Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • 5 kérdés, ami felmerülhet egy közlekedési baleset helyszínén

5 kérdés, ami felmerülhet egy közlekedési baleset helyszínén

2022. november 08.

baleset, közlekedési baleset, kérdés, kárrendezés, kártérítés, gépjármű, rendőrség, biztosító, biztosítótársaság
Szerencsés esetben életünk során legfeljebb egy-két közlekedési balesetben veszünk részt. Egy közlekedési baleset azonban mindenképp megrázó élmény még akkor is, hogyha nem mi okoztuk azt. Sokakat ezért felkészületlenül ér egy-egy baleset és számtalan olyan kérdés merülhet fel, amelyet korábban még akár rutinos sofőrök sem gondolnak át.

Kell-e rendőrt hívni?

A leggyakrabban felmerülő első gondolat egy közlekedési baleset esetén az, hogy a felek gondolkodás nélkül rendőrt hívjanak a helyszínre. Erre azonban az esetek nagy többségében nem lenne igazándiból szükség.

Jelenleg hatályos jogszabályaink értelmében ugyanis két olyan eset van, amikor kötelező a közlekedési balesetről a rendőrséget értesíteni: az egyik, hogyha személyi sérüléssel jár a baleset, a másik pedig az, hogyha külföldi rendszámú gépjármű is érintett a balesetben. Minden más esetben ugyan megvan rá a lehetőségünk, hogy értesítsük a rendőrséget a balesetről, ez azonban nem kötelességünk.

Amennyiben mégis rendőrt hívunk a baleset helyszínére úgy vagy a helyszínen megállapítják a kiérkező rendőrök valamelyik fél felelősségét a baleset bekövetkezéséért, vagy pedig szabálysértési vagy büntetőeljárást indítanak és ennek keretei között vizsgálják a felelősség kérdését. Eljárás indul továbbá abban az esetben is, hogyha a helyszínen a rendőrség szerint károkozó fél nem fogadja el a kiszabott helyszíni bírságot.

Mit kell kitölteni?

Akár hívunk rendőrt a helyszínre, akár nem, az úgynevezett „kék-sárga”, hivatalos nevén Európai Baleseti Bejelentő Lapot minden esetben célszerű kitölteni. Míg ugyanis a rendőrség a szabálysértési jog vagy büntetőjog keretein belül tudja vizsgálni a felelősség kérdéskörét, a biztosítási kárrendezéshez elengedhetetlenül szükséges adatokat ezen a bejelentő lapon tudjuk rögzíteni. Amennyiben az említett formanyomtatvány nem áll rendelkezésünkre, úgy napjainkban már okostelefonos alkalmazáson keresztül is tudjuk az adatokat rögzíteni. Végső esetben pedig akár egy sima, fehér A/4-es lapon is lehetőségünk van a legfontosabb adatok rögzítésére.

A baleset helyszínén törekedjünk arra, hogy mindkét fél aláírásával ellátva rögzítsük legalább a baleset idejét, pontos helyét, az érintett gépjárművek rendszámát, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójának nevét, a biztosítás kötvényszámát, a sofőrök és gépjármű tulajdonosok nevét, címét, jogosítvány számát és a baleseti mechanizmust, tehát azt, hogy pontosan mi történt. Ezen túlmenően érdemes fényképfelvételeket készíteni nem csak a keletkezett sérülésekről, hanem a baleset tágabb környezetéről, a jelzőtáblákról és forgalmi szituációról is.

Mit csináljunk a tanúkkal?

Amennyiben egy balesetben vétlen félként veszük részt, úgy a későbbiekben akár előnyünkre is vállhat, hogyha vannak olyan tanúk, akik látták a baleset bekövetkezését. A fennforgásban azonban könnyen előfordulhat, hogy róluk megfeledkezünk még akkor is, hogyha a kárrendezés későbbi szakaszában érdemleges információval tudnának nekünk szolgálni. Nézzünk tehát szét a baleset környezetében és feltétlenül kérjük el a tanúk legfontosabb adatait, illetve elérhetőségét is!

Amennyiben pedig a helyszínre rendőrt hívunk, ne felejtsük el közölni azt sem, hogy kik azok a személyek, akik a baleset körülményeiről nyilatkozni tudnak, hiszen látták azt.

