A vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás az úgynevezett AETR egyezmény tartalmazza. Ennek előírása alapján négy és fél órás vezetési idő után a gépjárművezető legalább negyvenöt perces megszakítást köteles tartani, kivéve, ha pihenőidőt kezd meg. Ez a megszakítás helyettesíthető a vezetési idő során eloszló vagy közvetlenül ezen időt követő legalább tizenöt perces megszakításokkal. A vezetési idő, két napi pihenőidő, ill. napi és heti pihenőidő között, a továbbiakban használt „napi vezetési idő”, nem haladhatja meg a 9 órát. Ez hetente 2 alkalommal 10 órára hosszabbítható.
A gépjárművezetőnek maximum hatnapi vezetési időt (56 óra) követően kell heti pihenőidőt tartani. A heti pihenőidőt a hatodik nap végéig el lehet halasztani, amennyiben a hat nap alatt az együttes vezetési idő nem haladja meg a hatnapi vezetési időnek megfelelő maximális időtartamot. A vezetési idő teljes tartama bármely két egymást követő hét időtartamán belül nem haladhatja meg a kilencven órát.
Fontos előírás továbbá, hogy a gépjárművezetőnek minden huszonnégy órás időszakban legalább tizenegy óra egybefüggő napi pihenőidőt kell tartania. Ez hetenként maximum három alkalommal legalább kilenc egybefüggő órára csökkenthető, feltételezve, hogy a következő hét végéig ezzel egyenértékű pihenőidőt biztosítanak számára. Minden olyan harmincórás időszakra, amikor a járművön legalább két gépjárművezető van, mindegyik gépjárművezetőnek legalább nyolc óra egybefüggő napi pihenőidőt kell beiktatnia.
A járművezetőnek a vezetőnek a vezetési idő és pihenőidő rögzítésére menetíró készüléket, vagy más néven tachográfot kell használnia. Célszerű ezt az eszközt minden esetben szabályosan, a jogszabály által meghatározott időtartamokat betartva használni, mivel ezen előírások betartását nemzetközi szinten szigorúan ellenőrzik és nagyösszegű bírságokkal szankcionálják, melyek általában a sofőrökkel szemben kerülnek kiszabásra.