Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Amikor a fekvőrendőr visszavág

Amikor a fekvőrendőr visszavág

2021. július 06.

baleset, biztonság, közlekedés, fekvőrendőr, sebesség korlátozás
Drasztikus, de hatékony megoldás a forgalom sebességének csillapítására, ha az útra fekvőrendőrt, vagy ahogyan a jogszabály nevezi, forgalomcsillapító bordát telepítenek. De biztosan mindig a legmegfelelőbb megoldás?

Mire szolgál a fekvőrendőr?

A fekvőrendőr olyan, az úttest haladási irányával keresztirányban telepített, annak síkjából kiemelkedő berendezés, amelyen biztonsággal csak mérsékelt sebességgel lehetséges az áthaladás, így kihelyezése a forgalom csillapításához vezet.

Nem újkeletű és van jövője is

A fekvőrendőr elnevezés nem magyar találmány, Angliában is hasonló kifejezéssel ismert, míg Németországban alvó rendőrként is emlegetik. Általános a bump, azaz zökkenő, ütköző kifejezés is. Bár az első fekvőrendőrök már a XX. század elején felbukkantak – szó szerint -, Európában csak a 70-es években terjedt el ez a megoldás. Több típusa létezik, anyaga, kialakítása változó lehet, jelenleg is folyamatos fejlesztés alatt áll. Ma már az okos smartbumpok jelenthetik a jövőt, amik megoldást nyújthatnak azokra a problémákra is, amik miatt a legnagyobb az ellenszenv a fekvőrendőrökkel szemben.

Milyen a szabályozás?

A hatályos magyar szabályozás nem engedi meg, hogy akárhova fekvőrendőr legyen telepítve. Az előírás az, hogy a lakó-pihenő övezet és a korlátozott sebességű övezet bejáratát az úttest szintjének küszöbszerű megemelésével vagy más építési beavatkozással (például középszigetek, útszűkületek, optikai kapuk) lehet jelezni. E körben tér ki az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet arra, hogy hasonló fizikai eszközök (sebességcsökkentő bordák, oszlopok, utcabútorok, elhúzások stb.) helyezhetők el az övezetek úttestjén a járművek várakozására szolgáló útfelületek kijelölése, illetve a járműforgalom számára megengedett sebesség betartatása érdekében. A jogszabály kiemeli, hogy ezek az eszközök nem akadályozhatják a megengedett sebességgel történő folyamatos haladást. Talán kijelenthető, hogy ennek a kritériumnak nagyon kevés fekvőrendőr tesz eleget.

Ami a kialakítás módját illeti, le kell szögezni, hogy forgalomcsillapító eszközöket a közút kezelője telepíthet, ami fekvőrendőrök esetén jellemzően az önkormányzatot jelenti. Érintettként itt kezdeményezhetjük mind a kialakítást, illetve adott esetben az eltávolítást is.

Az útügyi műszaki előírások az országos közutak megrendelői, beruházói és közútkezelői számára kötelezőek. Ugyanakkor éppen a forgalomcsillapítás eszközeinek tervezésére és kiépítésre vonatkozóan nem csak országos közutak, hanem a helyi közutak és közforgalom elől el nem zárt magánutak esetén is kötelezően be kell tartani a hatályos útügyi műszaki előírásokban foglaltakat. Ezek a műszaki előírások komplex kérdésként kezelik a kérdést, így egyfelől fokozatosságot írnak elő, hogy csak ott legyen alkalmazva drasztikus forgalomcsillapítás, ahol az valóban szükségesnek mutatkozik. A konkrét paramétereket illetően a létesítéskor hatályos előírásoknak kell megfelelni.

Fontos kiemelni

Fontos kiemelni, hogy a hatályos útügyi műszaki előírások szerint célszerűbb más megoldások előtérbe helyezése, így pl. sávelhúzás, pályaszintemelés, körforgalom. Útkereszteződésekben, nagyobb gyalogosforgalmat keltő létesítmények környezetében, továbbá járdák, gyalog- vagy kerékpárutak átvezetésénél az úttest szintje megemelhető.

