Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • 5 kérdés, ami felmerülhet egy közlekedési baleset helyszínén

5 kérdés, ami felmerülhet egy közlekedési baleset helyszínén

2022. november 08.

baleset, közlekedési baleset, kérdés, kárrendezés, kártérítés, gépjármű, rendőrség, biztosító, biztosítótársaság
Szerencsés esetben életünk során legfeljebb egy-két közlekedési balesetben veszünk részt. Egy közlekedési baleset azonban mindenképp megrázó élmény még akkor is, hogyha nem mi okoztuk azt. Sokakat ezért felkészületlenül ér egy-egy baleset és számtalan olyan kérdés merülhet fel, amelyet korábban még akár rutinos sofőrök sem gondolnak át.

Kell-e rendőrt hívni?

A leggyakrabban felmerülő első gondolat egy közlekedési baleset esetén az, hogy a felek gondolkodás nélkül rendőrt hívjanak a helyszínre. Erre azonban az esetek nagy többségében nem lenne igazándiból szükség.

Jelenleg hatályos jogszabályaink értelmében ugyanis két olyan eset van, amikor kötelező a közlekedési balesetről a rendőrséget értesíteni: az egyik, hogyha személyi sérüléssel jár a baleset, a másik pedig az, hogyha külföldi rendszámú gépjármű is érintett a balesetben. Minden más esetben ugyan megvan rá a lehetőségünk, hogy értesítsük a rendőrséget a balesetről, ez azonban nem kötelességünk.

Amennyiben mégis rendőrt hívunk a baleset helyszínére úgy vagy a helyszínen megállapítják a kiérkező rendőrök valamelyik fél felelősségét a baleset bekövetkezéséért, vagy pedig szabálysértési vagy büntetőeljárást indítanak és ennek keretei között vizsgálják a felelősség kérdését. Eljárás indul továbbá abban az esetben is, hogyha a helyszínen a rendőrség szerint károkozó fél nem fogadja el a kiszabott helyszíni bírságot.

Mit kell kitölteni?

Akár hívunk rendőrt a helyszínre, akár nem, az úgynevezett „kék-sárga”, hivatalos nevén Európai Baleseti Bejelentő Lapot minden esetben célszerű kitölteni. Míg ugyanis a rendőrség a szabálysértési jog vagy büntetőjog keretein belül tudja vizsgálni a felelősség kérdéskörét, a biztosítási kárrendezéshez elengedhetetlenül szükséges adatokat ezen a bejelentő lapon tudjuk rögzíteni. Amennyiben az említett formanyomtatvány nem áll rendelkezésünkre, úgy napjainkban már okostelefonos alkalmazáson keresztül is tudjuk az adatokat rögzíteni. Végső esetben pedig akár egy sima, fehér A/4-es lapon is lehetőségünk van a legfontosabb adatok rögzítésére.

A baleset helyszínén törekedjünk arra, hogy mindkét fél aláírásával ellátva rögzítsük legalább a baleset idejét, pontos helyét, az érintett gépjárművek rendszámát, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójának nevét, a biztosítás kötvényszámát, a sofőrök és gépjármű tulajdonosok nevét, címét, jogosítvány számát és a baleseti mechanizmust, tehát azt, hogy pontosan mi történt. Ezen túlmenően érdemes fényképfelvételeket készíteni nem csak a keletkezett sérülésekről, hanem a baleset tágabb környezetéről, a jelzőtáblákról és forgalmi szituációról is.

Mit csináljunk a tanúkkal?

Amennyiben egy balesetben vétlen félként veszük részt, úgy a későbbiekben akár előnyünkre is vállhat, hogyha vannak olyan tanúk, akik látták a baleset bekövetkezését. A fennforgásban azonban könnyen előfordulhat, hogy róluk megfeledkezünk még akkor is, hogyha a kárrendezés későbbi szakaszában érdemleges információval tudnának nekünk szolgálni. Nézzünk tehát szét a baleset környezetében és feltétlenül kérjük el a tanúk legfontosabb adatait, illetve elérhetőségét is!

Amennyiben pedig a helyszínre rendőrt hívunk, ne felejtsük el közölni azt sem, hogy kik azok a személyek, akik a baleset körülményeiről nyilatkozni tudnak, hiszen látták azt.

Napjainkban azonban az is könnyen előfordulhat, hogy a „tanú” nem élő személy, hanem olyan közterületi vagy autóban elhelyezett kamera, amely a balesetet rögzítette. Ilyen esetben törekedni kell arra, hogy a felvétel ne vessze kárba. Amennyiben saját gépjárművünk fedélzeti kamerája rögzítette az esetet, úgy gondoskodjunk a felvétel lementéséről. A baleset helyszínén pedig érdemes körbe nézni, hogy látunk-e olyan közterületi kamerát, ami rögzíthette a balesetet. Amennyiben igen és a rendőrséget is értesítettük, úgy erre is hívjuk fel az eljáró hatóság figyelmét.

Mit csináljak a baleset után?

Nos, a fenti kérdés megválaszolása egyáltalán nem annyira egyszerű, mint elsőre tűnik. Nem mindegy ugyanis, hogy károkozóként vagy károsultként veszünk részt egy balesetben, rendelkezünk-e casco biztosítással vagy sem, illetve indult-e bármilyen büntető vagy szabálysértési eljárás az ügyben vagy sem.

Amennyiben a kárt mi okoztuk, úgy ezt kötelesek vagyunk saját kötelező gépjármű-felelősségbiztosítónk felé jelezni. Nem egyértelmű helyzetekben, illetve ha a kárt egyértelműen nem mi okoztuk, hogy mind a saját, mind pedig a másik fél kötelező felelősségbiztosítóját kell, illetve érdemes értesíteni a balesetről. Amennyiben pedig casco biztosítással is rendelkezünk, úgy célszerű a casco biztosítóval is felvenni a kapcsolatot.

A baleset bejelentése után a kerül sor a gépjármű szemléjére. Ehhez a biztosítótársaság egy kárszakértőt fog küldeni a gépjármű tárolási helyszínére, aki jegyzőkönyveben rögzíti a gépjárművön látható sérüléseket. Elképzelhető azonban, hogy egyes sérülésekre csak a gépjármű megbontása után derül fény, ilyen esetben mindig egyeztetni kell a biztosítótársaságokkal és kérni, hogy pótszemlét végezzenek a sérült gépjárművön.

És mikorra lesz nekem ebből pénzem?

Végezetül pedig felmerülhet, hogy ha az adminisztrációs ügyintézésen túl is van a károsult, mégis mikor jön el az a pont, amikor a károkozó fél felelősségbiztosítójának fizetnie kell. Jelenleg hatályos jogszabályaink azt írják elő, hogy a biztosítótársaságok kötelesek a kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek beérkezésének hiányában is legkésőbb a kártérítési igény benyújtásától számított három hónapon belül a károsultnak:

  1. a) kellően megindokolt kártérítési javaslatot tenni azokban az esetekben, amelyekben a felelősség nem vitás és a kárt a jogcímenként összegszerűen megállapította, vagy
  2. b) indoklással ellátott választ adni a kártérítési igényben foglalt egyes követelésekre, azokban az esetekben, amikor a felelősséget nem ismeri el, vagy az nem egyértelmű, vagy a teljes kárt összegszerűen nem állapította meg.

Ezek után pedig ha biztosító kártérítési javaslatot tesz és azt a károsult elfogadja, akkor a kártérítési javaslat elfogadását követő 15 napon belül köteles a károsultnak megfizetni.

Összefoglalás

Egy közlekedési baleset még akkor is hatalmas stresszel jár, hogyha abban vétlen félként, károsultként veszünk részt. Számtalan kérdés felmerülhet akár a baleset helyszínén, akár a kárrendezési eljárás során, amire tapasztalatlan sofőrként, illetve autó tulajdonosként nem feltétlenül tudunk egyből választ adni. Kérdés esetén azonban érdemes közlekedési balesetekben jártas jogász segítségét kérni.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: baleset, biztosító, biztosítótársaság, gépjármű, kárrendezés, kártérítés, kérdés, közlekedési baleset, rendőrség
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. november 08. ( 3 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Szabálysértés ide vagy oda: jogtalan eljárás!
Következő bejegyzés Hibás könyvelés

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözik.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy munkás csatornafedelet betonos körbe egy lapáttal.

Esettanulmányok

Ügyfelünk 2016. decemberében egyik este, sötétben közlekedett gépjárműjével. Az út során az egyik utcában az aszfalt egy nagyobb szakasza egy csatornafedél körül fel volt bontva. A balesetveszélyes helyet nem kerítették el, illetve nem táblázták ki. Ügyfelünk gépjárműjével belehajtott a felbontott részbe, és a gépjárműben a baleset következtében körülbelül 60.000,- Ft összegű kár keletkezett. A csatornafedél környékén az aszfaltot egy építkező cég bontotta fel, akinek kötelessége lett volna a helyszín biztosításáról, kitáblázásáról, elkerítéséről gondoskodni. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép