Lakásbiztosítás Magyarországon
A legfrissebb felmérések szerint a magyar háztartások háromnegyede rendelkezik érvényes és hatályos lakásbiztosítással. A meglévő statisztikák szerint a tavalyi évben honfitársaink több mint 190 milliárd forint biztosítási díjat fizettek be a biztosítóknak. A biztosítási piac hazánkban liberalizáltnak mondható, mivel rengeteg típusú és tartalmú biztosítással találkozhatunk a piacon. Ebből következő módon az elérhető termékek széles skálája, valamint a szabályozási keretek szélessége okán számos lakásbiztosítási termék elavultnak mondható. A biztosítást kötő lakástulajdonosok sokszor a kellő tájékoztatás hiánya miatt ingatlanukat alul vagy felülbiztosítják, melyből számos probléma következhet. Ezt a témakört egy korábbi részletes cikkünkben fejtettük ki.
A szakértők a fentieken túl problémásnak tartják, hogy a befizetett biztosítási díjak mindössze egyharmad része kerül kárkifizetésre, továbbá a magas biztosítói piaci koncentráció sem az ügyfeleknek kedvez.
A fent kifejtett problémák felszámolásának célzatával hívta életre a Nemzetgazdasági Minisztérium a 2024. március hónapjára meghirdetett egyhónapos felmondási lehetőséget. A meghirdetett felmondási program keretei között az Ügyfeleknek lehetősége nyílik felmondani meglévő lakásbiztosításukat akkor is, ha éppen a meghatározott idő nem esik évfordulóra.
Felmondás „Normál lakásbiztosítás” esetén
Normál körülmények között, ahogy korábbi cikkünkben is bemutattuk, a biztosítással rendelkezők évente egy alkalommal, az évfordulót megelőz legalább 30 nappal, de legfeljebb 60 nappal felmondhatják szerződésüket.
Felmondás MNB által minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás
Az MNB által biztosított fogyasztóbarát otthonbiztosítás, vagyis MFO az átlagos lakásbiztosításkhoz képest sokkal szigorúbb feltételeknek kell megfelelniük, továbbá a normál éves felmondási lehetőséghez képest a biztosítóknak negyedévente alkalmat kell biztosítani Ügyfeleiknek felmondani a szerződésüket. A Magyar Nemzeti Bank által közzétett statisztikák szerint ilyen jellegű lakásbiztosítást a tavalyi évig, több mint 50 ezer magyar ügyfél kötött.
Új felmondási lehetőség
A vagyonbiztosítási szerződésekre alkalmazandó egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 25/2023. (II. 1.) Korm. rendelet 5. § adta meg a lehetőséget a legújabb felmondási lehetőségre. A jogalkotó, az eddig is rendelkezésre álló felmondási lehetőségek mellett, egy új időszakos jellegű felmondási alkalmat biztosít az Ügyfeleknek. A program keretében 2024-től, minden év március 1. és március 31. közötti időszakban egy extra felmondási időt lehet igénybe venni. Ez összességében azt jelenti, hogy mintegy 3,3 millió lakásbiztosítással rendelkező Ügyfél jogosulttá válik a hivatkozott időszakban lecserélni elavult lakásbiztosítását.
Mit kell tartalmaznia a felmondó nyilatkozatnak?
A lakásbiztosítási szerződést a szerződő felek kizárólag írásos nyilatkozattal mondhatják fel. A hivatkozott nyilatkozat kötelező tartalmi elemei a szerződő neve, lakcíme, a biztosító neve, biztosítás típusa, a szerződés vagy kötvény száma, továbbá a felmondás oka (pl.: évfordulóra felmondás, érdekmúlás, vagy az új Kormányrendelet adta lehetőség). Az aláírással ellátott nyilatkozatot ezt követően a biztosítónak címezve el kell juttatni a biztosító postacímére, vagy amennyiben a biztosító lehetőséget biztosít az elektronikus kapcsolattartásra, valamely meghatározott elektronikus kapcsolattartásra fenntartó elektronikus címre (pl.: e-mail, ügyfélportál) kell benyújtani. Természetesen személyesen is leadható a nyilatkozat a biztosító ügyfélszolgálatán vagy értékesítési pontján is.
Miért?
A kampány előre látható legnagyobb előnye az intenzitás. Az eddigi évfordulóra történő jellemző felmondások és új szerződéskötések egy teljes évre elszórva jelentkeztek, míg a dedikáltan március hónapra szóló lehetőség lehetőséget biztosít a piaci szereplőknek és hivatalos szerveknek, hogy egy intenzív kampánnyal hívják fel a figyelmet. Heves versenyre lehet számítani a piaci szereplők részéről is, mivel a kampány lehetőséget biztosít egy-egy jó ajánlattal a versenytársaktól átcsábítani ügyfeleket. A verseny alapvetően jó az Ügyfeleknek, mivel ilyenkor a piaci szolgáltatók keresik a szerződők kegyeit, ami számos jó lehetőséget biztosíthat a lakásbiztosítási szerződést kötni vágyóknak. Élénkítheti a kampány a biztosítók és közvetítők közötti versenyt, és csökkentheti az alulbiztosítottságot azoknál, akik tudatosan váltanak, ez a díj aktualizálásával (adott esetben akár csökkentésével) együtt növelheti az ügyfélértéket.