Fekvőrendőr csak mellékúton telepíthető, és csak olyan útvonalon, ahol 50 km/h alatti a megengedett sebesség. Bordák esetén is alapos tervezést igényel, hogy pontosan milyen formájú, magasságú és szélességű legyen a kialakítás. Felmerülhet például, hogy a kerékpárosok részére megfelelő hely legyen-e biztosítva az áthaladásra, ahogyan gondolni kell a csapadékvíz akadálytalan elfolyására is. A telepítésnél figyelembe kell venni, hogy számos negatív hatása is van, nem kizárólag a járművekre és utasaikra, de az ottlakókra is. Kimutathatóan megnövekedhet ugyanis a hangszennyezés és a kibocsátott károsanyag. A nem megfelelően kialakított, elhelyezett és előjelzett fekvőrendőr balesetveszélyes. Egyszeri áthaladás is kárt tehet nem csupán a járműben, de a vezető és utasai gerincére is káros hatása van. Így azon járművezetők esetében, akik pl. közforgalmú buszok vezetőiként rendszeresen közlekednek ilyen utakon, ezt a kockázati tényezőt figyelembe kell venni.

Komoly szempont továbbá, hogy a fekvőrendőrök akadályozzák a sürgőssági járművek gyors haladását is – többek között ezért sem lehet főútvonalon alkalmazni őket.

Nem megfelelően kihelyezett fekvőrendőr

A nem megfelelően kihelyezett fekvőrendőr miatt a közútkezelő helytállási kötelezettséggel is tartozhat. Önmagában az, hogy a fekvőrendőr miatt baleset vagy károsodás következik be, természetesen nem elegendő. A kár bekövetkeztét és azt, hogy ez a szabálytalan fekvőrendőr miatt keletkezett, a károsultnak kell bizonyítania. Jelentősége van annak, hogy az előírásoknak megfelelően történt-e a kihelyezés, megfelelően jelölve van-e a sebességcsökkentő borda, azaz a közlekedés résztvevői fel tudnak-e rá készülni. Ez alatt az előjelző tábla és a rikító felfekvés értendő. Megjegyezzük, éppen ez lehet hátrány is, egyfajta vizuális környezetszennyezés.

A fekvőrendőrnek nem az a célja és szerepe, hogy túlzottan lelassítsa a forgalmat, hanem az, hogy az adott övezetben érvényes sebességhatáron felüli száguldást akadályozza meg. A kialakítása azonban emellett is csak olyan lehet, hogy a közlekedők biztonságát ne veszélyeztesse. Egy vonatkozó bírói döntés erre tekintettel állapította meg a közútkezelő felelősségét egy, a fekvőrendőrön eleső kerékpáros sérülése miatt. A döntés érdekessége, hogy a fekvőrendőr a perbeli esetben az útügyi műszaki előírásoknak megfelelt, csak a még pontosabb leírást tartalmazó, a sebességcsökkentő eszközökre vonatkozó tervezési útmutatóban foglalt ajánlásoknak nem. Utóbbiak nem kötelező érvényűek, de adott körülmények között alátámaszthatják a megfelelő, vagy éppen nem megfelelő kialakítást.

Ez mégsem jelenti azt, hogy könnyű helyzetben lenne, aki kártérítési igénnyel élne. Rávilágít arra is, hogy fontosabb a közlekedés résztvevőinek a forgalomcsillapító eszközök hatásaira irányuló elemzésekkel, kutatási eredményekkel, a hatásosság vizsgálatával az ügy mellé állítani. Ez nyilván csak akkor lehetséges, ha valódi elemzések és eredmények húzódnak mögötte.

Éppen emiatt jövőbe mutatóak az olyan megoldások, ahol a közlekedők sebessége alapján csak akkor aktiválódik az „alvó rendőr”, ha az szükséges, míg a szabályosan közlekedők észre sem veszik a süllyesztett bordákon való áthaladást.

 

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Gombolai Éva
  • Kategóriák: Közlekedés
  • Címkék: baleset, biztonság, fekvőrendőr, közlekedés, sebesség korlátozás
  • Cikktípus: Szakmai cikk
dr. Gombolai Éva fényképe

Szerző: dr. Gombolai Éva

jogtanácsos

Jogi tanulmányait az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetve az Europa Universität Viadrinán (Frankfurt) végezte. Minisztériumi gyakorlatot követően ügyvédi irodában helyezkedett el, majd a D.A.S. Jogvédelmi Biztosítónál folytatta jogi pályafutását, ahol jelenleg is dolgozik peres- és médiaszakértőként. Munkajogi szakjogász tanulmányai mellett szenvedélye a nyelvtanulás, a cross core és a jóga.

dr. Gombolai Éva összes bejegyzése

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. július 06. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Nyaralás - Mit érdemes tudni?
Következő bejegyzés Munkáltatói utasítás megtagadása

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk a biztosított gépjárművét vállalkozásában használta, amikor a járművet egy gondatlan autós összetörte. Nagyon fontos volt, hogy a javítást mielőbb elvégezhessék, mivel a vállalkozás működése gyakorlatilag leállt a jármű nélkül. Ügyfelünk a javítást a casco biztosítása terhére végeztette el.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép