Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Kötbér és bánatpénz – Mi a különbség?

Kötbér és bánatpénz – Mi a különbség?

2020. június 18.

kötbér és bánatpénz
Jogos igény, hogy szerződéses partnerünk mulasztása, késedelme vagy szerződésszegő magatartása miatt valamilyen kompenzációt kapjunk. Azonban nem mindegy, hogy milyen jogcímen támasztunk igényt az ellenérdekű féllel szemben.

Tekintsük át, mi a különbség a kötbér és bánatpénz közt, és mire érdemes kiemelt figyelmet fordítani!

Szerződésszegés

Kötbér vagy kártérítés jogcímén akkor merülhet fel követelésünk a másik szerződő féllel szemben, ha az valamely magatartásával, vagy mulasztásával megszegi a szerződést. A szerződés megszegését jelenti bármely kötelezettség szerződésszerű teljesítésének elmaradása. Például, ha a teljesítéssel késedelembe esik a kötelezett, vagy a jogosult nem fogadja el a felajánlott teljesítést. Vagy esetleg ha a teljesítés lehetetlenné válik, vagy kiderült, hogy a kapott termék hibás.

Amennyiben valamely szerződésszegő magatartás jogkövetkezményeként a felek kifejezetten kikötötték a kötbér fizetését, az arra vonatkozó kötelezettség részleteit írásban kell lefektetni a létrejött szerződésben.

A kötbérre vonatkozó kikötés lényegében egy egyoldalú kötelezettségvállalás, aminek értelmében a kötelezett pénz fizetésére kötelezheti magát arra az esetre, ha olyan okból, amelyért felelős, megszegi a szerződést.

A gyakorlatban legtöbbször a teljesítés elmaradása, vagy késedelem esetére, továbbá hibás teljesítés miatt kötnek ki a felek kötbér fizetési kötelezettséget. Azonban a kötelezettnek van törvényes lehetősége arra, hogy a felelősségét kimentse.

Mentesül a kötelezett a kötbérfizetési kötelezettség alól, ha a szerződésszegését kimenti, tehát igazolja, hogy nem volt felelős a szerződésszegés bekövetkezéséért. A kötbérkövetelés tehát akkor lesz esedékes, ha a szerződésszegés bekövetkezett. Aminek jogkövetkezményeként a felek megállapodtak a kötbér fizetési kötelezettségben.

Amennyiben késedelmes teljesítés esetén a kötelezettnek a késedelem időszakára vonatkozóan kell kötbért fizetni, az összegszerű követelés értelemszerűen akkor válik véglegessé, amikor a kötelezett a vállalt teljesítésnek eleget tesz. Így tehát átadja az ingatlan birtokát, leszállítja az autót, elkészíti a vállalt építési, kivitelezési munkát.

Az, hogy kötbért kell fizetnie a teljesítő félnek, nem jelenti azonban azt, hogy a szerződésszegéssel okozott károkért már nem felel. Főszabály szerint, aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. De csak akkor, ha megfelelően alátámasztott, hogy a kár okozati összefüggésben merült fel a szerződést megszegő fél magatartásával, és annak mértéke is összegszerűleg bizonyított.

A kártérítési felelősséget is ki lehet menteni, ha a kötelezett bizonyítja, hogy a szerződésszegést ellenőrzési körén kívül eső, a szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülmény okozta. És nem volt elvárható, hogy a körülményt elkerülje vagy a kárt elhárítsa. Látható, hogy ahhoz, hogy kártérítési felelőssége alól mentesüljön a károkozó, rendkívüli sok feltételt alá kell támasztania.

Szerződés megszüntetése

A szerződésszegéshez képest eltérő esetkör, ha a szerződés valamilyen oknál fogva megszűnik, mondjuk az egyik fél egyoldalú nyilatkozatával, ilyen nyilatkozat az elállás vagy a felmondás. Fontos tisztán látni, hogy elállásra vagy felmondásra az jogosult, akit erre jogszabály, vagy maga a szerződés erre kifejezetten feljogosít. Így ok nélkül nagyon kevés esetben lehet egyoldalúan megszüntetni a jogviszonyt. A szerződés természetesen mindegyik szerződő félt köti. Így joggal számíthat arra minden érintett, hogy a kötelezettségvállaláshoz mindenki tartja magát, és megfelelően teljesíti a vállaltakat. Azonban az élet minden területén, így a szerződések jogában is felmerülhet olyan körülmény, ami nem teszi lehetővé annak fenntartását, és azt meg kell szüntetni. Ha azonban jogszabály erre nem enged lehetőséget, mert mondjuk nincs szó szerződésszegő magatartásról, és ezért szankciós jelleggel a szerződést megszüntetni nem lehet, a szerződéstől csak akkor lehet elállni, ha arra a szerződés kifejezetten jogosultságot teremt.

Bánatpénz

A polgári törvénykönyv lehetőséget biztosít arra a feleknek, hogy az elállás jogát meghatározott pénzösszeg fizetése ellenében gyakorolhassák a felek. Ez a kikötés a bánatpénz meghatározása. A bánatpénz tehát akkor fizetendő, ha az egyik fél egyoldalúan meg kívánja szünteti a szerződést. Mivel ez a joga fennáll a szerződés alapján, és ezt a joggyakorlást a felek kifejezetten meghatározott összeg megfizetéséhez kötötték. Más természetesen a helyzet, ha a szerződéstől való elállás a másik fél szerződésszegő magatartása miatt lehetséges. Ilyenkor a szerződés megszüntetése járulékos költséggel nem járhat, tekintettel arra, hogy ebben az esetben az elállást szankciós jelleggel lehet gyakorolni.

Bánatpénz teljesítésének követelése tehát kizárólag akkor merülhet fel, ha nincs szerződésszegés, és ezt a fizetési kötelezettséget a felek kifejezetten kikötötték.

Reméljük, jelen cikkünkkel sikerült tisztáznunk a fő különbségeket a kötbér és bánatpénz között.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Varga Júlia
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: bánatpénz, kötbér, szerződés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. június 18. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A vis maior értékelése
Következő bejegyzés Fűnyírás okozta kár a parkoló autóban

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy fehér faház teteje kigyulladt, de már el van oltva.

Esettanulmányok

Biztosítottunk vidéki ingatlanában tűz pusztított, amely során melléképületei is teljesen kiégtek. Lakásbiztosítója felé az ügyet a helyszíni és korábban az ingatlanról készített fényképeinek megküldésével bejelentette, a károsult ingóságokat megbecsülte. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép