Fontos tehát, hogy ilyen esetben is tisztában legyünk jogainkkal. A 249/2004 sz. Kormányrendelet kimondja, hogy a rendelet mellékletében felsorolt javító-karbantartó szolgáltatások esetén a szolgáltatást nyújtó vállalkozást jótállási kötelezettség terheli.
Ilyenek például a lakás-karbantartási és – javítási szolgáltatások, a háztartási gépek és készülékek, barkács – és kerti szerszámok javítása, személygépkocsik, motorkerékpárok karbantartása és javítása. A jótállási kötelezettség kiterjed a gyógyászati segédeszközök javítására, telefonokra, hangszerekre és órákra is.
Fontos kiemelni, hogy a jótállási igényt a tulajdonos érvényesítheti, még pedig abban az esetben, ha fogyasztónak minősül. Míg a régi Ptk. szerint a gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül eső célból szerződést kötő személy – vagyis nem csak természetes személy, hanem akár cégek, alapítványok, egyesületek is fogyasztónak számítottak, addig a jelenlegi szabályozás csak a természetes személyek számára biztosítja a fogyasztói szerződésekből eredő többletvédelmet.
Egy másik fontos kritérium a jótállási igény érvényesítéséhez, hogy a szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja meg kell haladja a húszezer forintos értéket.
A jótállás időtartama ilyen esetekben 6 hónap. Természetesen a jótállási kötelezettség nem azt jelenti, hogy 6 hónapon belül jelentkező minden hiba megjavítása automatikusan a vállalkozás költségére történik. A jótállás esetén a bizonyítási teher fordul meg. Amennyiben a vállalkozás nem tudja bizonyítani, hogy nem az általa teljesített javítási, karbantartási munkálatokra vezethető vissza a hiba oka, akkor a fogyasztó kérheti az ismételt javítást, vagy ha ez nem vezet eredményre, avagy a vállalkozás elzárkózik ettől, úgy mással javíttathatja ki a dolgot a jótállásra kötelezett költségén.
Mint minden igényérvényesítés esetén, nagyon fontos, hogy a hibát mihamarabb, dokumentáltan jelezzük a vállalkozás felé. A jótállási igényről a vállalkozás jegyzőkönyvet köteles felvenni, a jótállási jegyen pedig a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontján túl kötelező feltüntetni a hiba okát, a kijavítás módját, továbbá a visszaadás időpontját is. Gépjárművek esetén speciális előírás, hogy a km óra állását is kötelező rögzíteni.