A fogyasztói jogvitákban gyakran tapasztaljuk azt, hogy a vállalkozásnak van nehezebb dolga, mivel neki kell bizonyos dolgokat bizonyítani, köteles ezt-azt elvégezni, tájékoztatást adni stb. Ez jól is van így, mivel a fogyasztó mind anyagi, mind szakértelmi, mind a jogi lehetőségek terén hátrányban van, és a jogszabály bizonyos kötelezettségeknek a vállalkozásra terhelésével próbálja ezt az erőfölényt kiegyenlíteni. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy csak a vállalkozás veszíthet egy ilyen jogvitában, és azt sem, hogy a fogyasztónak mindig minden jár. Mivel a polgári jogszabályok világszerte különös védelemmel illetik a fogyasztókat, gyakran hisszük azt, hogy ha egy üzletben kiverjük a balhét, csak nekünk lehet igazunk. A jogszabály a vállalkozásra telepít jótállási, tájékoztatási és bizonyítási kötelességeket, de nem határozza meg eleve, kinek lehet igaza egy jogvitában. Példa: Attól mert egy bolt üzletpolitikai szempontból kicserél nekünk egy száz éve vásárolt cipőt, amit szétrúgtunk a salakpályán, még nem lesz jogos a követelésünk, csak az üzletvezető azt akarta, hogy ne balhézzunk tovább. Nézzünk meg pár tévhitet a fogyasztói jogok kapcsán.