Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Biztonság
  • Kamerafelvétel kiadása

Kamerafelvétel kiadása

2022. február 01.

kamerafelvétel, kamera, NAIH, MABISZ, biztosítás, kártérítés, kárigény, koccanás, parkoló
Talán Önnel is előfordult már, hogy egy parkolóban meghúzták az autóját, de a „jótevő” nem hagyott semmit a szélvédőjén. Ilyenkor nagyon sokat tud segíteni, ha a parkolóban működő biztonsági kamerán látszik a károkozás, és talán még a károkozó rendszáma is kivehető. Ha ugyanis a károkozó rendszámát tudjuk, akkor a MABISZ meg tudja mondani nekünk, hogy mely biztosítótársaságnál rendelkezik biztosítással a károkozó jármű.

Amennyiben a károkozó jármű nem rendelkezik biztosítással, a MABISZ jóeséllyel megtéríti a kárunkat. Hogy mi ilyenkor a teendő, arról egy másik cikkünkben olvashat.

Mi most maradjunk a kamera felvételnél,

ami gyakran az egyetlen bizonyíték lehet a károkozó ellen. Azt, hogy kárunk keletkezett, és a kár megtérítéséért ki a felelős, nekünk kell bizonyítanunk. Hogy miért? Engem ért kár, és még én bizonygassam az igazam. Hát igen, ki más? Ki mást érdekelne, hogy a károm megtérül-e vagy sem? Ha tehát azt akarom, hogy a károkozó, vagy a károkozó biztosítója fizessen, akkor bizony nekem kell adut villantanom. A tulajdonos ugyanis minden kárt viselni köteles, amelynek viselésére más nem kötelezhető. Tehát sajnos patt-helyzetben vagyunk, ha valaki betörte az ablakunkat, vagy meghúzta az autónkat, de nem tudjuk ki, mikor és hol. Az persze logikus, hogy mindig a károsultnak kell bizonyítania, hogy a kár mikor, hol és hogyan következett be, illetve, hogy mekkora a pontos kára. De azt is a károsult köteles bizonyítani, hogy a károkozó magatartás, és a kár bekövetkezése közt ok-okozati összefüggés van. Magyarán: azért tört össze az autóm, mert az illető belerongyolt a parkolóban. Cikkünk most nem a kárigény érvényesítésével, hanem kifejezetten a kamerafelvétel, mint bizonyíték, beszerzésével foglalkozik részletesen.

Hogy bizonyítsam ezt, ha nincs szemtanú? Nagy szerencsénk van, ha a parkolóban működik kamerarendszer, és azon látható a károkozás. De itt gyakran falba ütközhetünk. Szedjük össze a leggyakoribb válaszokat, amiket kaphatunk az üzemeltetőtől:

Sajnos a felvételeket csak hatósági megkeresésre adhatjuk ki.
Személyiségi jogi, és adatvédelmi okokból nem adhatjuk ki a felvételeket.
Nem mi kezeljük a kamerafelvételeket, és csak bűncselekmény alapos gyanújával kérhetjük ki.
Nem rögzítjük a felvételeket.

A fentiek közül az első kettő a leggyakoribb, ezért azokkal fogunk részletesebben foglalkozni. Az utolsó kettőnél elintézhetjük annyival, hogy ha nem ő kezeli a felvételt, akkor kérje el a biztonsági cégtől, aki rögzíti azokat. Az egy nagy kamu, hogy csak bűncselekményre utaló gyanú esetén kérheti el. Az szintén lerázós duma, hogy nem rögzítik a felvételeket. Akkor minek fizettek ki milliókat egy kamerarendszer felszerelésére, és működtetésére? Ideje kirúgni a pénzügyest…

Foglalkozzunk két olyan elutasítási indokkal, ami féligazságokon, régi rossz berögződéseken, és kifacsart logikán alapszik. Tehát nagyon veszélyes érvelés, mert a társadalomban jól berögzült, és nehezen (csak a hatályos szabályozást pontosan ismerve) támadható elutasítási okok ezek.

Nem igaz, hogy csak hatósági megkeresésre adható ki a felvétel

Az, hogy a felvételeket csak hatósági megkeresésekre lehet kiadni, egy régi gyakorlatra, és szabályra alapítja az üzemeltető.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információsszabadság Hatóság már többször is foglalkozott ezzel a kérdéssel. Az egyik eljárásban a hatóság külön kiemeli, hogy korábban „az élet- és vagyonvédelmi célból telepített kamerarendszerek üzemeltetésére irányadó törvényi szabályozás kizárólag a felvételeknek az érintett kérelmére való – az érintett jogának vagy jogos érdekének igazolása melletti – zárolásáról rendelkezett, és bírósági vagy hatósági megkereséshez kötötte a kamerafelvételeknek vagy azok másolatának kiadását.” De ez ma már nincs így, hiszen azóta a magyar jogszabályi rendelkezéseik is változtak, és megszületett az Uniós adatvédelmi rendelet – a GDPR – is.

A GDPR pedig egyértelműen rendezi ezt a kérdést – amit egyébként a NAIH gyakorlata is megerősített.

A hozzáférési jog – ideértve a másolat kiadásához való jogot – gyakorlására vonatkozó kérelem kizárólag akkor tagadható meg, ha a kérelem megalapozatlan vagy túlzó. További korlátozásokat nem tartalmaz sem a GDPR, sem a magyar törvényi szabályozás.

A Hatóság pedig ennek kapcsán megállapította, hogy az általános adatvédelmi rendelet a másolat kiadásához való jog gyakorlásához nem támaszt többletkövetelményeket, az feltétel nélkül gyakorolható, tehát az érintettnek nem kell igazolnia a másolat kiadásához való jogos érdekét, illetve nem kell indokolnia, hogy mi okból kíván élni ezzel a jogával.

Éppen ezért egy régi gyakorlatra és szabályozásra hivatkozni, már nem jogszerű. A NAIH ugyanis több esetben is megállapította, hogy a másolat kiadásához való jog feltétel nélkül gyakorolható.

Nem igaz, hogy mások személyiségi jogának védelmében nem kiadható a felvétel

Tisztáztuk, hogy adatvédelmi szabályozás szerint ki kell adni az érintettnek a felvételt, ha a kérelme nem nyilvánvalóan megalapozatlan, vagy túlzó. De mi van a felvételen szereplő többi ember személyiségi jogainak védelmével? Nos, erről a felvételt készítőnek kell gondoskodnia. A GDPR ugyanis erre is gondol, és ezt a kötelezettséget az adatkezelőre hárítja. Az adatkezelő az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát az érintett rendelkezésére bocsátja. A másolat igénylésére vonatkozó jog nem érintheti hátrányosan mások jogait és szabadságait.

A dolog könnyedén megoldható, ugyanis a felvételt kezelő látja, mikor történt a káresemény. Éppen ezért elegendő, ha kiadja nekünk azt egy 1-2 percnyi anyagot, amin a káresemény látható, és az azon szereplő többi ember arcát, vagy többi jármű rendszámát kitakarja. Persze ez munkával jár az adatkezelőnek, ezért szeret mások személyes jogaira hivatkozni. Csakhogy ekkor figyelmen kívül hagyja a mi jogos érdekünket, annak érvényesítéséhez való jogunkat, és azt a tényt, hogy a felvételen mi, illetve a mi járművünk is szerepel, tehát érintettként jogosultak vagyunk másolatot kérni.

A fentiekre hivatkozással tehát könnyedén beszerezhetőek a felvételek az adatkezelőtől, és annak birtokában könnyebben tudjuk érvényesíteni jogos kárigényünket, akár a biztosító, akár a MABISZ előtt.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Adatkezelés, Biztonság
  • Címkék: biztosítás, kamera, kamerafelvétel, kárigény, kártérítés, koccanás, MABISZ, NAIH, parkoló
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. február 01. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Gépkocsi rongálás
Következő bejegyzés Járművezetés eltiltása?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Edit vásárolt egy sportcipőt óvodás kislányának. Nem telt el egy teljes hét, a jobb lábbeli talprészre a ragasztásnál elvált. Edit nyomban vissza is vitte a hibás terméket az üzletbe, ahol közölték vele, bevizsgáltatják a hiba okát. A kivizsgálás eredményét olvasva Editnek kikerekedett a szeme. „A cipő hibája rendeltetésellenes használatra vezethető vissza, így a javítási igénye elutasításra került.” A tájékoztatóban többek között az is szerepelt, hogy Békéltető Testülethez fordulhat az ügyben. Miről szól egy ilyen eljárás? Előnyösebb, mint a bíróság előtti vitarendezés? Tekintsük át együtt!A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép