A síelés és snowboardozás 10 alapszabálya

Már csak pár hetet kell várni a síszezon elindulásáig, és a sportág szerelmesei újra felcsatolhatják léceiket, illetve deszkájukat, majd irány a lejtő! A síelés és snowboardozás nem kis kockázattal jár, ezért még a pályára lépés előtt célszerű átgondolni azokat a szabályokat, amelyeket a pályán be kell tartani, és amelyek a balesetek és balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében jöttek létre.

Való igaz, hogy a pályák mellett nincsenek KRESZ táblák (kivétel a felvonók és veszélyes szakaszok), de ez nem azt jelenti, hogy ne lennének pályaszabályok. A jelen cikkben a 10 legfontosabb szabállyal (ún. FIS szabályokkal) szeretnénk a tisztelt Olvasót megismertetni. E szabályok irányvonalat nyújtanak a síelők és snowboardosok részére a pályán való felelősségteljes viselkedéshez. Bár ezeknek a magatartási szabályoknak nincs törvényi vagy rendeleti jellege, de mégis figyelembe veszik őket akár a biztosítók, akár a polgári-és büntetőbíróságok egy felelősségi kérdés megítélésénél. Emiatt ezen szabályok megsértése, be nem tartása súlyos következményeket vonhat maga után. Lássuk a 10 szabályt:

  1. Minden síelőnek és snowboardozónak úgy kell viselkednie a pályán tartózkodása során, hogy másokat ne veszélyeztessen. A sípálya használói nemcsak a saját viselkedésükért felelősek, hanem a hiányos felszerelésért is. E szabály természetesen az újfajta felszerelést használókra is kiterjed.
  2. Különösen fontos, hogy minden síelő és snowboardos – ugyanúgy, ahogy a közúti közlekedésben – figyelemmel közlekedjen. Ez közelebbről azt jelenti, hogy sebességét és viselkedését a tudásának, a terep-, hó-,és időjárási viszonyoknak, valamint a pálya telítettségének és forgalmának megfelelően kell megválasztania. Fokozottan figyelni kell a pálya széleinél, végénél és a felvonók közelében.
  3. A lentebb tartózkodó síelőnek mindig elsőbbsége van a fentről érkezővel szemben. Azaz a felülről érkező síelőnek kell kikerülnie a lentebb lévőt, emiatt a fentebb érkező síelőnek úgy kell megválasztania a nyomvonalát, hogy ezzel az előtte lévőt ne veszélyeztesse. A fentről érkezőnek kell tehát kiszámítania az előtte haladó mozgásirányát, felkészülve ezzel egy esetleges hirtelen irányváltoztatásra is.
  4. Sípályák találkozásánál vagy kereszteződésnél a jobbról érkező síelőnek van elsőbbsége. Ha tábla ettől eltérő rendelkezést tartalmaz, akkor azt kell figyelembe venni. Ezeken a helyeken a figyelemfelkeltés céljából szinte minden esetben piros hálókat feszítenek ki a pálya közepére, és "slow", "langsam" feliratokkal hívják fel a síelők figyelmét a lassításra.
  5. A közúti közlekedés szabályaival ellentétben a pályán minden irányból lehet előzni. Az előzés során azonban figyelni kell arra, hogy az akkora távolság tartásával történjen, amely elegendő teret hagy a megelőzött mozgásának és nem kerül emiatt nehéz helyzetbe.
  6. Elindulás előtt alaposan körbe kell nézni, és ha fentről gyors tempóban síelő érkezik, akkor őt el kell engedni.
  7. Soha nem szabad éles kanyarban, vagy beláthatatlan pályaszakaszon megállni. Ha társunkat szeretnénk bevárni vagy egy kicsit pihenni, akkor azt a pálya szélénél tegyük meg.
  8. A sípályán való keresztül gyaloglás szintén balesetveszélyes és tilos, ezért azt is a pálya szélén tegyük.
  9. Figyelembe kell venni a pályán elhelyezett összes jelölést, így különösen a figyelemfelhívó, veszélyt vagy lezárást jelző táblákat.
  10. Baleset esetén – különösen, ha az elsők között érkezünk oda – akkor minden síelőnek és snowboardozónak kötelessége a segítségnyújtás (pl.: segíteni a szétszóródott felszerelés összeszedésében, lecsatolni a sérült lécét és azt vagy botjait a hóba keresztbe szúrni, majd segítséget hívni).

A fenti szabályok be nem tartása miatt egy pályabaleset esetén kártérítési kötelezettség keletkezhet, amely jelentős anyagi következményeket vonhat maga után (különösen egy súlyos sérüléssel járó baleset során). A síelés és snowboardozás veszélyes sport, amely során könnyen megsérülhetünk akár könnyebben, de sajnos akár súlyosabban is. Emiatt alapvető fontosságú a balesetbiztosítás, amely egy bizonyos összegig fedezi az ebből adódó költségeinket (pl: szállítás, kórház stb.). Bár alapvetően senkinek nem arra irányul a szándéka, hogy balesetet vagy sérülést okozzon a pályán, azonban ez bárkivel előfordulhat legjobb akarata ellenére is. Célszerű a balesetbiztosítás megkötése során arra ügyelnünk, hogy megkötött biztosításunk felelősségbiztosítást (tehát ha mi vagyunk a felelősek a síbalesetért) is magába foglaljon. Ez fedezheti a baleset okozása miatt ránk nehezedő, nem várt költségeket vagy legalább azok egy részét (pl.: a károsult ügyvédjének munkadíja, stb).