Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Kinek kell bizonyítania: Az autósnak vagy a parkolási társaságnak?

Kinek kell bizonyítania: Az autósnak vagy a parkolási társaságnak?

2006. március 14.

Megjelent a Jogi Tanácsadó 2006. március 14-i számában

Rejtély, hogy miért csak hosszú évek múlva érkezik meg az első fizetési felszólítás...

A parkolási díjak behajtása körüli vita a társaságok és az autósok számára is húsba vágó kérdés, érvek és ellenérvek csapnak folyamatosan össze.

A jogviták számát csökkenthetné az egyértelműbb jogi szabályozás, mondja a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító szakértője, aki a jogász szemszögéből elemezi az egész “parkolási ügyet”, miközben pár tévhitet is eloszlat.

A Legfelsőbb Bíróság 2005. augusztus végén hozott parkolási díjak és pótdíjak bíróság előtti érvényesíthetőségét tárgyaló 2/2005. számú közigazgatási és polgári jogegységi határozata után ismét megjelent egy figyelemre méltó bírósági anyag a Bírósági döntések tára 2006. évi februári számának Fórum rovatában.

Ez szintén a parkolási díjigények behajtásával kapcsolatos perek egyes jogalkalmazási kérdéseiről szól, ami azt bizonyítja, hogy a parkolási díjak körüli jogviták, és az azok körül kialakuló jogalkalmazási gyakorlat kérdése egyre inkább felkelti a bíróságok figyelmét, amit talán alkalmat ad számos tévhit eloszlatására.

A februárban megjelent bírósági előterjesztés leszögezi, hogy a parkolással keletkező jogviszony – miképp azt a legfelsőbb Bíróság jogegységi határozata is megállapította – polgári jogi jogviszonyt jelent, és ezt a jelleget a pótdíjfizetés jogkövetkezménye sem érinti. Ezen polgári jogi jogviszonyból viszont az következik, hogy a felek a szerződés tejesítésében együttműködni kötelesek, azaz a Ptk. 277. § (4) bekezdése értelmében mindkét félnek, így a parkolótársaságoknak is minden esetben a társadalmi elvárásokkal összhangban kell eljárniuk.

Miután még a közszolgáltatást végző szervezetekkel szemben is érvényesíti a bírói gyakorlat az együttműködési kötelezettségre vonatkozó rendelkezések betartásának követelményét, “semmiféle jogi indok nem szól amellett, hogy a parkolási gazdasági társaságok esetén ez az elvárás ne érvényesüljön”. Az előterjesztés tartalmazza azt is, hogy “a gépjármű szélvédőjére helyezett fizetési felszólítás nem alkalmas módszer a fizetési kötelezettség beálltáról való tudomásszerzésre, mert reálisan számolni kell azzal is, hogy azt a gépjármú üzembentartójának tudomása nélkül onnan eltávolíthatják, a szél elfújhatja , a gépkocsi üzembentartója a járművet más személynek átengedheti, aki nem feltétlenül hozza az üzembentartó tudomására, hogy szabálytalan parkolási eseménye volt”.

A bizonyítási teher tekintetében az előterjesztés azt tartalmazza, hogy: “a parkolásüzemeltetőnek az önkormányzati rendeletben meghatározott eljárása nem menti fel a parkolási társaságot az alól a polgárjogi kötelezettség alól, hogy az általa állított körülményeket a perben az alperes tagadása esetén bizonyítsa. A parkolási társaság és a parkolási szolgáltatást igénybevevő jogviszonyában a bizonyítási teher átfordulását jelentő körülmény nincs”.

Valami számítógép, valami Honda

Sokszor maguk a parkolótársaságok szolgáltatnak bizonyítékot arra, hogy számítógépes rendszerük nem tévedhetetlen – holott ezt szeretik megdönthetetlen bizonyítékként feltüntetni. A fővárosi Bíróságon konkrét perese esetben bizonyosodott be egy olyan tényállás, hogy egy adott parkolótársaság 77 (!) parkolóőre éveken keresztül és 270 (!) esetben úgy határozta meg egy adott autós gépjárművének a típusát, hogy: “Honda, valamilyen Honda”,. Másik esetben, másik peres ügyben négy hónap alatt ugyanazon gépjárművet 53 alkalommal pótdíjazták, ebből 24 alkalommal narancs, 8 alkalommal piros, 13 esetben barna, 8 estben sárga színűként jelölték.

Évek óta hangoztatja minden józan gondolkodású ember azt, amire az előterjesztés is utal: ha a bizonyítási teher az autósra hárulna, akkor évekre visszamenőleg kellene nemleges dolgot bizonyítania. Ugyanakkor semmilyen racionális indok nem szól amellett, hogy csak három-négy év távlatából küldje az első fizetési felszólítást a parkolótársaság az autósnak.

A parkolás mindennapos esemény, napjában akár többször is előfordulhat, amiből az következik, hogy az ezzel kapcsolatos díjkövetelések és tartozások, ezek átmeneti elmaradása, majd kiegyenlítése olyan gyakori előfordulású, hogy azokat több évre visszamenőleg számon tartani senki nem köteles (feltéve, hogy időközben nem történt bizonyított felszólítás).

Megfigyelhető az is, hogy sokszor az autósok szolgáltatnak bizonyítékot önmagukkal szemben azáltal, hogy notórius nemfizetők, igen gyakran éppen saját hivataluk, lakhelyük előtt és sűrűn visszatérően adnak alkalmat a pótdíjazásra. A szabad bizonyítási rendszer keretében a bíróság valamennyi bizonyítékot összességében mérlegeli, és természetesen elfogadhatja mint a bizonyítékok egyikét a parkolótársaság nyilvántartását is. Ám amennyiben az alperesi tagadással szemben más bizonyíték nem áll rendelkezésre, akkor elmarasztaló döntését igen alaposan és körültekintően kell indokolnia ahhoz, hogy ez megalapozott legyen és felsőbb bíróságok ne változtassák meg.

Az előterjesztés összeveti – számos korábbi sajtónyilatkozatomban magam is megtettem – a rendőrségről szóló, valamint a kerékbilincs alkalmazásáról rendelkező jogszabályok rendelkezéseit a parkolótársaságok gyakorlatával. Utal rá: ezen jogszabályok még a rendőrség – mint hatóság – számára is előírják, hogy a jármű elszállításának megkezdése előtt arról fénykép- vagy videofelvételt készítésen.

A következtetés nyilvánvaló: ugyanez elvárható a parkoló társaságoktól, és ennek elmaradása olyan mulasztás, amely kizárhatja az igény érvényesíthetőségét. Más kérdés, hogy a digitális fényképet esetleg hamisítani is lehet, ám a hamisításra hivatkozás esetén ezen tény bizonyításának terhét már az autós viseli.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Kovács Kázmér
  • Kategóriák: Közlekedés, Parkolás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2006. március 14. ( 17 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Következő bejegyzés A másodiknak bejegyzett lakásmaffiózó már jóhiszemű tulajdonos?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk kamionos munkavállaló, akit el akart lehetetleníteni munkaadója, elvonva teljesítménybérét, majd jogellenesen megszüntetve munkaviszonyát.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép