Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Adatkezelés
  • 5 + 1 módszer, ahogy a csalók kiszedik az adataidat

5 + 1 módszer, ahogy a csalók kiszedik az adataidat

2023. augusztus 29.

csalás, csaló, bank, adatvédelem, adathalász, baki átutalás, bankszámla, csalók, webshop, rendelés
Rendkívül megszaporodtak mostanában azok a fajta csalások, amikor egy bank, vagy ismert szolgáltató nevében próbálnak csalók adatot szerezni, sőt a banki csalások esetén még pénzt is utalnak át maguknak. Általában ezekben a csalásokban nem szimpla adathalászat a cél, hanem az, hogy valahogy a sértett banki adataihoz, számlájához hozzáférjenek. Ezt különböző módszerekkel érik el, de a cél mindig ugyanaz: bankszámla adathoz, jelszóhoz, megerősítő kódhoz hozzáférni.

Jól vigyázzunk, mert ha önhibánkból eredően adjuk meg a banki adatainkat, akkor a bankunk nem fog minket kártalanítani. Vagyis jogi nyelven szólva: mentesül a bank a felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a jóvá nem hagyott utalással összefüggésben keletkezett kárt a számlatulajdonos csalárd módon eljárva, vagy a személyes hitelesítési adatai biztonságban tartására vonatkozó kötelezettségeinek szándékos, vagy súlyosan gondatlan megszegésével okozta.

Általában ez a második eset a gyakoribb, vagyis, hogy óvatlanok vagyunk és olyan linken, felületen adunk meg adatokat, ahol nem lenne szabad, vagy olyan személynek adjuk meg az adatainkat, akinek nem kéne. A bankok felelősségével alábbi cikkünk foglalkozik: https://das.hu/jogi-esetek-es-hirek/internetes-csalasok/

Mi foglalkozzunk kicsit azokkal a módszerekkel, amelyekkel a csalók mostanában dolgoznak. Egyszer és mindenkorra jegyezzük meg: a bank sosem kér tőlünk sem telefonon, sem emailben, sem más egyéb formában jelszót, utalási vagy számla adatokat, így ha valaki ilyet akar kiszedni belőlünk, az feltehetően csaló.

A hacker

Azzal szemben sajnos nagyon nehéz védekezni, ha valaki feltöri a számítógépünket és lelopja a jelszavakat, így gyakorlatilag bármihez hozzáfér. Ne gondolja a kedves olvasó, hogy ő védve van, akármilyen vírusírtója és tűzfala, védelmi rendszere is volna. Még a NASA és a CIA rendszerét is sikerült feltörni.

A 007-es ügynök

Az első módszer a legveszélyesebb, de ez a második sem sétagalopp, ennek a legkönnyebb beugrani. A csaló nem tudja a jelszót, de hozzáfért valamilyen adatunkhoz, ezért szándékosan megpróbál rossz adatokkal bejelentkezni a bankfiókunkba. Olyan sokszor jelentkezik be rossz adatokkal, hogy a bank védelmi rendszere aktivizálódjon és letiltsa a fiókunkhoz való hozzáférést, vagy figyelmeztessen minket.

Ekkor tényleg a saját bankunktól fogunk kapni egy email, miszerint a fiókunkhoz való hozzáférést letiltották, vagy valaki megpróbált a fiókunkba betörni. És ekkor lép színre a csaló személyesen. A csaló ugyanis kedvesen fel fog hívni minket, hogy a bankunktól telefonál, fel is hívja majd a figyelmünket rá, hogy kaptunk a banktól egy emailt, mert megpróbáltak betörni a fiókunkba. Le is tudjuk ellenőrizni, tényleg a bankunk írt nekünk ilyet. A csaló tehát visszaigazolást nyer, megbízhatónak tűnik. Ezután közli, hogy vissza tudja állítani a hozzáférésünket bentről. Elkéri a jelszót, a megerősítő kódot, mindent, majd belép a fiókunkba, megváltoztatja az értesítési telefonszámot, ahová a jóváhagyó kódot szoktuk kapni, és onnantól azt utal magának, amit csak akar.

Tartuffe

Hasonló az előző módszerhez, csak kevésbé kifinomult. Egy csaló felhív bennünket, hogy a bankunktól telefonál, és mi akartunk-e utalni ennyit vagy annyit. Természetesen tudja, hogy nem. Ekkor jószándékot tettetve felhívja a figyelmünket, hogy valaki betörhetett a rendszerbe. Még egy külföldi várost is meg szoktak említeni, és megkérdezi, ott tartózkodunk-e. Feltehetően nem.

A csaló tehát abszolút segítőkésznek tűnik, tájékoztat minket, hogy valaki megpróbál pénzt utalni a számlánkról. Mi persze tudjuk, hogy nem akartunk utalni, a csaló tehát bizalmat ébreszt bennünk. Azt fogja mondani, hogy mivel gyanúsnak találták az összeget, megállították, és ő vissza tuja vonni, ha mi igazoljuk magunkat és megadjuk a jelszavunkat. Mi persze azonnal azt feltételezzük, hogy aki ilyen információkat közöl, az rálát a számlánkra. Pedig sajnos nyilván arra játszik, hogy megijedünk, és gondolkodás nélkül megadjuk a jelszót, hogy ő beléphessen. Sajnos sokan meg is teszik.

Holott pont a telefonáló az, aki megpróbál belépni a fiókunkba, mi pedig megadjuk neki a jelszót.

Próbáljuk csak ki, hogy visszakérdezünk: Honnan tudjuk, hogy valóban az XY banktól telefonál? Erre valamilyen erősködő, vagy akár agresszív választ fogunk kapni, vagy lecsapják a telefont. A számot általában nem tudjuk visszahívni, vagy egy teljesen ártatlan és meglepett embert fogunk a vonal másik végén találni, akinek a számát a csalók hívása során kijelezte a készülékünk.

A kukkoló

Ez a csaló figyeli az árucsere oldalakat vagy webshopokat és amikor utalni akarunk, vagy veszünk valamit, azonnal lecsap. Küld nekünk egy emailt, ami olyan, mintha az általunk használt weboldal küldte volna, és tájékoztat, hogy ha jóvá akarjuk hagyni a fizetést, vagy ha meg akarjuk kapni a nekünk elutalt összeget, kattintsunk a linkre.

Akár vevők vagyunk, akár eladók, be fog próbálkozni. Eladóként eleve gyanús lehet, hiszen ahhoz nem kell a jóváhagyásunk, hogy nekünk utaljanak pénzt, de vevőként könnyű beugrani. Mivel éppen fizetni akarunk, és a weboldal nevében küldi az emailt, nem sejtünk rosszat.

Mindig ellenőrizzük a bankunk felületén, hogy már átment-e az utalás, mert akkor azonnal lebukik a csaló, hiszen miért kéne újra banki adatokat megadnunk?

Előfordulhat, hogy egy banki felületre hajazó linket kapunk, vagy olyan oldalt, ahol kiválaszthatjuk melyik banknál van számlánk, és annak a felületéhez hasonló oldalra irányít minket. Éppen ezért legyünk résen, mielőtt bármilyen linkre kattintunk, vagy adatokat adunk meg.

A szállító

Mostanában az is divat, hogy kapunk egy sms-t, vagy emailt miszerint csomagunk érkezik hamarosan. Persze a linkre kattintva ellenőrizhetjük, hol jár a csomag, vagy kifejezetten arra kérnek, hogy töltsünk ki egy hiányzó lakcímet, mert addig nem tudják kézbesíteni a csomagot. Mivel mindenki napi szinten rendel csomagot, könnyű valódiknak hinni az üzenetet, főleg, ha a napokban rendeltünk valamit. A linkre kattintva megint csak a csaló által kialakított adathalász felületen találhatjuk magunkat.

5+1 A filmkritikus

Amióta a különböző film és sorozatnézős oldalak, szolgáltatók nagyon népszerűek, az ő népszerűségük farvizén is fel akarnak evezni a leleményes csalók. A legújabb módszer, hogy a streaming szolgáltatód nevében küldenek egy emailt, hogy kattints a linkre a regisztrációd megújításához, megerősítéséhez, adategyeztetéshez stb.  Persze ugyanolyan adathalász link, mint a többi.

Ha a fenti esetekkel találkozunk, legjobb, ha azonnal feljelentést teszünk, akkor is, ha nem keletkezett kárunk, mert ezek a csalók többtucat emberrel eljátszhatják ezt. Ha kár ért minket, akkor büntetőeljárásban polgári jogi igényként érvényesíthetjük, ha a bank nem lenne köteles kártalanítani minket a fent már részletezett okokból.

Legyünk óvatosak, mielőtt kattintunk!

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Adatkezelés
  • Címkék: adathalász, adatvédelem, baki átutalás, bank, bankszámla, csalás, csaló, csalók, webshop
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. augusztus 29. ( 28 napja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Amikor nincs az, ami kötelező
Következő bejegyzés Tilosban parkoltam – parkolási díjat kell fizetnem?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy több szintes ház, a falon és az erkélyen növény fut fel.

Esettanulmányok

Ügyfelünk és öt tulajdonostársa osztatlan közös tulajdonában álló iparterületi ingatlant az önkormányzat útépítés miatt ki akarta sajátítani.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép