A külföldi munkavállalásról, illetve a más tagállamban létrejött biztosítási jogviszonyról, illetve annak megszűnéséről is bejelentést kell tenni az Országos Egészségbiztosítási Pénztár felé, mégpedig 15 napon belül. A külföldön dolgozó személy így mentesülhet Magyarországon a járulékfizetési kötelezettség alól, illetve elkerülheti a kettős járulékfizetést. A bejelentés elmulasztása ugyanis azzal a következménnyel jár, hogy Magyarországon is folyamatosan fennáll a tb-fizetési kötelezettség, amelyet a hatóság legfeljebb öt évre visszamenőleg bármikor követelhet. A tapasztalat azt mutatja, hogy bármikor napirendre kerülhet egy adott kérdés, így ezt a bejelentést nem célszerű halogatni.
Amennyiben valaki azelőtt költözik külföldre, minthogy külföldön munkát, vagy más biztosítási viszonnyal járó jogviszonyt szerezne, úgy szükség van a nemzetközi egészségbiztosítási kártya kiváltására is. Amikor már rendelkezik kint biztosítási jogviszonnyal, célszerű kiváltani az európai egészségbiztosítási kártyát is, amivel a járulékfizetés helyétől eltérő országokban (így Magyarországon is) igazolható a fennálló biztosítási jogviszony.
A bejelentéssel tehát a külföldi biztosítás időtartama alatt mentesülni lehet a magyar fizetési kötelezettség alól, vagyis az igazolt időre a járulékot nem kell megfizetni. Ez a mentesség azonban függ attól, hogy melyik országról van konkrétan szó, illetve attól is, hogy állami vagy magánbiztosító révén van-e külföldön biztosítva. A konkrét biztosítóra vonatkozóan az OEP tud tájékoztatást nyújtani.
A fentieken túl az állami adóhatóság felé is kell a magánszemélynek kötelezően bejelentést teljesítenie, ha korábban saját maga után egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetett. A külföldön szerzett jövedelem fő szabály szerint külföldön adózik, de a magyar jövedelemre vonatkozó adóbevallási kötelezettségnek természetesen eleget kell tenni. Ideiglenes jellegű külföldi tartózkodás esetén a hagyományos módon, végleges külföldi letelepedés esetén a magyar lakcím megszüntetésekor előzetes adóbevallás tételére is lehetőség van.
Amennyiben végleges a külföldi letelepedés szándék, úgy a lakhelyen a lakcímet meg kell szüntetni. Ez a bejelentés tehát kizárólag a végleges letelepedési szándéktól függ. Ebben az esetben a lakhely szerinti okmányirodában a lakcímkártya és a személyi igazolvány leadása szükséges. A bejelentéssel egyidejűleg közölni szükséges a külföldi lakcímet, a hatóság által kiküldött lakcímkártyán azonban csak annyi lesz feltüntetve, hogy külföldön élünk.
Fentieken túlmenően érdemes átgondolni, hogy milyen élő szerződéseink vannak, és azok közül melyiket érdemes fenntartani a külföldi tartózkodás ideje alatt. Így általában célszerű a bankszámlák, telefonos, internetes szerződések megszüntetése, különösen amennyiben azok csak felesleges költségeket okoznak.
A fennmaradó szerződésekkel kapcsolatban minden olyan intézménynél, ahol erre kötelezettséget vállaltunk (bank, biztosító, stb.) célszerű olyan levelezési címet bejelenteni, vagy megadni, amelyen továbbra is elérhetők leszünk. Számos intézménynél lehetőség van elektronikus kapcsolattartásra átállni, így a küldemények átvétele interneten keresztül megoldható. Ezzel megelőzhető az, hogy bár a náluk nyilvántartott és bejelentett címre postáznak, de a küldemények tartalmáról nem értesülünk. Ennek jelentősége abban áll, hogy egy az attól még kézbesítettnek minősülhet egy küldemény, ha nem vesszük át, ez pedig jogi következményekkel is járhat.