Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Te nem tudod, mi az a lex Mal?

Te nem tudod, mi az a lex Mal?

2010. október 15.

A médiában elég nagy figyelmet kapott a tragikus iszapkatasztrófa miatt végrehajtott törvénymódosítás, ami alapján a MAL Zrt-t államosították. A lex MAL-ként is emlegetett szabály miatt nagy viták dúlnak a szakmában, sokan az Alkotmánnyal is ellentétesnek vélik a rendelkezést, mások azt furcsállják, hogy a paragrafusokat a honvédelmi törvénybe illesztik, pedig egyáltalán nem honvédelmi kérdésről van szó, és az sem látszik biztosnak, hogy a kárenyhítésnek ez lenne a megfelelő és egyetlen módja.

Gyakorlatilag arról van szó, hogy a honvédelmi törvénybe egy új szakaszként belekerült, hogy az államháztartásért felelős miniszter vagy kormánybiztos a Magyar Állam képviseletében eljárva bármilyen gazdálkodó szervezet felügyeletét magához vonhatja. Ha ezt megteszi, akkor áttekintheti a gazdálkodó szervezet vagyoni helyzetét, nyilván azzal a céllal, hogy megvizsgálja, rendelkezik-e fedezettel a jövőbeli kártérítések kifizetésére. Az állam jóvá is hagyhatja a gazdálkodó szervezet vagyoni jellegű kötelezettségvállalásait, például a károsultak kártérítési igényeit. Ezen kívül a cégvezetés helyett dönthet az "államosítást" előidéző körülmény elhárításával vagy enyhítésével kapcsolatos intézkedésekben is.

Például a MAL Zrt. esetében az iszapkatasztrófa az ok. A MAL Zrt-t által megtehető kárenyhítési munkálatokat így az állam a cég által, a cég anyagi eszközeivel is elvégezheti. Az állam azt is megteheti, hogy arra kötelezi a társaságot, hogy egyéb gazdasági és anyagi szolgáltatást teljesítsen vagy ilyen szolgáltatás igénybevételét tűrje el, és az előkészületi tevékenységet is végezze el ezzel kapcsolatban. Például engedje át a munkagépeit a kárenyhítési munkálatok elvégzésére. 
Ezen kívül kötelezheti a céget, hogy valamilyen tevékenységét ne végezzen tovább. Az állam befolyása tehát nem korlátlan, nem kerül állami tulajdonba a társaság, csak egy bizonyos ideig az előbb meghatározottak szerint az állam dönt helyette, és hajthatja végre saját utasításait, mintha az állam vezetné a céget.

A rendelkezések a Honvédelmi törvény azon részében vannak, amely a gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettségre vonatkozó rendkívüli intézkedéseket tartalmazza. Az "ideiglenes államosítás" célja nyilván az, hogy biztosítani lehessen a MAL Zrt. (és a jövőben esetleg hasonló helyzetben lévő cégek) kötelezettségvállalását. A gazdasági társaságok nagy része ugyanis korlátolt felelősséggel bír, ami azt jeleni, hogy csak a cég vagyonával kell helytállni a tartozásokért, ha a cégvagyon elfogy, akkor a tagoktól a legtöbb esetben nem lehet azt követelni, hogy fizessék meg a tartozásokat. Azt is el lehet így érni, hogy a cég vagyonát valamilyen módon eltüntetik, kockázat nincs, hiszen a tagok vagyonához nem férnek hozzá a hitelezők. A módosítás fő célja, hogy ezt a vagyonkimentést megakadályozzák.

A módosítás viszont felvet jelentős alkotmányos aggályokat. A Közjó és Kapitalizmus Intézet ügyvivője, Balázs Zoltán szerint egy politikai közösségben a közjó érdekében a parlament felfüggeszthet bizonyos alkotmányos jogokat, illetve beavatkozhat a magánszféra működésébe katasztrófa idején, de csak akkor, ha van valamilyen garancia arra, hogy az eredeti állapot belátható időn belül visszaáll. Az Intézet szerint a rendkívüli intézkedés fogalmát pontosabban meg kellene határozni, azaz hogy mikor nyúlhat az állam így bele egy autonóm gazdasági társaság működésébe. Ezen kívül arra is garanciát kell adni, hogy a beavatkozás időtartama csak a szükséges ideig tart, hiszen a jelenlegi formában ez akár állandó is lehet. 
Lövétei István alkotmányjogász szerint viszont nem alkotmányellenes az, ha az állam ideiglenesesen átveszi a vezetést egy cég felett, mivel az Alkotmány lehetőséget ad a kormánynak arra, hogy rendkívüli állapotban, illetve katasztrófa helyzetben intézkedjen. A szakértő itt arra utalt, hogy az Alkotmányunk 35§. i) pontja megadja a kormánynak azt a jogot, hogy az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek (a törvényi szóhasználattal veszélyhelyzet) elhárítása, valamint a közrend és a közbiztonság védelme érdekében megtegye a szükséges intézkedéseket. Az Alkotmány 13.§-a viszont védi a tulajdonhoz való jogot, és csak kivételesen, közérdekből engedi korlátozni azt.

Álláspontunk szerint ahhoz, hogy a Honvédelmi törvény alkotmányellenességében állást foglaljon az Alkotmánybíróságunk, ezt a két alkotmányos rendelkezést kell összehasonlítania. Véleményünk szerint az eljárása során azt fogja mérlegelni, hogy a rendelkezés jelenlegi szövege megfelelően megadja-e a garanciát a csak közérdekből történő állami intézkedésre. 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vizi András
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. október 15. ( 12 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A szarvasbőgés a jogászokat is érinti!
Következő bejegyzés Ismét nyakunkon a kötelező váltás!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk és a munkáltató között dagasztó pék munkakörre határozatlan idejű munkaszerződés jött létre.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép