El kell ismerni, hogy 2,5 millió forintos támogatás már olyan nagyságrendű, amelynél már mindenképpen érdemes megfontolni a vásárlást. Önerő hiányában azonban nagyon fontos felmérni, egy kölcsön- vagy lízingszerződés milyen kockázattal jár számunkra, hiszen ezeket az autótámogatás nem védi ki. Az eladósodás és a vele járó kockázat ugyan kisebb értékű lesz, de meg nem szűnik.
Ne vállaljuk túl magunkat!
Első, és legfontosabb kérdés, hogy a kiválasztott autó vételárának támogatáson felüli része milyen megterhelést fog jelenteni a családi költségvetésnek. Ugyan a hitelképességet a pénzintézetek vizsgálják és kiszűrik a szélsőséges eladósodottságot, de ők az aktuális jövedelemmel számolnak. Vegyük figyelembe, hogy váratlan – akár átmeneti – nehézségek, például betegség, munkanélküliség, újabb gyermek esetén időszakos jövedelem-kiesés esetén se kerüljünk lehetetlen helyzetbe. A jármű értéke például egy ingatlanhoz hasonlítva sokkal gyorsabban csökken. Sőt, a használatba vételt követően új járművek értéke esik legnagyobb mértékben („ahogyan kilép a szalonból”) – márpedig a támogatással érintett járművek ilyenek.
Lopás- vagy totálkár esetén autó nélkül is maradhat fizetendő részlet!
A kölcsön-, és a lízingszerződések esetében is igaz lesz, hogy lopás vagy totálkár esetén – ha az 3 éven belül következik be – a biztosító az autótámogatás időarányos részét a Kincstárnak fogja fizetni. Mivel a pénzintézet a jármű új árának kamatokkal és költségekkel növelt összegét nyújtja, előfordulhat, hogy totálkár vagy lopás esetén a biztosító kifizetése után is marad fenn még törlesztésre váró összeg. A biztosító ugyanis csak a jármű aktuális, kárkori értékét téríti. Különösen kockázatos, ha casco biztosítás nélkül ér bennünket ilyen esemény, hiszen ebben az esetben lopás esetén – hacsak a jármű épségben elő nem kerül – a teljes kár a miénk. Idegenhibás baleset estén ugyan a másik fél felelősségbiztosítója fizeti a jármű kárkori értéke és a roncsérték közötti különbözetet, de biztosan nem azonnal, főleg ha az eset jogvitás. Saját hibás totálkár esetén casco biztosítás nélkül ugyancsak a miénk a teljes kár.
Szavatossági igények érvényesítése lízingbevevőként
Míg kölcsönszerződés esetén a jármű rögtön a mi tulajdonunkba kerül, lízingszerződés esetén csak a futamidő végén válunk tulajdonossá. Lízingszerződés kapcsán egy olyan kevéssé hangoztatott következmény is létezik, ha a járművel kapcsolatban garanciális vagy szavatossági igényt kell érvényesítenünk, akkor az esetek egy részében a lízingcégre is szükségünk lehet.
Amennyiben a járműnek javítható hibája van, akkor a támogatást igénybe vevő vásárló maga intézheti, bár ebben az esetben is a lízingcég képviselőjeként. Súlyosabb hibák esetén, például ha árleszállításra, vagy esetleg a szerződéstől való elállásra lenne szükség, a lízingcégnek kellene eljárnia.
Bár első olvasatra ritka holló esetnek tűnhet az ilyen, a km-óra visszatekerésekkel és a bemutató időszakban elszenvedett hibákkal kapcsolatban fel-felbukkanó eseteket ismerve sajnos előfordulhatnak ilyen esetek is. Mivel az autótámogatás azonban a 2000 km-nél többet nem futott, bemutató autókra is vonatkozik, így egyáltalán nem zárható ki, hogy ilyen igényeket kellene majd érvényesítenie az egyszeri vásárlóknak, akik önerő híján ilyen konstrukcióba mennek bele. Másfelől a lízingcégek az eddigi tapasztalatok szerint nem minden esetben együttműködőek, egész egyszerűen nem vállalják az igényérvényesítéssel együtt járó macerát.
A hitelintézetek egy része kifejezetten erre az autótámogatási formára szabott akciókkal készült, így nem csak maga a támogatás, hanem ezek a kedvezmények is arra csábítják a jogosultakat, hogy éljenek a lehetőséggel. Amennyiben átgondoltan tesszük ezt, úgy valóban jó üzletet lehet kötni. Törekedjünk a családi kassza teljesítőképességéhez igazodó, cascoval biztosított, minél nagyobb önrésszel megkezdett konstrukciókra!