Motorosbalesetek és gyorshajtás
A halálos motorosbalesetek több mint kétharmada abszolút sebességtúllépésre vezethető vissza. Amennyiben motorosbaleset másik jármű hibájából történik, sok esetben a személygépkocsi kikanyarodása okozza a balesetet. Ez azt jelzi, hogy a járművezetők rosszul mérik fel a motorosok sebességét, illetve nehezebben észlelik őket. Emiatt a motorosok halálos balesetének esélye 20-30x-osa a gépjárművel utazókénál!
Közigazgatási vagy szabálysértési bírság?
Gyorshajtás miatt indulhat az objektív felelősség alapján közigazgatási eljárás. De annak sincs akadálya, hogy szabálysértési eljárás keretein belül bírálják el azt. A két eljárás között számos különbség van egyfelől a mentesülést illetően, másfelől a szabálysértési eljárás már a legkisebb sebességtúllépés miatt is megindulhat, szemben az objektív felelősség türelmi határaival.
Abszolút és relatív gyorshajtás
A megengedett sebesség „betartása” is lehet gyorshajtás, így büntetendő. A KRESZ egyik fontos előírása, hogy a járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak megfelelően kell közlekedni. Figyelemmel kell lenni az út vonalvezetésére, az útburkolat minőségére és állapotára, ahogyan a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra is. Erre tekintettel a járművezetőnek a járművét az általa belátható távolságon belül és minden olyan akadály előtt meg kell tudni állítani, amelyre az adott körülmények között számítania kell. Abszolút sebességtúllépésről beszélünk, ha a megengedett (tábla vagy jogszabály alapján megállapítható) sebességet lépi túl a vezető. Relatív sebességtúllépés áll fenn, amennyiben a járművezető az aktuális közlekedési viszonyoknak nem megfelelően választ sebességet. Ilyen, ha esős időben nem lassít, vagy az út ívéhez mérten hajt gyorsan.
Gyalogosok és gyorshajtás
Amennyiben egy jármű 32 km/h-val üti el a gyalogost, az esetek 5%-ban lesz végzetes kimenetelű a baleset, míg 64 km/h sebesség esetén már az esetek 85% -ban okozza a gyalogos halálát. Óriási jelentősége van tehát a lakóövezetekben, gyalogosátkelő-helyeknél a sebesség betartásának.
Gyorshajtás egyéni előnyeivel szemben
Gyorshajtáskor hajlamosak vagyunk azt szem előtt tartani, hogy pár perccel lerövidítsük a menetidőt (számoljuk ki, tényleg legfeljebb perceket nyerünk). Élvezetesebb a vezetés, miközben sebességünk minden egyes km/h-val való növelése többletkockázat, emellett növeli a kibocsátott káros anyagot, zajt, ezzel növeli a környezeti ártalmakat és rontja az ottlakók életminőségét, egyúttal a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás többletköltséget okoz.
A gyorshajtás egyéni előnyeivel szemben könnyű legyinteni a kockázatok és károk növekedésére, illetve igen, valóban veszélyes a határozatlan, indokolatlanul lassú részvétel is a forgalomban. Ezek azonban nem jelentenek mentséget a gyorshajtásra. Ezért fontos, hogy társadalmi szinten következzen be szemléletváltás: gyorshajtani nem menő!