Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Igényérvényesítési kisokos – a fizetési meghagyásos eljárás II.

Igényérvényesítési kisokos – a fizetési meghagyásos eljárás II.

2022. május 27.

fizetési meghagyás, igényérvényesítés,
Sok olyan eljárás van, melyek kis értéküknél fogva, nem közvetlenül polgári peres eljárás útján kerülnek először érvényesítésre, hanem egy úgynevezett fizetési meghagyásos eljárás során. Most ennek az eljárásnak a jellemzőit, előnyeit és hátrányait tekintjük át folytatásos cikkünkben.

II. Rész

Folytatva korábban megkezdett cikkünket, immáron, az előzményeket követően a fizetési meghagyásos eljárás részletes szabályairól adunk ismertetőt. Ezek az alábbiak:

Maga az eljárás menete, zanzásítva

Nagyon a részletszabályok ismertetésével nem szeretném az olvasót sem untatni, de elég annyit tudni, hogy megvannak azok a formai és tartalmi követelményei a fizetési meghagyás beküldésének, melyet az eljáró közjegyző megvizsgál. Ha valamilyen olyan hiányosságról van szó, mely nem eredményezi egyből a fizetési meghagyás iránti kérelem visszautasítását, akkor az eljáró közjegyző hiánypótlásra hívja fel az érintettet. Ha ennek eleget tesz a hiánypótlásra kötelezett, akkor a közjegyző kibocsátja a fizetési meghagyást, ellenkező esetben könnyen visszautasíthatja.

Ha a fizetési meghagyással minden rendben van, akkor a közjegyző általában a kötelezett részére – hivatalos postai küldeményként – postázza a fizetési meghagyást. Ha a hivatalos postai küldeményt a kötelezett címzett átveszi, akkor itt egy lényeges határidőre kell figyelemre lenni. Eszerint, a kötelezettnek 15 naptári napja van arra, hogyha vitatja a fizetési meghagyásban foglaltakat, akkor azzal szemben ellentmondással éljen. Ebbe a határidőbe beleszámítandóak mind a munkanapok, mind a hétvége, mind pedig a munkaszüneti napok is. Ha ezt a határidőt a kötelezett elmulasztja, akkor sajnos már teljesen mindegy, hogy a követelést vitatja-e vagy sem, hogy az megalapozott-e vele szemben vagy sem, sajnos a fizetési meghagyás vele szemben jogerőssé és végrehajthatóvá válik. És ezen a ponton fontos, hogy kitérjünk még egy lényeges kérdéskörre, ez pedig a kézbesítés.

Mi az a kézbesítési fikció?

Sajnos a gyakorlatban sok olyan esettel találkozunk, amikor a kötelezett nem veszi át a hivatalos iratot, tehát vagy megtagadja annak az átvételét, vagy nem kereste jelzéssel érkezik vissza a közjegyző számára. Ez a hiedelmekkel ellentétben nem teszi vitathatóvá a követelést, nem szűnik meg az által, hogy a kötelezett nem veszi át, hanem beáll egy úgynevezett kézbesítési fikció. Ez azt jelenti, hogy a második kézbesítési kísérletet követő 5. napon a hivatalos küldemény kézbesítettnek tekintendő, ha a küldeményt a címzett nem kereste. És a számára nyitvaálló ellenmondási határidő, azaz a fenti 15 napot is ezen időponttól kell számolni. Ha ez az idő eredménytelen, akkor – immáron a kézbesítési fikció alapján – jogerőssé és végrehajthatóvá válik a fizetési meghagyás. Ha azonban valaki, aki saját önhibáján kívül nem volt abban a helyzetben, hogy átvegye a hivatalos postai küldemény, lehetősége van arra, hogy kézbesítési kifogással éljen a közjegyzőnél. Erre különösen akkor van lehetőség, ha ezt az érintett a tudomásszerzéstől számított 15 napon belül kezdeményezi, egyúttal, ha igazolható az, hogy a kézbesítés a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó jogszabályok megsértésével történt meg, vagy más okból nem volt szabályszerű, vagy valóban önhibáján kívül nem volt módja átvenni. Ez utóbbi esetre lehet példa, ha valaki hosszabb ideig külföldön tartózkodott, vagy kórházban fekvőbetegellátásban részesült. Ha e kérelemnek helytad a közjegyző, akkor az ezzel együtt előterjesztett ellenmondás folytán tovább folytatódhat az eljárás.

Mi következik az ellentmondást követően?

Ha a kötelezett határidőben, a megfelelő formában ellentmondott a fizetési meghagyásban foglaltaknak, akkor a jogosult térfelén „pattog tovább a labda”. Ebben az esetben a közjegyző megállapítja a perré alakulást és az erről szóló végzést megküldi a jogosult számára. Ennek kézbesítését követő 15 naptári napon belül kell a jogosultnak az illetékes bíróságra is benyújtania a keresetlevelet, valamint itt kell csatolnia a bizonyítékait és lerónia az eljárási illetéket is. A sikeresen előterjesztett kereset alapján pedig a továbbiakban a bíróság vizsgálja a jogvitát.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: fizetési meghagyás, igényérvényesítés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. május 27. ( 10 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Igényérvényesítési kisokos – a fizetési meghagyásos eljárás
Következő bejegyzés KIKÜLDETÉS HELYE SZERINTI BÉR, NAPIDÍJ ÉS ÜZEMANYAGMEGTAKARÍTÁS

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi szereli a konyhabútort.

Esettanulmányok

Ügyfelünk egy nagy bútoráruházat bízott meg konyhája teljeskörű felújításával. A megrendelés magába foglalta a konyha megtervezését, a konyhabútorokat, a konyhai gépeket, illetve ezek összeszerelését, üzembe helyezését, összesen 900 000,- Ft értékben.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép