Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Az e-roller szabályozás nyomában

Az e-roller szabályozás nyomában

2023. február 28.

roller, e-roller, eroller, szabályozás, szabálysértés, Kúria, kerékpárút
Rendre visszatérő téma és sok olvasói megkeresés tárgya az e-rollerekkel kapcsolatos szabályozás hiányossága. Cikkünkben két fontos bírósági döntést is érintünk: szabálysértés vagy közigazgatási szabályszegés esetén megbüntethetnek-e minket az e-roller „szabályok” megszegése miatt?

A belügyminisztérium, az Országos Rendőrfőkapitányság (ORFK) és az ügyészség is többször foglalkozott már a szabályozás megalkotásának szükségességéről, cikkünk írásakor azonban ennek végrehajtása még nem következett be Magyarországon. Eseti jelleggel hallhatunk bírságolásokról amiatt, hogy a rendőr az e-rollert használó személyt szabálysértéssel vagy közigazgatási szabályszegéssel szembesítve vonja hatósági eljárás alá.

Bukósisak, két kerék, ülőhely…

Az egyes járműkategóriákat a KRESZ szabályozza, és azt is, hogy gyalogosként, kerékpárosként, motorkerékpárosként vagy rolleresként milyen magatartási szabályokat kell betartani a közlekedés során. Az e-roller azonban külön „jószág” lesz: több a hagyományos rollernél, mert beépített erőgép hajtja, másabb a KRESZ szerinti kerékpárfogalomnál, de a 300W motorteljesítményt sem haladhatja meg, mert akkor már segédmotoros kerékpárnak fog minősülni.

A 168/2013/EU rendeletben írtakat levezetve segédmotoros kerékpárnak tekinthető az e-roller, eltérő értelmezés is található viszont, amely szerint mivel nincs legalább egy ülőhelye az e-rollernek, kiesik ebből a kategóriából. Létezik olyan álláspont is, hogy az e-roller egy sporteszköz, és mivel speciális szabályok nem vonatkoznak rá, annak használóját gyalogosnak kell tekinteni. Az érvelés szerint az e-roller nem teljesíti a KRESZ-ben előírt követelményeket, amik valamilyen jármű kategóriához szükségesek, így az e-rollert vezetők jogi értelemben gyalogosnak számítanak.

Tény, hogy jogosítvány nem szükséges ahhoz, hogy e-rollert vezethessenek, bukósisak kötelező használatát pedig a KRESZ csak a motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek írja elő. Ezzel sem kerülünk közelebb ahhoz, hogy jelenleg akkor mégis mi az e-roller? Cikkünk írásakor egy friss és nagyon jelentős döntésnek bizonyul a Kúria 2022-ben hozott ítélete, amellyel az első- és másodfokú bíróság határozatát megváltoztatta és az elsőfokú bíróságot új eljárás lefolytatására utasította. A legfontosabb pontok:

– az elektromos roller gépi meghajtású jármű;

– ittas vagy bódult állapotban való vezetése bűncselekményt valósít meg;

– az elektromos roller valamely járműkategóriába való besorolásának a hiánya közlekedési igazgatási kérdés, ez azonban nem vezethet a büntetőjogi felelősségben való döntés eliminálására.

Bírósági gyakorlat

Az elmúlt évek szabálysértési gyakorlata alapján azt látjuk, hogy bírósági ügyszakig csak ritka esetekben ér el az e-rollerezővel szemben megindított szabálysértési- vagy közigazgatási hatósági eljárás. Arról sajnos nem elérhető statisztika, hogy helyszíni bírsággal hány e-rollerest sújtanak, szabálysértési vagy közigazgatási szabályszegési pénzbírságot mennyi esetben szabnak ki és milyen arányban fizetnek be, közlekedési balesetet milyen gyakran okoznak e-rolleresek stb.

Egy eseti ügyben az e-rollert vezetővel szemben a rendőrség azért szabott ki pénzbírságot, mert a gyalog- és kerékpárúton haladt. A hatóság érvelése szerint az e-roller segédmotoros kerékpár, amivel az úttesten kell közlekedni. A Kúria álláspontját nem vitatva azonban az ügyben eljáró budapesti járásbíróság megszüntette az eljárást ítéletével. Indokolása szerint az e-roller kategorizálása a szabálysértés elkövetésekor még nem történt meg a jogrendszerben, így a használókkal szemben a segédmotoros kerékpárra vonatkozó KRESZ előírások és egyéb közlekedési rendelkezések alkalmazása nem lehetséges.

A Kúria jogfejlesztő gyakorlata figyelhető meg tehát abban a döntésében, hogy járműnek tekinti az e-rollert, ennek folytán a járművezetés ittas vagy bódult állapotban bűncselekményt el lehet követni használóként. A járművön belüli pontos kategorizálásra azonban eddig a Kúria sem vállalkozott, a járásbíróság pedig ennek mentén nem tudta megállapítani a szabálysértés elkövetését amiatt, hogy az e-roller a járdán és a kerékpárúton közlekedett.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Krizsán Zoltán
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: e-roller, eroller, kerékpárút, Kúria, roller, szabályozás, szabálysértés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. február 28. ( 1 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Álláskeresési járadék, mint munkáltató által okozott kár?
Következő bejegyzés Kihez forduljak?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

7 év munkaviszony

Esettanulmányok

Ügyfelünk 2010 óta állt alkalmazásban egy nagy multinacionális vállalatnál. Munkájára soha nem volt panasz, azonban a cég átszervezte tevékenységét, és a továbbiakban nem tudta foglalkoztatni Ügyfelünket, ezért felmondott neki.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép