Csökkentett bírságok

Megjelent a Kamionhírek.hu weboldalán

 

Sok fuvarozással foglalkozó hazai cég, egyéni vállalkozás szembesült már azzal, hogy a közlekedési hatóság vagy egyéb szerv ellenőrzése során hiányosságokat tár fel, és a kiszabott bírság akár több millióra is rúghat. 

A magyarországi bírságok európai viszonylatban is magasak, a hatóságok a vonatkozó szabályokat szigorúan értelmezik. Egy-egy bírság tönkre is tehet egy kisebb céget, vagy hónapokra elnehezítheti működését. 2009. augusztus 1. napjától új rendeletet fogadott el a kormány, melyben számos bírság összegét csökkentették, és átláthatóbb rendszert vezettek be.

 
Túlvezetés

A korábbi szabályozás szerint már napi 6 perc túlvezetés után 50.000 Ft bírság járt, ami 20 perc után 100.000 Ft, 40 perc után 200.000 Ft, 90 percig 300.000 Ft-ig emelkedett, a maximális bírság összege pedig elérte a 400.000 Ft-ot. A gyakorlatban megfelelő pihenőhelyet találni viszont sokszor akadályba ütközik, határidős szállításoknál nagyon könnyű túllépni a napi vezetőidőt. Ennek fényében a korábbi bírságolás ésszerűtlen és túlzó volt.

Az új szabályok szerint az alábbi bírságokat lehet túlvezetés miatt kiszabni:

Napi 9 órás vezetési idő túllépése:

9 h és 9 h 30 perc között 10.000 Ft
9 h 30 perc és 10 h között 30.000 Ft
10 h és 10 h 30 perc között 80.000 Ft
10 h 30 perc és 11 h között 120.000 Ft
11 h és 11 h 30 perc között 200.000 Ft
11 h 30 perc után 300.000 Ft

A 10 órára meghosszabbított vezetési idő esetén a bírságok ugyanekkorák, de értelemszerűen egy órával hosszabb alapidőtől számítandóak. A heti vezetési idő túllépése, és a pihenőidők meg nem tartása szintén csökkentett összegben került meghatározásra.

 
Tengelytúlterhelés és a megengedett össztömeg túllépése

Ha hatósági ellenőrzés során megállapításra került, hogy a tehergépjármű a megengedett össztömegét, tengelytúlterhelését túllépte, akkor egyrészt a túlsúly és a vele megtett távolság arányában járó pótdíj, másrészt 300.000 Ft összegű bírság egyidejűleg kiszabható volt. Míg a pótdíj arányos a szabályszegés súlyosságával, addig a bírság korábban mindentől függetlenül járt.

Az új szabályozásban a túlterhelés miatt kiszabható bírság igazodik az össztömeg illetve tengelytúlterhelés nagyságához, és 500 kg-ig nem sújtja bírsággal az elkövetőt.

A bírságok a következőképpen alakulnak:

500 kg össztömeg vagy tengelytúlterhelés felett 5%-ig 30.000 Ft
5%-tól 10%-ig 80.000 Ft
10%-tól 20%-ig 200.000 Ft
20%-tól 30%-ig 350.000 Ft
30% felett 500.000 Ft

Le kell szögezni, hogy a pótdíjat továbbra is ki kell szabni, csak a bírság összege alakul a fentiek szerint. Amennyiben egyszerre áll fenn az össztömeg és tengelytúlterhelés, akkor az ezekre vonatkozó bírságtételek összeadónak. Ha több tengely túlterhelt, akkor a legmagasabb túllépésre vonatkozó bírságtételt kell figyelembe venni. Kissé indokolatlanul bár, de az alapvetően fuvarozási bírságok közé a kormány beillesztette a mobiltelefonok használata, a biztonsági öv, gyermekülés, bukósisak szabályainak megszegése miatti szankciókat is. Mindenesetre nem árt tudni, hogy ezen szabályszegések megszegése miatt a jövőben közigazgatási bírság indítható, és az elkövető is bírsággal sújtható.

A rendelet számos egyéb bírságot csökkent, a teljes listát a 156/2009 (VII. 29.) Korm. rendelet tartalmazza, amit a www.magyaroszag.hu weboldalon, vagy a 107. Magyar Közlönyben (www.magyarkozlony.hu) lehet megtekinteni.

Fontos rendelkezés, hogy a rendeletet a csökkentett bírságokkal együtt a már folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell, amennyiben kisebb bírságot állapít meg. Ha a hatóság már hozott határozatot és a fuvarozó időben megfellebbezi azt, akkor a bírósági szakaszban már a csökkentett bírságokat kell alkalmazni.