Autóüveg fóliázás – Melyek a szabályai?

Valaki autóüveg fóliázást végez
Az autóüveg fóliázás körül a mai napig számos tévhit kering. Lehet-e vagy sem, ha igen, akkor milyen szabályoknak kell megfelelnie. Alapvetően a válasz igen, le lehet fóliáztatni az autóüvegeket, a következő előírások figyelembevételével.

Az első szélvédő mondhatni tabu, kivéve a lehajtott napellenző alsó éléig terjedő szakaszt. Vagyis a napvédő csík bátran sötétíthető, ha azon keresztül a közúti jelzések színe tévedésmentesen felismerhető.

Az első két oldalablakra, azaz a járművezető mellettiekre olyan fólia ragasztható, mely a gyári üveggel együtt mérve 70%-os fényáteresztést biztosít. Ez azt jelenti, hogy nem csupán a fóliát kell megvizsgálnunk, hanem a már fóliázott üveget. Hiszen manapság szinte minden oldal autóüveg színezett, a külső fény 15-20%-át elnyeli. Ebből az is következik, hogy a 30%-os felső határt figyelembe véve, (az első szélvédőre, valamint az első oldalablakokra) vagy halvány, vagy színezetlen fóliát tehetünk csak fel.

Az átlátszó fólia első olvasásra furcsán hangozhat, azonban számos olyan gyártmánnyal találkozhatunk, melyek a napsugárzás UV tartalmát nagyrészt elnyelik, így a beltér kevésbé melegszik fel a napon, illetve ezáltal az utastér berendezéseinek anyagöregedése is csökken. Továbbá beszerezhetők úgynevezett biztonsági fóliák is, melyek nehezítik az autó feltörését és egy baleset esetén összetartják az üveget is.

Az egyéb ablakok üvegei esetében nincs ilyen követelmény, amennyiben visszapillantó tükörrel felszerelt a jármű. Ez utóbbi, korlátozásmentes kategóriába sorolható az utastéri, raktéri oldali és hátsó ablak.

Tartsuk szem előtt, hogy a műszaki vizsga alkalmával igazolnunk kell a fóliázást. Ezen kötelezettségünknek pedig a fóliázást végző által kiállított bizonylat felmutatásával tudunk eleget tenni, mely dokumentumon szerepel, melyik autóüvegre, milyen típusú és fényáteresztő-képességű fólia került.