Piactér az interneten

Régebben, mikor vásárolni indultunk, leginkább a közért, a piaccsarnok volt a célpont, azonban manapság már sok esetben legszívesebben az íróasztal mögül intézzük a vásárlást. 

Az interneten számtalan olyan oldal található, ahol egy kattintással felújíthatjuk a ruhatárunkat, megvehetünk egy régóta áhított bútordarabot, de akár a hétvégi bevásárlást is elintézhetjük néhány gombnyomással. És még cipekedni sem kell.

A használt cikkek kereskedése is igen régi múltra tekint vissza, mivel a neten komplett piacterek állnak rendelkezésünkre, ahol használt műszaki cikkeket, ruhákat vásárolhatunk, vagy éppen adhatunk el. Érdemes azonban körültekintően eljárni, és mielőtt fejest ugrunk az internetes kereskedelembe, utána járni, hogy milyen szabályokat kell betartanunk. Kiemelten fontos, hogy minden esetben tekintsük át a felhasználási (szerződési) feltételeket, mielőtt azokat elfogadnánk. 

Amennyiben vásárolni kívánunk, aukción kell részt vennünk, melynek következménye, hogy az aukció lezárását követően az eladó és a vevő között szerződés jön létre. A szerződésben foglaltakat mind a vevő, mind az eladó köteles teljesíteni és betartani, vagyis az eladó köteles a felkínált terméket/szolgáltatást a kialakult leütési áron a vevőnek értékesíteni, a vevő pedig köteles a terméket/szolgáltatást ezen a leütési áron megvenni, és átvenni/igénybe venni. Amennyiben a termék átadásra kerül, és az valóban megfelel a meghirdetett feltételeknek, mindkét fél boldogan tovább léphet, hiszen az ügylet sikeres volt. 

Sajnos azonban előfordulhat, hogy a postai úton küldött csomag nem azt tartalmazza, amit kifizettünk, nem működik, törött, vagy hibás. Sok esetben az is előfordul, hogy a vevő fizet, azonban a kifizetett árut az eladó nem küldi meg. Mit tehetünk ilyen esetekben? 

A kérdés nem is annyira egyszerű, hiszen az eladóval kapcsolatban legtöbbször csupán egy felhasználói név áll a rendelkezésünkre, így hivatalosan, postai úton nincs esély felszólítani az eladót a pénz visszafizetésére. Amennyiben szerencsénk van, a postai küldemény feladó rovatában lévő címen utolérjük az eladót, és a hibás teljesítés szabályaira hivatkozva visszakérhetjük a kifizetett vételárat. Ha nem voltunk ennyire szerencsések, a hatósághoz (rendőrséghez) kell fordulnunk, mivel a piactereket üzemeltető oldalak a regisztráció során megadott személyes adatokat csak a hatóságoknak adják ki, külön kérésre. Azokban az ügyekben, ahol a kifizetett árut nem kapjuk meg, célszerű tehát feljelentést tenni a rendőrségen.

Amennyiben a "netes piacon" eladni szándékozunk, szintén fontos odafigyelni a szerződési feltételek által rejtett apró szabályokra, mivel az eladókat a tapasztalatok szerint minden sikeres eladás után fizetési kötelezettség terheli, és meghatározott azoknak a termékeknek a köre, amelyre aukciót indíthatnak. Állatokat, dohányipari terméket, alkoholos italokat a külön, ezen termékekre előírt feltételekkel lehet meghirdetni eladásra, míg fegyver értékesítésére például csak abban az esetben van lehetőség, amennyiben az visszavonhatatlanul hatástalanított, és nem engedélyköteles.