Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • állatvédelem
  • Az állatorvos felelőssége

Az állatorvos felelőssége

2022. szeptember 05.

állatorvos, háziállat, kiskedvenc, műhiba, szakmai felelősség,
Egy 2021-es felmérés alapján Magyarországon körülbelül 3 millió kutya él. Ez a szám azt jelenti, hogy nagyjából minden második háztartásban él egy eb. Ha ehhez hozzávesszük azt is, hogy hányan tartanak macskát, nyulat, hörcsögöt, papagájt vagy éppen degut láthatjuk, hogy a legtöbb ember járt már állatorvosnál kiskedvencével. Mi történik ugyanakkor, hogyha az állatorvos hibázik és maradandó károsodást szenved kiskedvencünk, vagy rosszabb esetben elpusztul? Felelősségre vonható ezért az állatorvos? És hova tudunk fordulni ilyen esetben? Jelen cikkünkben az állatorvosok polgári jogi felelősségének egyes kérdéseit tisztázzuk.

Létrejön egyáltalán szerződés?

Sokan bizonytalanok abban, hogy pontosan milyen jogviszony áll fenn a felek, tehát az állatorvos és az állat gazdája, tulajdonosa között. Bármilyen furcsának is tűnhet, de azzal, hogy a gazda elviszi az állatorvosi rendelőbe kiskedvencét, elmondja problémáját, az állatorvos pedig elvégzi a szakmailag indokolt kezelést, egy szerződéses jogviszony jött létre a felek között. Gyakorlatilag a felek ebben a helyzetben ráutaló magatartással kötöttek egy megbízási szerződést.

A megbízási szerződés egy gondossági kötelem. Ez azt jelenti, hogy az állatorvos arra vállal kötelezettséget, hogy a szakmai szabályoknak megfelelően, megfelelő szakmai gondossággal elvégzi a kért, illetve indokolt állatorvosi beavatkozást. Önmagában az, hogy a beavatkozás eredményes-e vagy sem, nem tartozik az állatorvos felelősségi körébe. Az állatorvos tehát nem arra szerződik az állattartóval, hogy annak állatát biztosan meggyógyítja, és az állatorvosi beavatkozás biztosan eredményes lesz.

A fentiekből következik, hogy az állatorvos az elvégzett beavatkozások, kezelések díjaira akkor is igényt tarthat, hogyha kiskedvencünk esetleg nem gyógyul meg, vagy állapota nem úgy változik, ahogy azt reméljük, vagy szeretnénk.

Műhiba esetén mit tegyünk?

Természetesen az állatorvosok is emberek, ugyanúgy hibázhatnak a munkájuk során, mint mindenki más. Esetükben ugyanakkor akár maradandó károsodást is okozhatnak háziállataink számára, rosszabb esetben pedig akár kiskedvencük élete is lehet a tét.

Sok esetben azonban nem dönthető el egyértelműen, hogy a kialakult helyzetért egyedül az állatorvos tehető felelőssé. Sajnos előfordulhat olyan eset, hogy bár az állatorvos a szakmai szabályoknak megfelelően járt el, az állat mégis maradandó károsodást szenved vagy elpusztul. Sajnos olyan eset is előfordulhat, amikor az állat gazdája túl későn fordul az állatorvoshoz, így a leggondosabb ellátás ellenére sem tud segíteni az állatorvos. Elfordulhat ugyanakkor félrediagnosztizálás is, különösen ritka, nehezen felismerhető betegségek esetén.

Amennyiben arra gyanakszunk, hogy az állatorvos nem járt el a szakmai szabályoknak megfelelően, műhibát követett el, akkor az első és legfontosabb a dokumentálás. Feltétlenül kérjük el a kezelésről kiállított kórlapot, készítsünk fényképfelvételek, akár videó-felvételt, látogassunk meg másik állatorvost másodvélemény kikérése céljából. Amennyiben a műhibával összefüggésben bármilyen költségünk felmerül, úgy az erről szóló számlákat, bizonylatokat mindenképp tegyük el. Amennyiben pedig az állat elpusztult, úgy érdemes a tetemet boncoltatni és arról szakértői véleményt készíttetni.

Hova fordulhatunk műhiba esetén?

Amennyiben megfelelő bizonyítékok állnak rendelkezésünkre, úgy kártérítési igénnyel élhetünk az állatorvossal szemben. Minden állatorvos rendelkezik szakmai felelősségbiztosítással, melynek lényege éppen az, hogy a biztosítótársaság az állatorvos helyett áll helyt a kártérítési igények kifizetésével összefüggésben. Kártérítési igényünk érvényesítéséhez tudnunk kell bizonyítani, hogy a minket ért kárt az állatorvos nem megfelelő szakmai tevékenysége okozta, valamint a kár összegszerűségét is. Ehhez szükséges a fent említett bizonyítékok összegyűjtése. A kártérítés összegét jellemzően az állat értéke, valamint a ráfordított kezelések, a javulását szolgáló megvásárolt gyógyszerek, táplálékkiegészítők, immunerősítők, egyéb eszközök számlával igazolt költségei adják ki. Vakvezető, terápiás kutyák esetén pedig sérelemdíj iránti igény is felmerülhet.

Fontos azonban, hogy amennyiben a biztosítótársaság elutasítja kártérítési igényünket, úgy peres eljárást az állatorvossal szemben kezdeményezhetünk.

A Magyar Állatorvosi Kamarához fordulhatunk?

A Magyar Állatorvosi Kamarához akkor tudunk fordulni, hogyha álláspontunk szerint az állatorvos a kamara Etikai Szabályzatában megfogalmazott konkrét irányelveket, szabályokat sértette meg. A kamara Etikai bizottságai az állatorvosi beavatkozás szakmai tartalmát, az elvégzett gyógykezelés szakmailag helyes vagy helytelen voltát nem vizsgálják, nem vizsgálhatják, erre jogszabály nem ad felhatalmazást. Amennyiben tehát úgy érezzük, hogy az állatorvos műhibát követett el, gyakran célszerű inkább a bírósági utat választani.

Összefoglalás

Kiskedvenceink mindennapjaink részévé váltak. Az állattartás velejárója, hogy időközönként meg kell látogatnunk az állatorvost is. Az állatorvosok kötelesek munkájukat az elvárható szakértelemmel végezni, a szakmai szabályoknak megfelelően eljárni. Amennyiben ennek nem tesznek eleget, akkor pedig az állat tulajdonosa akár kártérítési igénnyel is felléphet.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: állatvédelem
  • Címkék: állatorvos, háziállat, kiskedvenc, műhiba, szakmai felelősség
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. szeptember 05. ( 7 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Kamerarendszer a társasházban
Következő bejegyzés Álláskeresési járadék szabályai

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi szereli a konyhabútort.

Esettanulmányok

Ügyfelünk egy nagy bútoráruházat bízott meg konyhája teljeskörű felújításával. A megrendelés magába foglalta a konyha megtervezését, a konyhabútorokat, a konyhai gépeket, illetve ezek összeszerelését, üzembe helyezését, összesen 900 000,- Ft értékben.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép