Június elején fogadta el az országház az úgynevezett "e-útdíj rendeletet", amit július 1-jétől már alkalmazni kell.
A rendelet egyenlőre csak a fuvarozókat vonja az e-útdíj hatálya alá: a 3.5 tonnánál nehezebb járművek után lesz kötelező a megtett úttal arányos díjat fizetni. Az autóbuszokra (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművekre továbbra is a szokásos e-matricás rendszer vonatkozik, nyilvánvaló viszont, hogy egyre szélesebb réteget fog érinteni az új díjfizetési mód a jövőben. Az e-útdíjat fizető járműveket tengelyszámuk alapján további kategóriákba sorolták be, J2-be a kéttengelyes, a J3-ba a három, míg a J4 kategóriába a négy (vagy több) tengellyel rendelkező járművek kerültek, amit még tovább árnyal, hogy a járművek motora milyen környezetvédelmi kategóriába tartozik. Ezekre az alábbi díjakat kell majd fizetni:
Az úthasználat bruttó díja (Ft / km) /forrás: ÁAK Zrt./
Környezetvédelmi kategória | J2 díjkategória | J3 díjkategória | J4 díjkategória | |||
Gyorsforgalmi | Főút | Gyorsforgalmi | Főút | Gyorsforgalmi | Főút | |
A (>= EURO III.) | 42,41 | 18,04 | 59,52 | 31,23 | 86,70 | 54,07 |
B (EURO II.) | 49,90 | 21,23 | 70,02 | 36,75 | 108,38 | 67,60 |
C (EURO I.) | 57,38 | 24,41 | 80,53 | 42,26 | 130,06 | 81,11 |
A bevezetés indoka alapvetően az Európában egyre terjedő a használó és szennyező fizet elv. A matricás rendszer a jogosultsági idő alatt korlátlan használatot enged, ezáltal az úthálózatot gyakran használó fuvarozók arányaiban kevésbé vállalnak anyagi fedezetet a hazai indoklás szerint. A magyar rendszert HU-Go névre keresztelték el, és kétféle módon lehetséges a díjat megfizetnie az ügyfeleknek: fedélzeti eszközzel, vagy viszonylati rendszer útján.A fedélzeti eszköz a nemzetközi fuvarozóknak nem lesz újdonság, a beszerzéséhez regisztrálni kell a www.hu-go.hu oldalon. A díj kiegyenlítése előre történő fizetéssel lehetséges, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott folyószámlát előre fel kell tölteniük. A használat során ez az egyenleg csökken a megtett úttal arányosan. A viszonylati jegy pedig az előre megtervezett útvonalra használható egyszeri alkalommal. A jegyet vagy a rendszer interneten elérhető felületén, vagy az értékesítési pontokon lehet majd kiváltani.A külföldi tapasztalatok alapján a beszerelésre kerülő elektronikus eszközök közül a fixen beépített készülék megbízhatóbb, míg a szivargyújtós kiszerelésű némileg kevésbé stabil. Arra is lehetőség lesz a jövőben, hogy a flottafigyelő cégek által szolgáltatott adatok alapján kerüljön a díj kifizetésre. A fedélzeti eszközök közül érdemes a fix, szakszerviz által beépített verziót használni, mivel ha elmarad a díjfizetés, akkor komoly büntetésre lehet számítani, ami ráadásul közigazgatási bírság, azaz állami úton behajtható. Maga a bírság kiszabása vagy helyszíni ellenőrzés során, a jármű feltartóztatása után történhet, vagy pedig helyszíni megállítás nélkül, a gyorshajtásnál már ismert objektív felelősség alkalmazásával a forgalmiban szereplő üzembentartóval szemben. Külföldi járműveknél, ha helyszíni ellenőrzésre nem kerül sor, a kiszabott bírság utólag is beszedhető. Azaz, amikor a jogosulatlan úthasználó legközelebb visszatér az országba, a jármű a díjfizetés teljesítéséig akár fel is tartóztatható.