Napjainkban azonban az is könnyen előfordulhat, hogy a „tanú” nem élő személy, hanem olyan közterületi vagy autóban elhelyezett kamera, amely a balesetet rögzítette. Ilyen esetben törekedni kell arra, hogy a felvétel ne vessze kárba. Amennyiben saját gépjárművünk fedélzeti kamerája rögzítette az esetet, úgy gondoskodjunk a felvétel lementéséről. A baleset helyszínén pedig érdemes körbe nézni, hogy látunk-e olyan közterületi kamerát, ami rögzíthette a balesetet. Amennyiben igen és a rendőrséget is értesítettük, úgy erre is hívjuk fel az eljáró hatóság figyelmét.

Mit csináljak a baleset után?

Nos, a fenti kérdés megválaszolása egyáltalán nem annyira egyszerű, mint elsőre tűnik. Nem mindegy ugyanis, hogy károkozóként vagy károsultként veszünk részt egy balesetben, rendelkezünk-e casco biztosítással vagy sem, illetve indult-e bármilyen büntető vagy szabálysértési eljárás az ügyben vagy sem.

Amennyiben a kárt mi okoztuk, úgy ezt kötelesek vagyunk saját kötelező gépjármű-felelősségbiztosítónk felé jelezni. Nem egyértelmű helyzetekben, illetve ha a kárt egyértelműen nem mi okoztuk, hogy mind a saját, mind pedig a másik fél kötelező felelősségbiztosítóját kell, illetve érdemes értesíteni a balesetről. Amennyiben pedig casco biztosítással is rendelkezünk, úgy célszerű a casco biztosítóval is felvenni a kapcsolatot.

A baleset bejelentése után a kerül sor a gépjármű szemléjére. Ehhez a biztosítótársaság egy kárszakértőt fog küldeni a gépjármű tárolási helyszínére, aki jegyzőkönyveben rögzíti a gépjárművön látható sérüléseket. Elképzelhető azonban, hogy egyes sérülésekre csak a gépjármű megbontása után derül fény, ilyen esetben mindig egyeztetni kell a biztosítótársaságokkal és kérni, hogy pótszemlét végezzenek a sérült gépjárművön.

És mikorra lesz nekem ebből pénzem?

Végezetül pedig felmerülhet, hogy ha az adminisztrációs ügyintézésen túl is van a károsult, mégis mikor jön el az a pont, amikor a károkozó fél felelősségbiztosítójának fizetnie kell. Jelenleg hatályos jogszabályaink azt írják elő, hogy a biztosítótársaságok kötelesek a kárrendezéshez nélkülözhetetlen dokumentumok beérkezésétől számított 15 napon belül, de ezek beérkezésének hiányában is legkésőbb a kártérítési igény benyújtásától számított három hónapon belül a károsultnak:

  1. a) kellően megindokolt kártérítési javaslatot tenni azokban az esetekben, amelyekben a felelősség nem vitás és a kárt a jogcímenként összegszerűen megállapította, vagy
  2. b) indoklással ellátott választ adni a kártérítési igényben foglalt egyes követelésekre, azokban az esetekben, amikor a felelősséget nem ismeri el, vagy az nem egyértelmű, vagy a teljes kárt összegszerűen nem állapította meg.

Ezek után pedig ha biztosító kártérítési javaslatot tesz és azt a károsult elfogadja, akkor a kártérítési javaslat elfogadását követő 15 napon belül köteles a károsultnak megfizetni.

Összefoglalás

Egy közlekedési baleset még akkor is hatalmas stresszel jár, hogyha abban vétlen félként, károsultként veszünk részt. Számtalan kérdés felmerülhet akár a baleset helyszínén, akár a kárrendezési eljárás során, amire tapasztalatlan sofőrként, illetve autó tulajdonosként nem feltétlenül tudunk egyből választ adni. Kérdés esetén azonban érdemes közlekedési balesetekben jártas jogász segítségét kérni.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: baleset, biztosító, biztosítótársaság, gépjármű, kárrendezés, kártérítés, kérdés, közlekedési baleset, rendőrség
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. november 08. ( 7 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Szabálysértés ide vagy oda: jogtalan eljárás!
Következő bejegyzés Hibás könyvelés

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kamionos ül a fülkében és keze a kormányon.

Esettanulmányok

Ügyfelünk elaludt a volán mögött Németországban.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép