Az egyirányú utca rejtelmei

Egyirányú utat jelző tábla.
A KRESZ-vizsgáról általában mindenkinek rögzül, hogy egyirányú utcában a balra kanyarodáshoz az úttest bal szélére kell húzódni. Önnek milyen más különleges szabályok jutnak még eszébe az egyirányú utcával kapcsolatban? A szembejövő kerékpárosok? Esetleg Ön szokott kerékpárral egyirányú utcában közlekedni? Tudja, mikor szabad egyirányú úton tolatást végezni?

Mióta GPS és telefonos alkalmazások segítik a tájékozódásunkat, illetve tervezik meg helyettünk az útvonalat, az egyirányú utcák kevésbé mennek az egyszeri autós agyára. Korábban kész rémálommá is alakulhatott egy egyirányú utcába behajtás, ha egy saroknyira a céltól térítette el az autóst.

Azért az egyirányú utcák a mai napig szolgálnak meglepetéssel. Általános vélekedés ugyanis, hogy kerékpárral nyugodtan használható mindkét irányban, holott ez csak akkor lehetséges, ha az egyirányú utcát jelző tábla kerékpáros kiegészítő táblával van ellátva. Ennek hiányában szabálysértő az egyirányú forgalommal szemben kerékpárral behajtani, közlekedési balesetek tucatjai mutatják, hogy egyúttal veszélyes is.

Az egyirányú forgalom azt jelenti, hogy fő szabály szerint szembejövő forgalomra nem kell számítanunk, érzékeinket azonban tartsuk éberen ilyen esetben is. Nem csak a szabálytalanul behajtók miatt, de kiegészítő táblák esetén ténylegesen is számíthatunk szembejövő kerékpárosra és/vagy autóbuszra is.

Az egyirányú forgalmú úton az ellenirányban kijelölt autóbusz sávot és az ellenirányban kijelölt kerékpársávot ugyanakkor kanyarodásunkhoz történő besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni, magyarul semmiképpen ne ezekben a sávokban várakozzunk a kanyarodásig.

Egyirányú forgalmú úton megfordulni tilos! Érdemes tehát az egyirányú utcát jelző táblákat időben észrevenni, mert egyirányú forgalmú úton a tolatás is tilos. A tolatás tilalma alól egyetlen kivételt az képez, ha az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges a hátramenet, vagyis a parkoláshoz hátrafele is beállhatunk, de ha tévedésből hajtottunk be az utcába, vagy elhagytuk az úti célunkat, nincs más mód, mint tenni egy újabb kört.

Egyirányú utcában – feltéve persze, hogy annak kivitelezésére elegendő hely van – be nem látható útkanyarulatban vagy bukkanóban is előzhetünk a kétirányú utcákkal ellentétben. Ugyancsak az általánostól eltérő, speciális „egyirányú”szabály, hogy – ha közúti jelzésből más nem következik – az úttest bal szélén is megállhatunk, de ennek során ügyeljünk arra, hogy a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely maradjon.

Az egyirányú forgalmi sávban történő közlekedés tehát fokozott figyelmet érdemel, ahol a megszokás és a téves rutin komoly károkat okozhat, a kerékpárosok révén pedig a személyi sérülés kockázata is komoly!