A 10.000, - forint feletti tartós fogyasztási cikkekre kormányrendelet tette kötelezővé az egy éves jótállást a vállalkozások részére. Ez vitán felül egy előremutató és fontos fogyasztói jogokat védő jogszabály, azonban egy drága termék esetén egy év elteltével már kevés esélye van a fogyasztónak egy meghibásodott termék kapcsán igényt érvényesíteni. Ezen a méltánytalan helyzeten kíván javítani a jogalkotó, ugyanis 2021. január 01. napjától változnak a kötelező jótállásra vonatkozó szabályok. Cikkünkben a tartós fogyasztói cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló jogszabály főbb módosításait szedtük össze.
Fogyasztóvédelem
Vásárlás után milyen jogok illetnek meg minket? Az alábbi esetek elolvasása, biztosan előnyére szolgál mindenkinek!
Ügyfelünk tervezett esküvőjére és lakodalmára idén júniusában került volna sor. Tekintettel arra, hogy a jelenleg irányadó szabályok értelmében, a szertartást meg lehet tartani, a polgári esküvő megtartása mellett döntöttek, azonban a lakodalmat nem kívánták megrendezni, mely okán az esküvői ruhára nem tartottak igényt.
Nem érkezik meg az ajándéknak szánt rendelés időben, eltűnik az eladó, nem elérhető az ügyfélszolgálat, nehézkes az igényérvényesítés? Ezekkel mind találkozhat a gyanútlan megrendelő, aki az interneten vásárol. Bejegyzésünkben néhány kapaszkodót kívánunk adni, amit ellenőrizni érdemes a rendelés leadása előtt.
Használt gépjárművek vásárlása esetén gyakori probléma, hogy a járműnek olyan rejtett hibái merülnek fel, amelyekről az értékesítő kereskedő nem adott tájékoztatást, vagy éppen szabad szemmel nem voltak észlelhetők. Ezek lehetnek például a visszapörgetett óraállás, nem az elmondottaknak megfelelő műszaki állapot, vagy ha az autó nem felel meg a hirdetésben bemutatott tulajdonságoknak. Amennyiben rejtett hibáról van szó, nem elvárható, hogy azt a vevő fizesse meg. Felmerül a kérdés azonban, hogy milyen lehetőségeket biztosít a jogi szabályozás a vevők jogainak védelmében?
Az internetes vásárlás velejárója, a futárszolgálat által történő kiszállítás. Ennek során előfordulhat, hogy a csomagban a termék mégis megsérült. Vajon a címzett ilyenkor kihez fordulhat?
Ügyfelünk felmondta internet előfizetését, mert nem volt elégedett a szolgáltatóval. Szerződést kötött egy másik céggel, mert feltételezte, hogy ügyfélbarátabb módon szolgáltatnak, ráadásul hasonló előfizetési díjért gyorsabb internetet is biztosított a cég. Megkötötték a szerződést, a szolgáltató vállalta, hogy a szerződéskötés időpontjáról számítva 30 napon belül beköti a netet, telepíti a szükséges infrastruktúrát.
Vélhetően egy ideig még nem lesz lehetőségünk arra, hogy a tavasszal és nyáron szokásos kikapcsolódási lehetőségekkel éljünk. A szervezők sorra jelentik be rendezvények és koncertek elmaradását, hiszen a kijárási korlátozás és a tömeges rendezvények tilalma nem teszi lehetővé megtartásukat. A vásárlókat természetesen a csalódottságuk mellett az is foglalkoztatja, mi lesz a befizetett jegyárak sorsa.
Ügyfelünk egy évvel ezelőtt megvásárolt egy indukciós kerámia főzőlapot. A főzőlap folyamatos használata mellett észlelte, hogy a kerámiás főzőlap nem rendelkezik indukciós tulajdonsággal, annak ellenére, hogy a webáruházon indukciós főzőlapként hirdették.
Ügyfelünk tavaly nyáron vásárolt egy ágyat egy nagy bútoráruházban, melynek középső tartógerendája idén januárban kettétört. A gerenda törését sem Ügyfelünk súlya, sem rendeltetésellenes használat nem okozhatta, így az minden bizonnyal gyári hibában szenvedett.
Ügyfelünk egy cég internetes honlapját böngészve saját részére megrendelt egy modern elektromos rollert. A széles skálájú felhozatal között gondosan választotta ki a részére megfelelőt.