Páros vagy páratlan?

Egy hídon hatsávos úton haladnak az autók.

Legtöbbünk nem is gondolta volna, hogy jelentősége lehet még gépkocsija rendszámának, de 2009. január 11., vasárnap 11 óra óta Budapesten ez lett a rendezőelv a közlekedésben.

A főpolgármester ugyanis szmogriadót rendelt el a rendkívül magas szállópor-koncentráció miatt Budapest közigazgatási határain belül (kivéve az M0-ás budapesti szakaszán).A szmogriadó egyben forgalomkorlátozást jelent, amely szerint a naptár szerinti páros napokon a páros, illetve nullával végződő forgalmi rendszámú gépjárműk közlekedhetnek; a páratlan napokon meg a páratlan rendszámú kocsik. Előnyben a több gépjárműs családok, már amennyiben eltérnek a férj-feleség, esetleg céges-saját autók rendszámai.A fenti rendelkezés megsértése azonban még nem szankcionálható, tehát a közúti ellenőrzést végző rendőr semmilyen büntetést nem foganatosíthat a szabálytalankodóval szemben, csak szóban figyelmeztethet. Az új keletű fővárosi rendelethez, amelyet 2008. december 10-én lépett hatályba európai uniós ajánlásra, ugyanis még nem készült még el a végrehajtási rendelet. Ezen azonban már gőzerővel dolgoznak, így ennek életbe lépésére már nem kell sokat várnunk.Nem vonatkozik a rendelet a helyi, helyközi és távolsági közlekedés járműveire (BKV, Volán), a taxis társaságokra, a megkülönböztető fény-és hangjelzéssel felszerelt, valamint a betegszállító, a beutalt betegeket, valamint az orvosi ügyeletet ellátó járművekre, továbbá a mozgáskorlátozott személyt szállító járművekre. A tiszta gázüzemű és a hibrid hajtású autók, az OBD rendszerrel ellátott EURO-5-ös vagy EEV, tehát a környezetkímélő motorral ellátott dízel autók a tiltás ellenére is közlekedhetnek a fővárosban. A kivételek közé tartoznak továbbá a DT betűjelű rendszámmal közlekedő diplomata járművek, a szemétszállító, utak tisztítására szolgáló, víz-, gáz-, villamosenergia-, távhő- és távközlési szolgáltatást ellátó, a karbantartást és ellátást biztosító járművek, a köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek, továbbá a közszükségleti áruszállítás, polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófa elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járművei.A nevezett rendelethez kapcsolódóan egyébként az Európai Unió tagállamai közül Magyarországon vannak érvényben a legszigorúbb levegőtisztasági határértékek, a többi tagállamban ugyanis a szálló por koncentrációja önmagában még nem okozhat korlátozást.A rendelet megszegése közlekedési szabálysértésnek minősül, amelyet a rendőrség mellett a közterület-felügyelet ellenőrizhet. A bírság várható mértéke 25.000 forint körül lesz.A jelenleg tapasztalható, forgalom-korlátozással járó riasztási fokozat mellett létezik az enyhébb, úgy nevezett tájékoztatási fokozat; amely időben megelőzi a riasztási fokozatot és amely során a főpolgármester tájékoztatja a lakosságot a határérték túllépéséről, felkéri a lakosságot, hogy önkéntesen korlátozza a gépjármű használatot és vegye igénybe inkább a tömegközlekedést.A szállópor koncentrációja egyébként az eddigi statisztikai átlagértékek szerint évente hatszor haladja meg a riasztási szintet és akár két-három hétig is eltarthat, így körülbelül kéthavonta számíthatunk hasonló jellegű forgalomkorlátozásra. Lényeges különbség lesz azonban, hogy a legközelebbi alkalommal már biztosan bírságolható lesz a szabálytalankodó autós.