Milyen is lesz az új autópályadíj-fizetés?

Egy üres autópálya kanyargós része.

Hazánk is belép azon országok körébe, ahol elektronikus, a megtett úttal arányos autópályadíjat kell fizetnie a közlekedés egyes résztvevőinek.

Június elején fogadta el az országház az úgynevezett "e-útdíj rendeletet", amit július 1-jétől már alkalmazni kell. 
 A rendelet egyenlőre csak a fuvarozókat vonja az e-útdíj hatálya alá: a 3.5 tonnánál nehezebb járművek után lesz kötelező a megtett úttal arányos díjat fizetni. Az autóbuszokra (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművekre továbbra is a szokásos e-matricás rendszer vonatkozik, nyilvánvaló viszont, hogy egyre szélesebb réteget fog érinteni az új díjfizetési mód a jövőben. Az e-útdíjat fizető járműveket tengelyszámuk alapján további kategóriákba sorolták be, J2-be a kéttengelyes, a J3-ba a három, míg a J4 kategóriába a négy (vagy több) tengellyel rendelkező járművek kerültek, amit még tovább árnyal, hogy a járművek motora milyen környezetvédelmi kategóriába tartozik. Ezekre az alábbi díjakat kell majd fizetni: 
Az úthasználat bruttó díja (Ft / km) /forrás: ÁAK Zrt./

Környezetvédelmi kategória J2 díjkategória J3 díjkategória J4 díjkategória
Gyorsforgalmi Főút Gyorsforgalmi Főút Gyorsforgalmi Főút
A (>= EURO III.) 42,41 18,04 59,52 31,23 86,70 54,07
B (EURO II.) 49,90 21,23 70,02 36,75 108,38 67,60
C (EURO I.) 57,38 24,41 80,53 42,26 130,06 81,11

 
A bevezetés indoka alapvetően az Európában egyre terjedő „a használó és szennyező fizet” elv. A matricás rendszer a jogosultsági idő alatt korlátlan használatot enged, ezáltal az úthálózatot gyakran használó fuvarozók arányaiban kevésbé vállalnak anyagi fedezetet a hazai indoklás szerint. A magyar rendszert HU-Go névre keresztelték el, és kétféle módon lehetséges a díjat megfizetnie az ügyfeleknek: fedélzeti eszközzel, vagy viszonylati rendszer útján.A fedélzeti eszköz a nemzetközi fuvarozóknak nem lesz újdonság, a beszerzéséhez regisztrálni kell a www.hu-go.hu oldalon. A díj kiegyenlítése előre történő fizetéssel lehetséges, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott folyószámlát előre fel kell tölteniük. A használat során ez az egyenleg csökken a megtett úttal arányosan. A viszonylati jegy pedig az előre megtervezett útvonalra használható egyszeri alkalommal. A jegyet vagy a rendszer interneten elérhető felületén, vagy az értékesítési pontokon lehet majd kiváltani.A külföldi tapasztalatok alapján a beszerelésre kerülő elektronikus eszközök közül a fixen beépített készülék megbízhatóbb, míg a szivargyújtós kiszerelésű némileg kevésbé stabil. Arra is lehetőség lesz a jövőben, hogy a flottafigyelő cégek által szolgáltatott adatok alapján kerüljön a díj kifizetésre. A fedélzeti eszközök közül érdemes a fix, szakszerviz által beépített verziót használni, mivel ha elmarad a díjfizetés, akkor komoly büntetésre lehet számítani, ami ráadásul közigazgatási bírság, azaz állami úton behajtható. Maga a bírság kiszabása vagy helyszíni ellenőrzés során, a jármű feltartóztatása után történhet, vagy pedig helyszíni megállítás nélkül, a gyorshajtásnál már ismert objektív felelősség alkalmazásával a forgalmiban szereplő üzembentartóval szemben. Külföldi járműveknél, ha helyszíni ellenőrzésre nem kerül sor, a kiszabott bírság utólag is beszedhető. Azaz, amikor a jogosulatlan úthasználó legközelebb visszatér az országba, a jármű a díjfizetés teljesítéséig akár fel is tartóztatható.