Visszavett autó

A 2004-2005-ös évre tehető, mikor tömegessé vált a részletre vett gépjárművek visszaadása, többek között a könnyedén felvett hitelekkel is összefüggésben. A visszavételek száma a 2006 -tól 2008-ig tartó időszakban érte el a csúcspontját, amely szám 2009-től csökkenő tendenciák kezdett mutatni.

A csökkenést egyrészt a forgalomba helyezett új autók számának jelentős visszaesése, másrészt a hitelfelvételi lehetőségek szigorodása, visszaszorulása magyarázza.

Egy gépjármű visszavétele nemcsak az adósnak rossz, hanem a pénzintézetnek is, ugyanis ez utóbbinak meggyűlhet a gondja a különböző állapotban lévő autók értékesítésével, melyeknél sok esetben előfordul, hogy értéke már kevesebbet ér a rá felvett hitel összegénél.

Az autó visszaadását vagy visszavételét megelőzően azonban még van pár lehetőség, amit érdemes megpróbálni, illetve kihasználni. Mindenekelőtt javasolt kapcsolatba lépni a velünk szerződött hitelintézettel és megoldást keresni a szorult helyzetre. Ennek leggyakoribb módja a hitel átütemezése, a futamidő megnyújtása vagy egyéb fedezet bevonása. Tévedés ne essék, ezzel megdrágul a konstrukció, de elkerülhetővé válik a jármű visszavétele.

Végső esetben a pénzintézet felmondja a hitelszerződést, és igényt formál a gépjárműre. Ha ebbe a fázisba került egy ügyfél, akkor azt javasoljuk, hogy inkább magunk vigyük el a járművet a megadott leadási helyre. Abban az esetben ugyanis, ha a pénzintézet külső vállalkozást bíz meg az autó beszállításával, akkor ennek költségeit kegyetlenül áthárítja az adósokra. Súlyos pénzekbe kerül továbbá az adósra nézve az is, ha pótolni kell a leadott autó gyári kulcsait, a forgalmi engedélyét, zöldkártyáját stb. Ezen felül a pénzintézetek nagy részénél még szerződés lezárási díjjal is számolni kell.

A beérkezést követően minden autóra átvizsgálás vár, egy független szakértő ellenőrzi, és felértékeli őket. Ezt követően kiállítják a járműveket a telep előterében és/vagy feltöltik internetes oldalakra (árverező honlapok).

A tapasztalok szerint az autókat meglehetősen vegyes körülmények között tárolják, ezért számolni kell az ilyen módon tárolt autók erős értékvesztésével. Különösen a szabadban tárolt gépjárműveknél érdemesen az abroncsokat rendszeresen lefújni, az akkut feltölteni, a hűtőrendszert és az ablakmosó tartályt fagyálló folyadékkal feltölteni, és a járműveket mozgatni.

A visszavett autók megvételénél egyes vélemények szerint több százezer forintot is lehet spórolni. Ez az állítás azonban csak akkor igaz, ha a jármű állapota valóban megfelel a róla leírtaknak, ellenkező esetben az ily módon megnyert forintok könnyen elúszhatnak. A legtöbb esetben nincs lehetőség tesztvezetésre, de szerelő megnézheti és beindíthatja a járművet.

Az árverező oldalak között találkozhatunk olyanokkal, ahol csak autókereskedelmet folytató vállalkozások licitálhatnak, de vannak olyanok is, ahol a regisztrációt követően bárki licitálhat. Magánszemélyeknek is érdemes lehet licitálniuk, mert a szakértők szerint a nagykereskedők nagyon gyakran csak a gépjárművek nagykereskedelmi árát hajlandók kifizetni, melyet meghaladóan nem licitálnak, ezért itt megnyílik a lehetőség a magánszemélyek számára is. A licitálás egy-egy autóra eltarthat akár több órán át is, mert minden egyes új ajánlat öt perccel hosszabbítja meg a licitálásra nyitva álló időt.
Gyakori jelenség, hogy egy több napon keresztül meghirdetett autóra nem érkezik komoly ajánlat, kivéve a licit zárását megelőző perceket, ahol pillanatok alatt több tízezer forinttal is megemelkedhet az autó ára. A licitet a legnagyobb ajánlatot kínáló nyeri meg.

Amennyiben a kikiáltási ár alatt érkezett a legjobb ajánlat, akkor az eladó gyakran új licitet ír ki, vagy egy nagykereskedőnek ajánlja fel megvételre az autót, esetleg csomagban. (több másikkal együtt).

A pénzintézet az autó újbóli értékesítését követően, az ebből befolyt vételárat beszámítja a hitel fennálló összegébe. Sajnos gyakran előáll az a helyzet, hogy az autó újbóli értékesítéséből befolyt összeg nem egyenlíti ki a fennálló hiteltartozást. Ebben az esetben a különbözetet az autó eredeti tulajdonosának (akitől a járművet visszavették) kell fizetnie.

Többek között emiatt sem érdemes egy hitellel terhelt autót "lepusztítani". Ebben az esetben ugyanis saját magát hozza hátrányos helyzetbe a hitelt törleszteni nem tudó adós. Minél kevesebb részt fedez az autó értéke a rajta fennálló hitelből, annál több lesz az a különbözeti összeg, amit az adósnak a pénzintézet felé még meg kell majd fizetnie. Ezen tartozások behajtására, érvényesítésére a bankoknak számos eszköz áll a rendelkezésükre. Amennyiben a különbözeti összeg egy összegben történő megfizetése jelentős anyagi terhet róna az ügyfelekre, akkor a szorult anyagi helyzet igazolásával érdemes részletfizetés iránti kérelmet előterjeszteni a pénzintézet felé. Hangsúlyozni kell azonban azt, hogy a részletfizetési kedvezmény vagy fizetési halasztás megadása nem kötelezettsége a pénzintézeteknek. A fentebb hivatkozott, pénzintézettel történő megfelelő kommunikáció ezért is nagyon fontos lehet.