Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Értéktárgyaikért felelősséget nem vállalunk!

Értéktárgyaikért felelősséget nem vállalunk!

2021. november 05.

érték, lopás, szálloda, vagyontárgy,
Hányszor láttuk már ezt a mondatot…de vajon van-e mögötte tartalom? Általában az ember annyira hozzászokik ezekhez a kiírásokhoz, hogy egészen addig nem is törődik vele, amíg abba a szituációba nem kerül, hogy az értéktárgyait meglovasítják. Nem gondolnánk, hogy a hétköznapokban, amikor színházban, moziban beadjuk a kabátunkat a ruhatárba vagy az uszoda öltözőjében elhelyezzük a értékeinket a szekrényben, valójában egy letéti szerződés jön létre közöttünk és szolgáltató között.

Szállodák a felelősség csúcsán

A Polgári Törvénykönyvben külön rész tartalmazza a szállodákra vonatkozó előírásokat, hiszen ezek azok a helyek, ahol a vendégek hosszabb időt töltenek el és általában a legtöbb értéktárggyal érkeznek. A szállodák felelősséggel tartoznak azokban a dolgokban bekövetkezett károkért, amelyeket a vendég a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobájában helyezett el. Tehát nemcsak azokért az értékekért felel a szálloda, amelyeket a vendég a szobában kialakított zárható helyre tesz, hanem akár az éjjeli szekrényen hagyott nyaklánc köddé válása esetén is lehet kártérítési igénnyel fordulni a szálloda felé.

A szálloda azokért a vagyontárgyakért is felel, amelyeket a vendég a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott. Például, ha a recepción álló személy átveszi tőlünk érkezéskor az útleveleinket és azok eltűntek, azért a szálloda szintén felelősséggel tartozik.

A kártérítésnek azonban van egy jogszabályban meghatározott mértéke, melyet ha a kár meghalad, az azon felüli összeget a szállodának nem kell megtérítenie. A mérték: a szobaár ötvenszerese. Tehát, ha az öklömnyi gyémántunk tűnik el a szállodai szobánkból, akkor a szálloda csak a szobaár ötvenszeresét fogja megtéríteni részünkre. Ha azonban előre egyeztetünk a szállodával, hogy egy öklömnyi gyémánttal utazunk és a szálloda vállalja a gyémánt őrzését, akkor korlátlanul felel, ha valaki elcsaklizza a követ.

Itt fontos megemlítenünk, hogy a szállodákra a bérbeadói zálogjog ugyanúgy vonatkozik. Tehát ha a nyaralás végén kiderül, hogy a szobára szánt pénzünket elkoktéloztuk a medenceparton, akkor számítsunk arra, hogy a szálloda vissza fogja tartani az öklömnyi gyémántunkat, amíg a szoba árát ki nem fizettük.

Az értékpapírokért, készpénzért és egyéb értéktárgyakért a szálloda felelőssége akkor áll fenn, ha a szálloda a dolgot megőrzésre átvette, vagy a megőrzésre átvételt megtagadta. (Az értéktárgy ebben az esetben az átlagosnál magasabb vagyoni értéket képviselő dolog pl.: műtárgyak vagy egy öklömnyi gyémánt) Az így elhelyezett dolgokért a szálloda felelőssége korlátlan.

A szálloda ilyen szempontból nemcsak magát az épületet jelenti, hanem az ahhoz tartozó részeket is. A bírói gyakorlat konkrétan ennek körébe vonja a szállodák őrzött parkolóját.

Ki számít vendégnek?

Furcsának tűnhet, hiszen első ránézésre eléggé egyértelmű, hogy ki számít vendégnek, így elsősorban az, aki a szállodában megszáll, függetlenül attól, hogy adott esetben csak rövidebb ideig veszi igénybe a szolgáltatást vagy hosszabb ideig marad. Nem számít vendégnek azonban az a személy, aki vendéghez érkezik vendégségbe. Tehát ha Julia Robertsnek a Pretty Womanben, eltűnt volna bármije Richard Gere szobájából, akkor azért a szálloda nem felelt volna.

Fontos kiemelni, hogy nem minden szállás szálloda. Ha átmeneti ott-tartózkodásra bérelünk lakást, nyaralót, akkor abban az esetben a felek között bérleti szerződés jön létre, ilyekor a vendég/bérlő a saját holmijai biztonságáért felelős.

Nyilvánosság számára nyitva álló intézmények

A szállodákon kívül a jogszabály még a nyilvánosság számára nyitva álló intézményeket szabályozza a letéti szerződések szabályai szerint. Itt a jogszabály példálózó felsorolásban említi a fürdőket, kávéházakat, éttermeket, színházakat, de minden olyan szolgáltatást nyújtó hely ide tartozik, ahol a látogatók értékeket szoktak elhelyezni. Ilyen lehet akár egy szépségszalon vagy egy szórakozóhely.

Fontos, hogy ezeknek a helyeknek a felelőssége csak az olyan dolgokra terjed ki, amiket a látogatók általában magukkal szoktak vinni az ilyen helyekre. Tehát nem célszerű az öklömnyi gyémántunkkal elindulni uszodázni, mert az olyan tárgynak minősül, amelyet általában nem szokás fürdeni vinni. Viszont ha az öltözőszekrénybe zárjuk a mobiltelefonunkat és azt az úszás alatt valaki ellopja, akkor az uszoda már felelősséggel tartozik.

A felelősség elől egy kivétel van, ha az intézményben van megőrzés céljából kialakított hely és azt a látogató nem használta ki. Ennek alapján, ha van zárható öltöző és a vendég a padon hagyja a mobilját, akkor mentesül a felelősség alól a hely, valamint akkor is, ha van külön értékmegőrző, a vendég azonban mégsem veszi igénybe.

Tehát a címben szereplő felhívás a legtöbb esetben csak üres fenyegetés, melynek elsődleges célja az, hogy a vendégek jobban ügyeljenek a holmijaikra.

Mindenesetre a cikkünkből két tanulság is levonható: egyrészt, ha az ’Értéktárgyaikért felelősséget nem vállalunk!’ táblát látnak valahol és mégis eltűnik az értéktárgyuk, akkor pusztán a felhívás nem lesz gátja igényérvényesítésnek. A másik tanulság, hogy az öklömnyi gyémántokra nagyon kell vigyázni.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Biztonság, Egyéb
  • Címkék: érték, lopás, szálloda, vagyontárgy
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. november 05. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Felfüggesztett szabadságvesztés és „társai”
Következő bejegyzés Jönnek a leárazások, mire érdemes különösen figyelni?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk lakástakarékkal kombinált kölcsönszerződést kötött lakásvásárlás céljából.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép