvántartási rendszer részévé kívánnak tenni.

 

A GDPR egyértelműen meghatározza azonban azokat az esetköröket, amikre nem terjed ki a hatálya. Ilyen többek között a természetes személyek kizárólag személyes vagy otthoni tevékenységük keretében végzett adatkezelése. Ennek értelmében tehát, ha a szomszéd lekamerázza hogyan parkolunk, hogyan használjuk a kertünket, az személyiségi jogsérelmet ugyan megvalósíthat, de a GDPR, mint hivatkozási alap, nem jöhet szóba.

 

Feljelentem, megsértette a GDPR-t!

Rögzíteni kell, hogy önmagában a jogsértő módon történő adatkezelés nem bűncselekmény. Tehát a feljelentés a jogsértő adatkezelés miatt nem fog eredménnyel járni. A büntető törvénykönyv azonban személyes adattal történő visszaélést már bünteti.

 

A jogszabály alapján, aki a személyes adatok védelméről vagy kezeléséről szóló törvényi vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusában (GDPR-ban) meghatározott rendelkezések megszegésével haszonszerzési célból vagy jelentős érdeksérelmet okozva jogosulatlanul vagy a céltól eltérően személyes adatot kezel, vagy az adatok biztonságát szolgáló intézkedést elmulasztja, bűncselekményt követ el. Ebből kifolyólag a bűncselekmény megállapíthatóságához a szabályszegésen túl a haszonszerzési cél vagy a jelentős érdeksérelem is bizonyítandó.

 

Ha az adatkezelő bűncselekményt ugyan nem valósít meg, de az adatkezelés szabálytalanságnak lehetősége fenn áll, érdemes elsősorban panasszal élni az adatkezelő felé. Ezt követően pedig bírósághoz, vagy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz lehet fordulni.

 

Adatvédelmi témakörben további érdekességeket itt olvashat.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Varga Júlia
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: adatkezelés, adatkezelési jogalap, adatvédelem, érintett, gdpr, hozzájárulás, tévhitek
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. május 25. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A biztosító nem fizet
Következő bejegyzés Angliából vár csomagot? Erre ügyeljen!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk vásárolt egy nagy értékű ülőgarnitúrát fél évvel ezelőtt. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép